Dubbeltrapp + 2st trapp lampkoppling, jag blir galen!

Permalänk
Medlem

Dubbeltrapp + 2st trapp lampkoppling, jag blir galen!

Hej!

Är i verket att byta ut eluttag och lampknappar. Och allt har gått smort förens jag kom till detta lilla helvete.

Så det är en trappkoppling jag har problem med.
Det finns två stycken enkeltrapp som styr _VARSIN_ lampa och är oberoende av varann. Mellan dessa finns en dubbeltrapp som respektive knapp ska agera trappkoppling till de två enkeltrapparna.

(Det var felkopplat från början då tidigare renovering, så kan tyvärr inte titta på hur det var kopplat tidigare)

Det ser ut som följande:

De grå zonerna är egentligen bara till för att beskriva hur det hela ser ut.

Trapp nummer 1 (vänster på bild):
Det finns en svart, brun och vit kabel. Som jag kopplat enligt bild.
Svart = fas (in)
Brun = ut
Vit = ut

Dubbeltrapp (mitten):
Det finns 1 svart (ingående), svart (till underliggande dosa), en liten svart för att koppla fasen mellan "trappen", samt en brun/vit för respektive knapp.

Jag har börjat med endast den vänstra knappen (ej kopplat dem "interna kabeln" eller trapp(2))

Enligt:
Svart = fas (in)
Brun = ut
Vit = ut

Det funkar att tända / släcka från båda (lampknapp 1 och dubbeltrapp 1) OM inte dubbeltrapp är på den bruna kabeln (dvs neråt). Då går det inte att styra från lampknapp 1. Är dubbeltrapp 1 på vit-kabel (uppåt) så funkar det att tända och släcka från lampknapp 1.

Dvs:
Dubbeltrapp på brun: Konstant tänt
Dubbeltrapp på vit: Lampknapp 1 funkar att tända och släcka med.

Huset är byggt 1992 om det kan vara till någon hjälp! Ber om ursäkt för wall of svårläst text.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Vad du ska göra är att ringa en elektriker.

Sen är det kanske så att din svarta i brytare 1 är tändtråden ut, inte fas. Svart på tänd-utgång, läckert förklarat.
Du har nästan funktionen men den växlar fel för dig.

OBS, för helvete människa. Bryt & ha dig. OCH SLUTA LEK ELEKTRIKER PÅ EGET BEVÅG! Begrip människa, det är farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzII:

Vad du ska göra är att ringa en elektriker.

Sen är det kanske så att din svarta i brytare 1 är tändtråden ut, inte fas. Svart på tänd-utgång, läckert förklarat.
Du har nästan funktionen men den växlar fel för dig.

OBS, för helvete människa. Bryt & ha dig. OCH SLUTA LEK ELEKTRIKER PÅ EGET BEVÅG! Begrip människa, det är farligt.

Håller med ovanstående. Eftersom din förklaring är näst intill omöjlig att förstå tvivlar jag att du förstår själv. Trappkoppling kan göras på 3 olika sätt, varav ett är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Håller med ovanstående. Eftersom din förklaring är näst intill omöjlig att förstå tvivlar jag att du förstår själv. Trappkoppling kan göras på 3 olika sätt, varav ett är olagligt.

Det finns den här varianten jag fått lära mig:

Sedan finns den olagliga där man växlar nolla och fas i brytarna, men vilken är den tredje varianten?

Permalänk
Medlem

Sparkoppling