Airplay mirroring med Apple TV vs Mac mini (bild- o ljudkvalitet)

Permalänk
Medlem

Airplay mirroring med Apple TV vs Mac mini (bild- o ljudkvalitet)

Jag går i köptankar om antingen en Mac Mini eller en Apple TV för att kunna spela upp de filmer jag har på min nas bland annat. Nasen kör en AFP-share för att jag ska kunna säkerhetskopiera med TimeMachine till det är i princip dessa två alternativ jag har om jag har förstått det hela rätt. För jag har ingen lust att springa med en USB-sticka från min laptop till en HTPC för att se på film.

En Apple TV ~ 1000 kr inkl. HDMI-kabel.
Mac Mini ~ 5400 kr efter 8GB ram och studentrabatt

Problemet är att jag inte lyckas hitta någon info om hur bild och kvaliteten blir med Airplay mirroring till en TV via en Apple TV. Jag har inte lyckats hitta någon bra info på hur hårt strömmen är komprimerad, om den verkligen är 1080p osv och inte heller något om hur ljudet är. Jag kommer förmodligen att dra en ethernet-kabel oavsett om jag köper en Apple TV eller en Mini och har en ASUS RT-AC68 så mitt hemnätverk ska ju inte ha några som helst problem att skicka något högupplöst via Airplay...

Så min fråga är helt enkelt om någon har en Apple TV och använder den för att skärmdela och spela upp film och serier via tex VLC. Hur tycker du att det funkar?

I övrigt så har ju Apple TVn fördelen att Netflix-appen är riktigt bra medan en Mac Mini ju faktiskt är en riktig dator och rimligen kommer erbjuda bättre bildkvalitet. Sen så är ju en Mac Mini något overkill som HTPC kanske... Jag behöver lite hjälpsam input med andra ord!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal 2009 mac mini som htpc. På den har jag installerat airserver 15$ så att jag kan köra airplay för musik. Video vet i tusan det skulle nog bli dålig kvalitet eller väldigt mycket lagg. Apple TVn är ju låst till airplay / netflix. Jag hade valt mini alla dagar i veckan. Blir nog att köpa en ny mac mini när lönen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Jag har en gammal 2009 mac mini som htpc. På den har jag installerat airserver 15$ så att jag kan köra airplay för musik. Video vet i tusan det skulle nog bli dålig kvalitet eller väldigt mycket lagg. Apple TVn är ju låst till airplay / netflix. Jag hade valt mini alla dagar i veckan. Blir nog att köpa en ny mac mini när lönen kommer.

Fast om jag köper en Mini så kommer jag såklart att spela upp direkt från hårddisken eller streama från nasen. Då kommer jag ju inte gå omvägen via laptopen.

Och en Mini är ju helt klart det säkrare valet bild- och ljudkvalitetsmässigt, men den kostar ju ungefär fyra gånger så mycket/4500 kr mer...

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Hur gick det för dig tillslut? Jag står och funderar på exakt samma sak. Sen funderar jag också på vilka "vägar" man går för all media, hos mig blir det lite spretigt. För musik använder jag Spotify via Sonos och för YouTube skickar jag det direkt till smarttvn. Men vi jag se något klipp eller bilder jag har på nasen så gör jag det via en HDMI- kabel från laptopen idag. Det lutar kraftigt åt Mac mini hållet, men jag funderar på om det fungerar bra att köra fjärrskrivbord mellan två macar, styra minin med macbooken? Och på så sätt slippa använda trådlös mus och tangentbord.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Du har uppenbarligen en dator idag? Installera plex på din PC och köp en Chromecast sen är det bara att "casta" från plex webgränssnitt till din chromecast. Funkar iaf skitbra hemma hos mig. Billigare lösning än så lär du inte hitta.