Surf / Lättare arbetsdator till föräldrarna. (Köpråd/kundvagnscheck)

Permalänk

Surf / Lättare arbetsdator till föräldrarna. (Köpråd/kundvagnscheck)

Hej,
Har fått i uppgift att sätta ihop en snabb surf/arbetsdator till mina föräldrar.
Dom kommer inte köra några bildredigerings program eller liknande utan mest surf/word/musik/film osv

har fått en budget på ca 6k och har några frågor.

1 Skulle alla delar i denna dator matcha ihop bra?

2 några ideer på delar jag borde byta ut till andra/lägga till delar?

Här är min kundvagn just nu :

Tacksam för snabba svar då jag tänk beställa ikväll

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Hmm, ett chassi som väger 9kg och är nästan ½m djupt är väl lite att ta i? Själv skulle jag välja ett mini-itx-kort och ett chassi som är betydligt smuttare. Dessutom skulle jag välja en blu-ray-spelare i st f dvd så de kan se film i HD.

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Hmm, ett chassi som väger 9kg och är nästan ½m djupt är väl lite att ta i? Själv skulle jag välja ett mini-itx-kort och ett chassi som är betydligt smuttare. Dessutom skulle jag välja en blu-ray-spelare i st f dvd så de kan se film i HD.

Chassit valde jag bara för att jag ska ha nått som är hyffsat rymligt att bygga i, platsen finns för en dator på golvet så det är ingen fara.

Förstår din tanke med blueray, men mina föräldrar äger typ inga skivor, är bara streamad film osv som gäller

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Håller delvis med oxxyyd.

Köpte själv en arbetsdator med liknande innehåll. Dock FD Define mini för ljudisoleringens skull, men så värst mkt mindre än min FD Define R3 hemma blev det ju inte.

Behöver de 1TB gammeldisk? Jag tog en 250GB SSD och ingen gammeldisk alls.

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Kacki:

Håller delvis med oxxyyd.

Köpte själv en arbetsdator med liknande innehåll. Dock FD Define mini för ljudisoleringens skull, men så värst mkt mindre än min FD Define R3 hemma blev det ju inte.

Behöver de 1TB gammeldisk? Jag tog en 250GB SSD och ingen gammeldisk alls.

Oj jag missade FD define mini, ska kolla in den, är ju som att bygga i mitt eget chassi fast mindre xD

Joo det där med hårddisk funderade jag oxå på, 1tb är kanske lite mkt, men dom gillar spara foton osv, men kanske räcker med 250gb ssd, tror dom har använt runt 200-250gb på sin gamla dator så i värsta fall får man väl köpa till en senare

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Avstängd

Nätaggregatet är väl i överkant systemet kommer dra knappa 120w, ett 350w nätaggregat räcker. Processorkraften är väl också i överkant, ett AMD FM2+ Dual-Core system kommer klara uppgifterna med bravur rent prismässigt kommer du 1300kr under budget mot din kundvagn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7476597/2014-12-15

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Nätaggregatet är väl i överkant systemet kommer dra knappa 120w, ett 350w nätaggregat räcker. Processorkraften är väl också i överkant, ett AMD FM2+ Dual-Core system kommer klara uppgifterna med bravur rent prismässigt kommer du 1300kr under budget mot din kundvagn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7476597/2014-12-15http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7476597/2014-12-15

Jojo klart det räcker, men nu vill dom köra intel, och så vill dom ha grejer som håller måttet ett par år

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberduck:

Jojo klart det räcker, men nu vill dom köra intel, och så vill dom ha grejer som håller måttet ett par år

Jaha, så deras son har hjärntvättat föräldrarna?

Det är absolut inget fel på AMD, för dina föräldrar ändamål räcker ju en P4 från 2002 i princip.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

Jaha, så deras son har hjärntvättat föräldrarna?

Det är absolut inget fel på AMD, för dina föräldrar ändamål räcker ju en P4 från 2002 i princip.

Nej, det är inte speciellt roligt att använda en sådan processor med de senaste operativsystemen. Så jag håller inte med.

Själv hade jag gått på antingen en i5-4460 eller en AMD A10-7850K, beroende på användningsområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Nej, det är inte speciellt roligt att använda en sådan processor med de senaste operativsystemen. Så jag håller inte med.

Själv hade jag gått på antingen en i5-4460 eller en AMD A10-7850K, beroende på användningsområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var mer för att statuera ett exempel, kolla på serier/surfa och skriva ett word dokument klarar vilken dator som helst av. Och argumentet att en i5:a skulle vara mer framtidssäker än 6400k processor ä ju bara nonsens.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

Det var mer för att statuera ett exempel, kolla på serier/surfa och skriva ett word dokument klarar vilken dator som helst av. Och argumentet att en i5:a skulle vara mer framtidssäker än 6400k processor ä ju bara nonsens.

Vilken dator som helst klarar av det. Men det ger ingen trevlig upplevelse. Bytte precis ut föräldrarnas AMD Phenom Triple Core och det blev en rejäl skillnad. Även för att söka på Google och läsa nyheterna

Du har rätt att tycka att det är nonsens att en i5 är mer framtidssäker. Jag håller bara inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Vilken dator som helst klarar av det. Men det ger ingen trevlig upplevelse. Bytte precis ut föräldrarnas AMD Phenom Triple Core och det blev en rejäl skillnad. Även för att söka på Google och läsa nyheterna

Du har rätt att tycka att det är nonsens att en i5 är mer framtidssäker. Jag håller bara inte med.

Skickades från m.sweclockers.com

Mängden minne och övrig komponenter spelar ju in, klart det går segt med 2-4gb ram och förmodligen en välfylld hårddisk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|