Permalänk
Avstängd

Backlight bleeding - ASUS 144Hz skärm

Hojj!

Har alltid kört med billigare skärmar men en bekant sålde en 27" asus 144Hz skärm för 1300:- så tänkte äh, köper den. Framifrån är bilden helt okej, men satt så jag såg skärmen snett igår och det såg ut som någon sparkat in skärmen tänkte vafan har hänt, men när jag stod framför skärmen så var bilden bra igen.
Är det vad som kallas Backlight bleeding?, som sagt känns bilden bra framifrån vad gör det för skillnad för min del?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Nej det är inte backlight bleeding utan det är skärmens betraktningsvinkel som gör att färger blir förvrändga när du ser på den från andra håll än framifrån. Det är så skärmar fungerar och så länge allt ser bra ut framifrån ska det väl inte vara något problem

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaeger90:

Hojj!

Har alltid kört med billigare skärmar men en bekant sålde en 27" asus 144Hz skärm för 1300:- så tänkte äh, köper den. Framifrån är bilden helt okej, men satt så jag såg skärmen snett igår och det såg ut som någon sparkat in skärmen tänkte vafan har hänt, men när jag stod framför skärmen så var bilden bra igen.
Är det vad som kallas Backlight bleeding?, som sagt känns bilden bra framifrån vad gör det för skillnad för min del?

Inget konstigt på en TN-panel. Den är gjord för att se okej ut rakt framifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

BLB är när det blir ljusare på vissa ställen, oftast ute i hörnen. Jag tycker det syns på TVs mycket tydligt.

Bild på BLB: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

babbys first tn panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTZN:

Nej det är inte backlight bleeding utan det är skärmens betraktningsvinkel som gör att färger blir förvrändga när du ser på den från andra håll än framifrån. Det är så skärmar fungerar och så länge allt ser bra ut framifrån ska det väl inte vara något problem

Okej bra då! kan märkas ibland när det ska vara riktigt svart så kan man se att det blir lite ljusare osv. Va orolig för att jag köpt en defekt skärm.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

babbys first tn panel

Möjligt inte haft så tidigare hehe

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Inget konstigt på en TN-panel. Den är gjord för att se okej ut rakt framifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra, nu känner jag mig lugnare efter alla svar

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaeger90:

Okej bra då! kan märkas ibland när det ska vara riktigt svart så kan man se att det blir lite ljusare osv. Va orolig för att jag köpt en defekt skärm.

Om det blir ljust längs kanterna när det är svart på skärmen är det backlight bleeding, och det är nåt som många skärmar dras med och svårt att åtgärda själv.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S