Permalänk
Medlem

PC-1500 sharp

Hej
Min far hittade sin gamla Sharp PC-1500.
http://oldcomputermuseum.com/sharp_1500.html

Finnes det någon andrahands marknad för sådant. Den höll på att åka till skräpet men sa att jag skulle höra efter innan.

Mvh
Jontepo

Permalänk
Medlem

Den typen av datorer annonseras då och då på Tradera. Det finns ett visst intresse, men förvänta dig inte att den ska bekosta en två veckors resa, all inclusive till Turkiet. Om möjligt kolla skicket, testa att den fungerar, kolla så inte gamla batterier sitter kvar och har läckt. En del av de där har två sorters batterier, mer eller mindre vanliga batterier för drift och knappceller för att hålla minnet intakt.

Permalänk

Efterfrågan på okända datorer som dessa är i princip superlåg. Men trots det kanske man kan få ett par hundralappar för den, om man har tur.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Såg helt OK på utsidan. ska kolla om den fungerar senare. fanns lite tillbehör till den etc.
Får se hur mycket tid jag lägger ner på denna känns bara onödigt att slänga ifall det finnes något intresse.

Permalänk
Medlem

Om den är fin, fungerar och du orkar med besväret att annonsera den internationellt kanske marknaden är större.

Jag kollade avslutade auktioner med bud/köp på eBay, och där kostar själva datordelen - alltså utan skrivare, väska osv - från motsvarande 200 kr och uppåt. Med lite tillbehör är du snart uppe i 350 kr. De allra finaste har nyligen sålts mellan 800 - 2000 kr, vissa var enbart datordelen, andra var med väska, skrivare, extraminne osv. Några säljare erbjöd fri frakt, men långt ifrån alla.

Permalänk
Avstängd

Hur komplett är den? Har den dockningsstationen med bandaren och termoskrivaren eller är det bara själva fickdatorn?

Dessa små Sharp-datorer är faktiskt helt suveräna, jag förstår inte varför de fortfarande inte tillverkas. Mindre än många grafritande miniräknare, programmerbara i BASIC och har lång batteritid. Jag har en liten samling av dessa! PC-1248 är min favorit, ruggad med gummitangenter.

Men de finns i ett par olika formfaktorer, PC-1500-serien är om jag minns rätt betydligt större, något större än en vanlig grafritare? Å andra sidan är den TRS-80-kompatibel...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Fick igång den idag. Ett av batterierna hade korroderat och fjädern (den som trycker fast batteriet) hade gått sönder. Med ett ful fix och nya batterier så fick jag igång den. Har inga kunskaper om hur man använder den så jag såg bara att den gick, skrev lite men fattade inte mycket. testade enbart datorn utanför dockningsstationen(?).

jag vet inte vad allt är, men finns skrivare. tog ett foto på allt ( ink en norsk dator som hittade samtidigt ).