Permalänk
Medlem

USB-enheter "väcker" andra enheter

Svårt med en bra titel på detta, men det jag har problem med eller snarare stör mig på, är att jag har inställt så att mina (interna) hårddiskar, de flesta åtminstone, stängs av efter en viss tid. Detta görs via Windows 7:s inbyggda energispar-inställningar, så inga konstigheter. Det är helt OK, men så fort jag stoppar in t.ex. en USB-sticka, GPS-klocka/telefon på laddning eller något annat, så orsakar det varje gång att alla hårddiskar på datorn slås på och spinner upp. Samma sak händer senare när de återigen har hunnit somna och jag gör en "säker borttagning" eller drar ut USB-kontakten. Detta kanske låter som något I-landsproblem som är helt onödigt att ens bry sig om, men faktum är ju att det blir en väsentligt högre energiförbrukning under ca 1 timmas tid, ljudnivån ökar och hårddiskarnas livstid minskar för varje gång det sker. Det senare är mindre kul när man har flera av diskarna som tänkta backuper och sällan används.

Det jag kan tänka mig hända är att för att initiera en ny enhet på en enhetsbokstav, så krävs någon sorts genomgång av vad som redan finns inkopplat, men är systemet verkligen så "dumt" att detta måste aktivt kollas efter varje gång i stället för att spara vilken som är ledig på tur i en lista eller liknande? Någon som kan förklara varför detta sker, samt bekräfta att det inte är något som enbart jag råkar ut för p.g.a. någon "felaktig" inställning?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmmkk:

Svårt med en bra titel på detta, men det jag har problem med eller snarare stör mig på, är att jag har inställt så att mina (interna) hårddiskar, de flesta åtminstone, stängs av efter en viss tid. Detta görs via Windows 7:s inbyggda energispar-inställningar, så inga konstigheter. Det är helt OK, men så fort jag stoppar in t.ex. en USB-sticka, GPS-klocka/telefon på laddning eller något annat, så orsakar det varje gång att alla hårddiskar på datorn slås på och spinner upp. Samma sak händer senare när de återigen har hunnit somna och jag gör en "säker borttagning" eller drar ut USB-kontakten. Detta kanske låter som något I-landsproblem som är helt onödigt att ens bry sig om, men faktum är ju att det blir en väsentligt högre energiförbrukning under ca 1 timmas tid, ljudnivån ökar och hårddiskarnas livstid minskar för varje gång det sker. Det senare är mindre kul när man har flera av diskarna som tänkta backuper och sällan används.

Det jag kan tänka mig hända är att för att initiera en ny enhet på en enhetsbokstav, så krävs någon sorts genomgång av vad som redan finns inkopplat, men är systemet verkligen så "dumt" att detta måste aktivt kollas efter varje gång i stället för att spara vilken som är ledig på tur i en lista eller liknande? Någon som kan förklara varför detta sker, samt bekräfta att det inte är något som enbart jag råkar ut för p.g.a. någon "felaktig" inställning?

Tacksam för svar!

Ser inga andra svar och jag vet verkligen inte själv men kan det ha att göra med windows indexerings-tjänst? gps-klocka/telefon är väl lagringsenheter de med liksom, även om ditt syfte med inkopplingen bara är att ladda?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har inget bra förslag på just en lösning mer änn testa om du har en usb hubb som inte styrs av moderkortet alls. Själv har jag ett USB 3.0 PCI-e kort tillsammans med en snygg USB hubb som man sätter vid sidan av datorn en dator och således är det som är inkopplat helt separerat från moderkortets kontrolchip för USB. Kan vara ett alternativ om du inte får iordning på detta problem.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz