Koppla analogt comhem till Sony str-dn850?

Permalänk

Koppla analogt comhem till Sony str-dn850?

Har precis köpt Sonys stärkare och kopplat in digital tv. playstation etc till den.
Men vi har även Comhems analoga grundutbud i lägenheten.
Finns det nått sätt att koppla in den till förstärkaren också? Eller måste ja ha den in i tv?

Den antennkabeln som jag idag använder finns det inte något uttag för i förstärkaren..

På Elgigantens hemsida har någon ställt frågan och fick till svar:
Du kan koppla både digital TV och vanlig antenn in till denna förstärkaren.

Men behöver man någon speciell adapter eller liknande då?

Fick svar på min fråga
Permalänk

Fick svar i en annan tråd. Verkar som man behöver en tv-mottagare av nått slag då. Känns som det kan kvitta då..

Permalänk
Hedersmedlem

Förstärkarens antenningångar är bara för AM/FM radio. För att få Comhems analoga ljud in i förstärkaren får du först koppla vanlig TV-antennkabel till din TV och sedan ta ut ljudet från TVn till förstärkaren. Har TVn ingen ren ljudutgång så kan man oftast få det via SCART-kontakt.

Såg nu i en annan tråd vad du har för TV. Den har ju HDMI v1.4 med ARC vilket innebär att du redan kan ha TVns ljud in i förstärkaren. Är dock inte helt hundra på om analoga kanalers ljud också omvandlas till digital för överföring via HDMI men det är ju bara att prova.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av videfix:

Förstärkarens antenningångar är bara för AM/FM radio. För att få Comhems analoga ljud in i förstärkaren får du först koppla vanlig TV-antennkabel till din TV och sedan ta ut ljudet från TVn till förstärkaren. Har TVn ingen ren ljudutgång så kan man oftast få det via SCART-kontakt.

Såg nu i en annan tråd vad du har för TV. Den har ju HDMI v1.4 med ARC vilket innebär att du redan kan ha TVns ljud in i förstärkaren. Är dock inte helt hundra på om analoga kanalers ljud också omvandlas till digital för överföring via HDMI men det är ju bara att prova.

Japp så får det bli tack för svaret!