Finns det något högpresterande grafikkort som tar 1 pci-e plats?

Permalänk
Medlem

Finns det något högpresterande grafikkort som tar 1 pci-e plats?

Jag det är min fråga, tänkte specifikt på 970-980 modeller men även andra är intressanta om det skulle finnas eller om det är standard för vissa modeller. Undrar då det verkar som alla alltid är två platser nu, men det borde väl finnas någon som sticker ut och är mycket tunnare, eller måste alla ha fläktar som sticker ut så mycket? Tänkte för ex 3x sli alternativt bättre fläktlösning i ett m-atx chassi. Alternativt varför finns det inga grafikkort som är uppochner så att fläkten går åt andra hållet med kortet så man kan spara plats?

Permalänk
Medlem

nu kanske jag inte är så hjälpsam men vad jag vet finns inga sådana kort. med vattenblock kan de bli tunna nog men expansionsplatserna sitter fortfarande kvar (kanske man kan kapa eller något jag vet inte). jag vet att det har funnits ett gtx 460 som var single-slot samt att jag har för mig att det fanns något gtx 750 eller 750 ti.

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som det, endast med förmonterade vattenblock (i.e. ares III) ser det ut att vara möjligt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=350#rparams=l=s19598576...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Jag det är min fråga, tänkte specifikt på 970-980 modeller men även andra är intressanta om det skulle finnas eller om det är standard för vissa modeller. Undrar då det verkar som alla alltid är två platser nu, men det borde väl finnas någon som sticker ut och är mycket tunnare, eller måste alla ha fläktar som sticker ut så mycket? Tänkte för ex 3x sli alternativt bättre fläktlösning i ett m-atx chassi. Alternativt varför finns det inga grafikkort som är uppochner så att fläkten går åt andra hållet med kortet så man kan spara plats?

http://rog.asus.com/324562014/gaming-graphics-cards-2/ares-ii... existerar ju t.ex.

Men rent generellt så är det modellerna som inte kräver så mycket kylning som bara tar upp en slot. Ska du ha något riktigt högpresterande kort så verkar de konsekvent ta upp två (minst) platser så länge de har luftkylning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304