Gaming / Programmerings Dator! [6K]

Permalänk
Medlem

Gaming / Programmerings Dator! [6K]

Hej, jag ska köpa en ny dator här framöver och jag tänker använda den mest för att spela League Of Legends och programmera med visual studio, därför vill jag inte köpa något jättedyrt för att jag spelar bara i 1080p och behöver inte 700 fps utan bara så det inte laggar och håller mig ett par år så är jag nöjd.

Här är datorn jag har plockat nu, jag har ram minne hemma och haf 912 chassi hemma så behöver dom inte men vet inte dock om jag borde byta mitt grafikkort till något annat, kan vara lite dyrare

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63478

Permalänk
Medlem

Det kommer funka bra. Du har plockat fina grejer.

MSI Geforce GTX 750Ti med 2GB minne.
Kommer du nog bli nöjd med. 2GB minne är okay.
Nästa steg vore ju GTX 960, som är ett ganska nytt grafikkort. Kostar mer. Om du har råd.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det kommer funka bra. Du har plockat fina grejer.

MSI Geforce GTX 750Ti med 2GB minne.
Kommer du nog bli nöjd med. 2GB minne är okay.
Nästa steg vore ju GTX 960, som är ett ganska nytt grafikkort. Kostar mer. Om du har råd.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Vore det inte bättre med ett 258 bit grafikkort? Jag sitter nu på en gtx 560 ti och känner att den inte levererar så mycket, har redan gjort sitt jobb tror jag.

Glömde säga att jag ska ha 2 skärmar också, så vill att grafikkortet stödjer 2 skärmar, och man kan ju höja priset lite grafikkortet kan kosta runt 2000 2200 som max

Permalänk
Medlem
Skrivet av oprey:

Vore det inte bättre med ett 258 bit grafikkort? Jag sitter nu på en gtx 560 ti och känner att den inte levererar så mycket, har redan gjort sitt jobb tror jag.

Glömde säga att jag ska ha 2 skärmar också, så vill att grafikkortet stödjer 2 skärmar, och man kan ju höja priset lite grafikkortet kan kosta runt 2000 2200 som max

Det har du rätt i. GTX 960 är ju 128 bitar.
Medans GTX 970 är 256 bitar. Det är ju en jäkla skillnad.

Dock tror jag GTX 960 är betydligt kraftfullare än GTX 750 Ti som du ju valt först.

Vilka AMD Radeon kort kan vi välja på ... R9 290 eller R9 290X kanske?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Finns ju annars R9 280 för 1800kr på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Finns ju annars R9 280 för 1800kr på netonnet

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, den kostar bara runt 100-200 kroner dyrare så det är en perfekt val för mig, hur ser datorn ut annars? bör jag byta ut ssdn mot någonting annat?

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut just nu, borde jag byta ssdn till något annat?:)
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63499

Permalänk
Medlem
Skrivet av oprey:

Såhär ser det ut just nu, borde jag byta ssdn till något annat?:)
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63499

Tycker det ser fint ut
Tycker inte att du borde byta bort SSD'n. Bättre att köpa till en HDD i efterhand om du behöver mer plats.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

CPU AMD / INTEL

Hej, det var så att jag ska köpa en ny dator och kan itne bestämma mellan intel och amd, tänkte mellan fx 6300 och Pentium G3258, finns det någon bättre intel processor för budget? exempel en stark i3?

Den ska inte bottlenecka amd radeon r9 280

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en hel dator så bestäm budget så kanske en snäll forumit kan sätta ihop hela paketet åt dig.

Permalänk
Medlem

Varken 6300 eller g3258 kommer flaska ett 280. Skulle personligen kört med 6300 om du får det för samma pris. 6 kärnig före 2 kärnig personligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att säga om dessa två jämförelsevis, men ett G3258 kan du överklocka en hel del. Dessutom har den bra uppgraderings möjligheter eftersom den använder sig utav samma socket som haswell (och några nya broadwell som ska komma ut).

