Permalänk
Medlem

fiber utag hjälp

Hej,

Jag vill att min tv ska fungera samtidigt som internet i datorn
har en tvbox som jag måste ha internet i för att det ska fungera. Iptv?

Jag har bor i en lägenhet
jag har fiber,
Jag har 4 stycken fiber lådOr som sitter på väggen en i varje rum
och i alla lådor utom en sitter det 2 utag för kabeln,

jag har en som är "huvudlådan" i den lådan sitter det bara ett utag
Och där har jag fungerande internet,

Kopplar jag direkt in i datorn så fungerar internet,
Kopplar jag den kabeln direkt in i boxen fungerar tvn,

Jag har en router
Kopplar jag kabeln in i routern och sen in i datorn då fungerar interent i datorn, kopplar jag där efter in en kabel i en annan port på routern och in i tv boxen fungerar bara internet i datorn, kopplar jag ur datorn fungerar tvn ändå inte,

Så tv boxen fungerar endast om jag kopplar direkt från väggen från huvudlådan så att säga!

Jag orkar inte koppla om kabeln hela tiden för att det ska fungera :/

jag vill använda alla andra fiber utag så jag kan köra allt samtidigt?
men dom andra 3 fiber utagen är helt döda liksom! Hur får jah igång dom?

Jag har bara dom här lådorna ingen panel eller något

Den som kommer med tipset som löser mitt problem får en belöning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowsarn:

Hej,

Jag vill att min tv ska fungera samtidigt som internet i datorn
har en tvbox som jag måste ha internet i för att det ska fungera. Iptv?

Jag har bor i en lägenhet
jag har fiber,
Jag har 4 stycken fiber lådOr som sitter på väggen en i varje rum
och i alla lådor utom en sitter det 2 utag för kabeln,

jag har en som är "huvudlådan" i den lådan sitter det bara ett utag
Och där har jag fungerande internet,

Kopplar jag direkt in i datorn så fungerar internet,
Kopplar jag den kabeln direkt in i boxen fungerar tvn,

Jag har en router
Kopplar jag kabeln in i routern och sen in i datorn då fungerar interent i datorn, kopplar jag där efter in en kabel i en annan port på routern och in i tv boxen fungerar bara internet i datorn, kopplar jag ur datorn fungerar tvn ändå inte,

Så tv boxen fungerar endast om jag kopplar direkt från väggen från huvudlådan så att säga!

Jag orkar inte koppla om kabeln hela tiden för att det ska fungera :/

jag vill använda alla andra fiber utag så jag kan köra allt samtidigt?
men dom andra 3 fiber utagen är helt döda liksom! Hur får jah igång dom?

Jag har bara dom här lådorna ingen panel eller något

Den som kommer med tipset som löser mitt problem får en belöning!

Ta reda på hur många externa ip du får av din leverantör. (titta i dina papper eller ring till dem och fråga, "hur många ip-adresser får jag av er".)

Svarar de mer än 1 så köper du en switch(finns för ett par hundralappar i din närmaste elektonikbutik) och kopplar in huvudlådan och sladdarna till de uttag du vill använda i switchen och så ska det fungera.

Svarar de 1, så blir det jobbigare. Då behöver vi veta vad din router heter. dvs. tillverkare och modell. (står på den)

Permalänk
Medlem

Någonstans så borde du ha en låda/skåp där patchkopplingarna till alla uttagen i rummen sitter? Det borde vara uppmärkt en "WAN" som är inkommande anslutning och resterande bör vara numrerade motsvarande uttagen i rummen. WAN skall till WAN på routern och sen LAN-portarna på routern skall kopplas till de "uttagen" i patchen som skall användas.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Ta reda på hur många externa ip du får av din leverantör. (titta i dina papper eller ring till dem och fråga, "hur många ip-adresser får jag av er".)

Svarar de mer än 1 så köper du en switch(finns för ett par hundralappar i din närmaste elektonikbutik) och kopplar in huvudlådan och sladdarna till de uttag du vill använda i switchen och så ska det fungera.

Svarar de 1, så blir det jobbigare. Då behöver vi veta vad din router heter. dvs. tillverkare och modell. (står på den)

Jag får 1 ipadress

Tillverkare på min router är netgear N150 Wireless router WNR1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Någonstans så borde du ha en låda/skåp där patchkopplingarna till alla uttagen i rummen sitter? Det borde vara uppmärkt en "WAN" som är inkommande anslutning och resterande bör vara numrerade motsvarande uttagen i rummen. WAN skall till WAN på routern och sen LAN-portarna på routern skall kopplas till de "uttagen" i patchen som skall användas.

Nej finns inget sånt skåp :/

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt tillfälle att ringa sin ISP, de har med 110% säkerhet en lösning på det här

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter snarare som du har ett kopparnät indraget, men för att få igång tv behöver du troligen ha en switch (tjänstefördelare) som hanterar vlan och det är nått som nätägaren brukar stå för, den switchen matar ut tv på en port och data på en annan, du ska därför ta kontakt med nätägaren eller din tjänsteoperatör och fråga om vilken utrustning du behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Ett utmärkt tillfälle att ringa sin ISP, de har med 110% säkerhet en lösning på det här

Isp? Vad är de för något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowsarn:

Isp? Vad är de för något?

Internet Service Provider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Internetleverant%C3%B6r Det är det/de företag som levererar funktionen i nätet. Det kan finnas flera företag i samma nät beroende på hur du valt, tex kan det vara olika bolag som levererar tv och data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowsarn:

Isp? Vad är de för något?

Eran internetleverantör. Dom som levererat ert internet. Dvs Comhem, Alltele eller Bahnhof för att ta som exempel.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Eran internetleverantör. Dom som levererat ert internet. Dvs Comhem, Alltele eller Bahnhof för att ta som exempel.

Okej,

Jag har bredbandsbolaget,
fastigheten jag bor i är uppkopplat till statsnät,
Som där med är kopplat till fibra,

Www.fibra.se

Jag ringde dom och dom säger att jag ska gå o köpa en switch
Men jag har ju utag i varje rum, och jag orkar inte dra kablar i hela lägenheten nu när det finns utag,

Jag bor i 148 kvadrat så måste ha en kabel som är 30 meter lång om jag måste dra en kabel snyggt runt dörrar o allt :/

Synd när det finns ett fiber utag 1 meter ifrån tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter snarare som du har ett kopparnät indraget, men för att få igång tv behöver du troligen ha en switch (tjänstefördelare) som hanterar vlan och det är nått som nätägaren brukar stå för, den switchen matar ut tv på en port och data på en annan, du ska därför ta kontakt med nätägaren eller din tjänsteoperatör och fråga om vilken utrustning du behöver.

Ok

Permalänk
Medlem

Du behöver fortfarande en switch för att alla uttagen i väggen ska fungera.

Köp en switch och koppla sedan in routern plus kabeln som går till uttaget vid tv till switchen.

Resterande kablar som går till dom andra uttagen i lägenheten kopplar du sedan in i routern.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowsarn:

Okej,

Jag har bredbandsbolaget,
fastigheten jag bor i är uppkopplat till statsnät,
Som där med är kopplat till fibra,

Www.fibra.se

Jag ringde dom och dom säger att jag ska gå o köpa en switch
Men jag har ju utag i varje rum, och jag orkar inte dra kablar i hela lägenheten nu när det finns utag,

Jag bor i 148 kvadrat så måste ha en kabel som är 30 meter lång om jag måste dra en kabel snyggt runt dörrar o allt :/

