Försöker hitta hur jag ser?/tvingar? mitt nätverkskort att gå i 5ghz? eller om det går i 2.4?

Permalänk
Medlem

Försöker hitta hur jag ser?/tvingar? mitt nätverkskort att gå i 5ghz? eller om det går i 2.4?

Som topicen. Hur ser jag vilket "band" mitt trådlösa nätverkskort använder?
Kan jag tvinga in det på 5ghz?
Jag använder Asus PCE-N53 300mbps
och Asus RT-N56U Router
kollar jag på egenskaper på nätverkskortet så rullar det på i 144mbits
Tacksam för lite hjälp

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Well, Din router har nog 2 olika nätverk? Ett på 2.4GHz och ett på 5GHz
Och det ser ju ut som att du är ansluten till 2.4GHz, med tanke på hastigheten

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Well, Din router har nog 2 olika nätverk? Ett på 2.4GHz och ett på 5GHz
Och det ser ju ut som att du är ansluten till 2.4GHz, med tanke på hastigheten

Ja precis. den har 2 olika flikar inne på routern. en på 2.4 och en på 5ghz.
hur kommer jag in på 5ghz?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Börja med att se till att du har rätt drivrutiner till nätverkskortet! Ett tips är sedan att ha separata namn på nätverken, våra heter (som exempel) "Lundqvist 2.4" och "Lundqvist 5.0", så att vi kan skilja på om vi kör 2.4 eller 5.0!
Annars har jag inga direkta tips på vart du kan se det :/

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Börja med att se till att du har rätt drivrutiner till nätverkskortet! Ett tips är sedan att ha separata namn på nätverken, våra heter (som exempel) "Lundqvist 2.4" och "Lundqvist 5.0", så att vi kan skilja på om vi kör 2.4 eller 5.0!
Annars har jag inga direkta tips på vart du kan se det :/

//Mattias

Japp. Har asus drivrutiner instalerade
Smart ska se om jag kan ändra namn på dessa direkt.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar ett nät döpt typ 5GHz eller Media eller liknande när du söker wifi nät (brukar heta olika redan från start om du inte ändrat det) så klarar inte ditt nätverkskort 5GHz. Och av namnet att dömma så gör det inte det tyvärr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har hittat vart jag bytte ID´na på de olika frekvenserna. Men i min "anslutningsslista" i nätverkskortet ser jag bara den jag döpte till 2.4 inte den jag döpte till 5.0 :/

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cypher:

Om du inte hittar ett nät döpt typ 5GHz eller Media eller liknande när du söker wifi nät (brukar heta olika redan från start om du inte ändrat det) så klarar inte ditt nätverkskort 5GHz. Och av namnet att dömma så gör det inte det tyvärr.

Sitter en stor klisterlapp fysiskt på kortet där det står 5ghz.
Teknisk specifikation

Trådlös nätverksstandard: 802.11 a/b/g/n
Gränssnitt: PCI Express
Antenn: 2x R SMA
Dual-Band: Ja, 2.4 & 5 GHz

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Sitter en stor klisterlapp fysiskt på kortet där det står 5ghz.
Teknisk specifikation

Trådlös nätverksstandard: 802.11 a/b/g/n
Gränssnitt: PCI Express
Antenn: 2x R SMA
Dual-Band: Ja, 2.4 & 5 GHz

Då stödjer det N-nätverk på 5GHz, men din router kör antagligen bara AC, kolla om du kan hitta någon inställning för att köra även N på 5Ghz i din router

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av InTrance:

Som topicen. Hur ser jag vilket "band" mitt trådlösa nätverkskort använder?
Kan jag tvinga in det på 5ghz?
Jag använder Asus PCE-N53 300mbps
och Asus RT-N56U Router
kollar jag på egenskaper på nätverkskortet så rullar det på i 144mbits
Tacksam för lite hjälp

5ghz bandet brukar ha kass räckvidd och är mer gjort för 5-10m.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Nu hitta jag !. 2.4 var "synligt" men när jag klickde på 5ghz fliken så var inte den bocken ikryssad!.
Men hade aldrig kommit på själv att byta namn på de olika näten!
Jag tackar för detta!.
Ha en trevlig helg.

Numera rullar nätverkskortet i 243mbps

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Varsågod för det lilla tips jag hade!

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |