Hur långt kan man dra en PS/2-kabel?

Permalänk

Hur långt kan man dra en PS/2-kabel?

Det här är väl inte en retro-fråga egentligen, men jag misstänker att jag får bäst svar på min fråga här.

Jag har min dator ganska långt bort från skärmar och tangentbord, och har löst det med långa usb-kablar osv. Nu är jag sugen på att koppla in mitt gamla Model M igen, och jag undrar om någon har koll på hur långt man kan dra en PS/2-kabel utan att det strular? Ett annat alternativ är såklart att använda en adapter till USB, men de (få) jag har prövat har inte fungerat.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

5 meter kanske? Längre än så är det nog möjligt att det strular.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

När vi körde med blackbox KVM switchar så hade vi 10 meters kablar och jag tror även 15 meter förekom så åtminståne 10 meter bör vara lungt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har nog bara drygt 3 meter långa KVM-kablar med PS/2-kontakter inkopplat. Kan det bero på skärmning, eller handlar det snarare om signalförlust m.a.p. på kabelns längd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det här är väl inte en retro-fråga egentligen, men jag misstänker att jag får bäst svar på min fråga här.

Jag har min dator ganska långt bort från skärmar och tangentbord, och har löst det med långa usb-kablar osv. Nu är jag sugen på att koppla in mitt gamla Model M igen, och jag undrar om någon har koll på hur långt man kan dra en PS/2-kabel utan att det strular? Ett annat alternativ är såklart att använda en adapter till USB, men de (få) jag har prövat har inte fungerat.

Tacksam för svar!

Om det är ett original Model M så kommer ingen vanlig USB-adapter (modell sån man får med till de flesta tangentbord) att fungera. De flesta USB-adapters är passiva och de fungerar eftersom tangentbordet redan "förstår" USB. Om du vill koppla ett gammalt tangentbord som just ett Model M till USB behöver du en aktiv adapter, det finns att köpa såna på eBay eller Amazon för olika summor. Inga garantier att de fungerar speciellt bra dock, så det är en chansning.

Det finns ingen specificerad övre gräns för hur lång en PS/2-kabel får vara. Jag har inte testat speciellt långa själv, max omkring två meter och det var många år sen sist. Googlar man lite hittar man folk som använt 3-6 meter utan problem men jag tror det beror väldigt mycket på kabelns kvalité, moderkort och andra variabler.

USB däremot är specad till max fem meter kabel. Det finns längre kablar men det är en chansning om de funkar. Vill du garanterat ha fungerande USB som är längre än fem meter behöver du sätta en repeater var femte meter. De finns också för relativt blygsamma summor på eBay/Amazon och brukar vara lite mer pålitliga i sin kvalité.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.