Permalänk
Medlem

Ingen av dem. Ta en Athlon X4 860K istället.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oprey:

Hej, det var så att jag ska köpa en ny dator och kan itne bestämma mellan intel och amd, tänkte mellan fx 6300 och Pentium G3258, finns det någon bättre intel processor för budget? exempel en stark i3?

Den ska inte bottlenecka amd radeon r9 280

Köper du ett Z97 moderkort och en Pentium G3258 kan du alltid uppgradera till en i7 i framtiden och sedan behålla den i flera år utan att behöva byta moderkortet.

Köper du AMD är det inte värt att uppgradera processorn i framtiden och du får byta moderkort tidigare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv

Skulle nog hellre köpa begagnat då varken eller utav dessa är super bra.. Men tja, Intel om du tänker klocka och för att du kan uppgradera. AMD om du vill ha bäst prestanda, i nyare spel, och tänker köpa helt nytt i framtiden.

Edit: Eller jag ändrar mig. Kör Intel, AMDs cpuer är ofta väldigt dåliga på att få till stabil fps.

Permalänk
Medlem

Med antagande att gaming står i fokus hade jag lätt valt g3258an pga bra singeltråd prestanda och de flesta exemplar gör 4,5 ghz utan mycket jobb, den är dessutom väldigt lättkyld

Som många nämnt så använder dessutom g3258an en plattform med stor prestanda potential

Kör en g3258 i min htpc så pratar enbart utifrån erfarenhet och från den forskning jag själv gjorde innan mitt köp

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

TS har missat det absolut viktigaste. Budget.
Har du redan grafikkortet och vill köpa den billigaste CPU som inte blir en flaskhals?
Vad ska du använda systemet till?

Permalänk
Medlem

Hej, såg inte att ni hade kommenterat, https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63499
Datorn ser ut såhär just nu, är inte säker om jag vill ha pentium 53258 eller fx 6300. Ska använda datorn till spel ( leagueoflegends) och programmering.

Permalänk
Medlem

Bör jag byta cpun till Pentium G3258 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oprey:

Hej, såg inte att ni hade kommenterat, https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63499
Datorn ser ut såhär just nu, är inte säker om jag vill ha pentium 53258 eller fx 6300. Ska använda datorn till spel ( leagueoflegends) och programmering.

Har du planer på att lägga mer pengar inom kommande framtiden så är g3258 bra, den har däremot inte bra prestanda.
Fx 6300 är kraftfull men platformen am3+ är inte uppgraderingsvänlig, däremot kommer du nog inte behöva uppgradera lika snabbt.
860k ger mer prestanda än g3258 och har billigare moderkort än fx 6300, däremot så finns det inte heller där så stor uppgraderingspotential.

Beror även på vad du ska programmera, trådar du någonting alls så är valet självklart, 860k eller fx 6300. Är det singeltråds programmering så spelar det mindre roll.

Dåligt gjorda spel kommer tjäna mer på g3258 medans "propert" gjorda spel tjänar mer på fx 6300/860k. Iom att dx 12 släpps snart så kommer trådning ske ännu bättre och du kommer tjäna mer på fler kärnor.

Mitt personliga val för min användning hade utan tvekan varit fx 6300 om jag låg i din budget, eller tom. sparat upp till en 8320/8320e. Om jag skaffade begagnat hade alternativen varit fler. Jag trådar däremot väldigt mycket när jag använder datorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

För min primära dator hade jag inte velat satsa på en tvåkärnig processor idag. Jag har positiva erfarenheter av FX6300 så jag hade absolut kört på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oprey:

Hej, såg inte att ni hade kommenterat, https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/63499
Datorn ser ut såhär just nu, är inte säker om jag vill ha pentium 53258 eller fx 6300. Ska använda datorn till spel ( leagueoflegends) och programmering.

Igen så skrev du inte din budget. Hur mycket får det kosta?? ska den ligga runt 5000:- - 6000:-?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, som sagt budget mellan 5-6k