Synd när det finns ett fiber utag 1 meter ifrån tvn

Har dom inte redan dragit kabel till dessa uttag? Då behöver du som sagt en switch med stöd för vlan. Men har du verkligen hört med bredbandsbolaget för dom bör ju skicka ut rätt box till dig för deras typ av TV sändningar. Är ju olika siffror du behöver skriva in för Vlan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har fiber ifrån Tele2, vilket byts till BBB på måndag pga Tele2 har sålt mycket av sitt fiber och kabel till BBB :/ men nu innan bytet så fungerar Asus rt-n56u routern perfekt till att koppla IPTV igenom utan någon switch. Får rapportera på måndag och se om BBB förstör allt för mig.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Har själv BBB fiber indraget, som jag förstår det har du 4 dosor på väggen som bara är nätverksuttag med två portar i vardera. Anledningen till att det är två uttag är att man ska använda detta till att patcha vidare till nästa uttag. Så i uttag nr 1 så kopplar du en kort kabel mellan de två uttagen som är i den, då går tjänsten vidare till dosa nr 2, vill du att det ska gå vidare till dosa nr 3 gör du samma sak i dosa 2 som dosa 1. Så har du grejerna i olika rum och vill köra med enbart publika IP adresser så kan du koppla in en switch sen i dosa 2 uttag 1, sen från switch en kabel vidare i port två i dosan på väggen för att få vidare nät till dosa 3. Gör man så har du en switch vid dosa två som du kan koppla dator, switch eller tv box, och i dosa tre kan du koppla in vad du vill med.
TV behöver få en public IP så antingen om du har en router som kan släppa igenom trafik eller så får du ha en switch innan.

Kanske lite luddig förklaring, men misstänker att det är så det är kopplat.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel_Svensson:

Har själv BBB fiber indraget, som jag förstår det har du 4 dosor på väggen som bara är nätverksuttag med två portar i vardera. Anledningen till att det är två uttag är att man ska använda detta till att patcha vidare till nästa uttag. Så i uttag nr 1 så kopplar du en kort kabel mellan de två uttagen som är i den, då går tjänsten vidare till dosa nr 2, vill du att det ska gå vidare till dosa nr 3 gör du samma sak i dosa 2 som dosa 1. Så har du grejerna i olika rum och vill köra med enbart publika IP adresser så kan du koppla in en switch sen i dosa 2 uttag 1, sen från switch en kabel vidare i port två i dosan på väggen för att få vidare nät till dosa 3. Gör man så har du en switch vid dosa två som du kan koppla dator, switch eller tv box, och i dosa tre kan du koppla in vad du vill med.
TV behöver få en public IP så antingen om du har en router som kan släppa igenom trafik eller så får du ha en switch innan.

Kanske lite luddig förklaring, men misstänker att det är så det är kopplat.

Mvh

Låter rätt korkat kopplat. Jag har två uttag med en kontakt i varje och en i hallen där det är tänkt att en switch ska sitta (går två kablar från uttaget där till rummen). Har gjort om det, till det bättre. Är ju meningen att man ska kunna använda uttagen oavsett rum.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snowsarn:

Jag ringde dom och dom säger att jag ska gå o köpa en switch
Men jag har ju utag i varje rum, och jag orkar inte dra kablar i hela lägenheten nu när det finns utag

Vart är uttagens "andra ände" anslutna? Som du beskriver det så sitter inte andra änden i en patchpanel i lägenheten ? Du har ju skrivit att du har 7 uttag i 4 olika rum, då borde de vara kopplade till en patchpanel eller liknande, nått typ detta:

med minst 8 portar och i den änden borde du montera en switch (helst med vlan) med minst 8 portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också fiber ifrån BBB men bara ett uttag i hallen, och kopplar jag in min Asus rt-n56u router där och skiter i deras egna och aktiverar Multicasting i Asus routern så fungerar både internet och IPTV.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vart är uttagens "andra ände" anslutna? Som du beskriver det så sitter inte andra änden i en patchpanel i lägenheten ? Du har ju skrivit att du har 7 uttag i 4 olika rum, då borde de vara kopplade till en patchpanel eller liknande, nått typ detta:
http://www.equip-info.net/Cat.5e/227308/pimages/227308-v1/p_8...

med minst 8 portar och i den änden borde du montera en switch (helst med vlan) med minst 8 portar.

Ja precis.
Det borde ju sitta någon typ av "bredbandsskåp" nånstans

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Ingen garanti, men bör göra det. Här satte dom endast ett uttag i hallen två stycken går ut till rummen och den sista är inkommande bredbandet. Får antingen göra egen hylla ställa grejerna på i hallen eller gör som jag och la det i en garderob i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar