Skrivet av georgecarlinfan:
Vad händer när det regnar? Fortfarande flygbart? Upplever kameran små vibrationer?
Hur mycket vind tål en drönare?
Vilka extra tillbehör MÅSTE man investera i ? tex wifi repeater
Vilka är dom största nackdelarna, tekniskt?
Borde jag börja med att köpa en billigare för att lära mig allt grundläggande? tex en AR Parrot
Och till sist, länka gärna sidor där man kan köpa bra drönare. Svenska eller länder inom EU.
Nu vet jag inte om du fått svar på dina frågor på annant håll (det har ju länkats till andra forum och tråden är ju inte purfärsk), men:
Om det regnar så funkar det fint att flyga så länge elektroniken är skyddad från väta.
Hur mycket vind de "tål" beror ju lite på både storlek och utformning och vilken elektronik och motorer som sitter i och så beror det ju på vad man kan för krav på stabilitet. Med dagens teknik går det att flyga även riktigt små prylar som Hubsan X4 som nämnts i tråden trots att det blåser rätt bra. 7-8m/s är inga problem även om man, som jag, inte är jätteduktig på att flyga multikoptrar. Det lär dock inte bli stabilt och proffsigt resultat för filmning osv även med en större maskin med gimbal och hela kitet, utan då bör det vara relativt stilla.
Ska du flyga FPV så bör du skaffa en motoriserad riktantenn som pejlar på flygetuget för att få bra räckvidd på både radiostyrning och videolänk.
Vet inte vad du tänker när du säger nackdelar, men ska man hänga på dyra kameror så är det tex bra att ha tillräcklingt många motorer för att kunna flyga om en skulle lägga av tex. Detta går inte med en quad, utan den kommer att trilla i backen. Multikoptrar är relativt energislukande, särskilt om man ska lyfta saker med dem, så drifttiden är inte super om man jämför med andra flygetyg.
Annars är det väl mest fördelar eg. Man får ju det bästa av två världar. Det är en enkel mekanisk konstruktion som är relativt billig att köpa/underhålla/reparera (precis som med flygplan) och vibrationer är lättare att bli av med och påverkar mindre än med helikopter, samtidigt som man får fördelarna i att kunna hovra, backa, flyga i sidled osv som man man med en helikopter.
Det är absolut en bra grej att köpa något billigt att lära sig flyga med. Vad man ska köpa kan man såklart diskutera. Jag tycker inte det är fel att skaffa något jättelitet billigt som Hubsan X4 som första grej. De flyger tillräckligt likt en större maskin för att man ska ha nytta av det och de går nästan inte att ha sönder och man kan flyga in i saker utan att göra sönder något. Man kan även flyga inne utan problem.
De är så billiga (jag köpte min för typ 250kr inkl. ett gäng extra batterier från Kina) att man eg kan kombinera dem att det är inte gör något om man senare skulle skulle vilja ha en mellan maskin innan man ger sig på den "riktiga".
Skrivet av ODDNAME:
Tycker inte "leksakerna" är något att lära sig flyga med, helt olika flygegenskaper enligt min personliga erfarenhet.
Började direkt med mitt hemmabygge, och sedan testat leksaker som hubsan etc och de flyger långt ifrån en bra liten drönare som t ex Phantom. Då tycker jag man ska satsa på en CX-20/quanum nova (kärt barm har många namn) som jag gjort, och risken är stor att man stannar vid den ev sen. Eller har en extra maskin just in case som är i princip en kopia av phantomen med APM som FC itället för naza
Nu är jag inte jätteerfaren på multikopters utan har flugit mestadels flygplan i mina dar, men jag har flugit multikopter tillräckligt för att kunna översätta mina erfarenheter från flygplan på skillnaden mellan större och mindre flygetyg och visst skiljer det det i hur de beter sig, men med dagens "gyron" som ger väldigt bra stabilitet skulle jag vilja påstå att små maskiner känns mycket större att flyga än de är.
De är tillräckligt lika i beteendet för att lära sig flyga och de är nästan oförstörbara (och det går nästan inte att skada saker man flyger in i heller).
Hade man inte haft dessa avancerade gyron som finns idag hade det varit en helt annan grej. Då hade en pytterliten maskin varit väldigt svårflugen, på samma sätt som ett litet flygplan är mycket svårare att flyga än ett stort.
Med tanken på att en Hubsan eller liknande dessutom bara kostar ett par hundralappar så kan det egentligen inte vara någon nackdel att börja där. Man har ju kvar den sedan för att kunna roa sig inomhus på stormiga dagar...