Asus MG279Q med AMD Freesync klarar bara dynamiska frekvenser i 35–90 Hz

Permalänk
Hjälpsam

Har för mig att Asus var inblandade med Nvidia i projektet G-Sync, misstänker att det är orsaken till att den "råkar" få problem över 90 Hz.
Andra tillverkare som inte sitter och kelar med Nvidia, har ju inga problem med att klara även 144 Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av #enbom:

Min gissning är på att försöka eliminera eftersläpningar. Adaptive-Sync kanske inte kan hantera över 90Hz (än så länge) nog bra?

Min första gissning var delvis rätt.

Det är spannet som scalern kan hantera som är begränsat. Man har efter dessa förutsättningar valt frekvensintervallet 35-90Hz. Det är omkring 60 fps som Apaptive-Sync gör störst skillnad. Det är också där de flesta ligger i moderna spel som man spelar i Fullscreen. I spel som t.ex. CS:GO där man ligger på konstant höga FPS gör adaptive-sync liten till ingen skillnad.

Missförstå mig inte, jag försöker inte säga att detta är en feature Hade scalern klarat ett bredare spann hade det såklart varit bättre. Ett plus dock är att scalern ihop med panelen klarar 100% sRGB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av murklor:

Vart kommer eftersläpande skuggor från då? Är Nvidia fanboyismen så stark att den utövar fysisk kraft på skärmarna och gör skuggor?

Vad fan har det med att skärmen inte klarar mer än 90 Hz att göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Klantigt av Nvidia att slänga på 4GB på det kortet och få det att verka som att enda skillnaden mellan 970 och 980 är lite avstängda cuda cores, när så uppenbarligen inte är fallet.

Jag förstår dock inte vad detta har med mitt inlägg att göra? Vi pratar om Freesync och du börjar blanda in Nvidia, "lite som" att det var någon öm fanboy tå som blev trampad på? Igen, freesync tekniken lider av flera problem i dagsläget. Så jag vill fråga även dig, har du läst någon recension? Tekniken är helt enkelt inte färdig för lansering ännu.

Du jämförde Freesync med Nvidias G-sync och då är det väl inte olämpligt att jämföra Nvidia mot AMD? Jag tycker snarare att det verkar som att du tyckte att jag trampade på en väldigt öm tå hos dig.

Och Free-sync är nytt. Free-sync började slutet av mars och AMD har gång på gång sagt att de enbart erbjuder tekniken resten är upp till som i det här fallet- Asus som vill jämföra det här.

Ja, jag har läst recensioner på i princip alla Free-sync skärmar som finns i dagsläget och där kanske jag håller jag med dig om att tekniken är inte fulländad men det finns dåliga G-sync skärmar med, speciellt i barndomsåldern. Speciellt 144 Hz med IPS och G-sync har dröjt minst lika länge som med Freesync.

G-sync har också minst lika många problem som med Freesync om vi bortser från den dynamiska uppdateringen och det sistnämnda beror ju främst på att tillverkaren inte var tydlig med på vilka HZ det går emellan.

Som Sweclockers nämnde, så handlar det om en verklig begränsning att man kan enbart använda free-sync mellan 30-90 Hz och inte en bugg. Då är det ju tillverkarens fel att man inte upplyste om det.
På precis samma sätt som Nvidia inte uppmärksammade att GTX 970 hade 3.5 gig.

Permalänk
Medlem

Detta gör freesync 100% meningslöst på denna skärmen, riktigt kasst och kunde lika gärna varit utan freesync.

Permalänk
Medlem

Jaha, 35-90hz tycker jag låter som ett utmärkt intervall för Freesync. Under 35hz så vill man ändå inte spela och över 90hz så brukar man vara långt över specifikationerna ändå.
Hade jag inte redan bestämt mig för att gå till 34" 21:9 1440p när dessa kommer med Freesync så hade jag definitivt köpt denna skärm.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nej, du har helt rätt i det. Jag kanske formulerade mig något klantig, men det finns som sagt även andra problem med tekniken i dagsläget. Därför tycker jag det är klantigt av AMD att lansera detta innan man löst vissa av de barnsjukdommar eller helt enkelt brister i tekniken som den ser ut nu.

Men borde inte VESA ha bromsat och inte plockat in det i sin standard om Freesync hade för mycket barnsjukdomar, för VESA brukar väl inte göra något förhastat? Eller är det inte officiell VESA-standard ännu (jag vet inte, men jag trodde att det var så)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här är så sjukt tråkigt. Hur tänkte AMD? De borde självklart ställa krav på tillverkarna så att konsumenterna inte får någon B-version.

Permalänk
Medlem

Men snälla, Nej!! Varför gör de såhär???

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD ger bort freesync certifikaten lite för lätt. Att ställa lite högre krav på skärmarna hade gjort det lättare för oss konsumenter.
Jag vill verkligen tycka om freesync, men tyvärr så har gsync fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Detta gör freesync 100% meningslöst på denna skärmen, riktigt kasst och kunde lika gärna varit utan freesync.

inte helt swetspot för sync ligger någon stans mellan 90/50 (eller om det var 100/50 kommer inte ihåg exakt) enligt skärm recensenten Thomas.

Så tycker det inte är helt fel. Men borde ha framkommit tydligare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de sänker priset 50% nu annars är det ju inte värt det.

Permalänk

Verkar inte bra att ASUS gör såhär bättre att vara tydliga med vad det är som gäller istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jeg ser at i artikkelen under, så er det påpekte følgende:

"Another difference between FreeSync and G-Sync is in the flexibility of the effective refresh rate range. G-Sync is capable of refresh rates that range from 30Hz to 144Hz while the FreeSync spec is capable of refresh rates that range from 9Hz to 240Hz."

http://wccftech.com/amd-freesync-nvidia-gsync-verdict/

Høres jo ut for meg som om at Freesync technologien burde kunne være bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Jeg ser at i artikkelen under, så er det påpekte følgende:

"Another difference between FreeSync and G-Sync is in the flexibility of the effective refresh rate range. G-Sync is capable of refresh rates that range from 30Hz to 144Hz while the FreeSync spec is capable of refresh rates that range from 9Hz to 240Hz."

http://wccftech.com/amd-freesync-nvidia-gsync-verdict/

Høres jo ut for meg som om at Freesync technologien burde kunne være bra.

Ja, men vissa tror i tråden att saker går att fixa över tid tydligen.

Är en del barnsjukdomar med free-sync idag, men jag ser det inte som omöjligt att det gr att lösa, bara dom får tiden att göra det. Jag lär inte köpa g-sync utan väntar i stället och ser hur sync tekniken utvecklas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har jag fått detta om bakfoten eller varför förstår inte folk att det är ett mindre bekymmer med motion blur på en tn panel därför funkar det idag med freesync 144hz . denna ips panel kräver nån form av overdrive för att det ska bli bra i 90hz plus och därför kan nvidia lösa det med gsync lättare än amd kan med freesync.

Varför nvidia har vid Flera tillfällen sagt att overdrive och variable sync är problematiskt därför behöver de deras hårdvara. Nu visar sig det att detta förmodligen stämmer är det konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Därför man betalar dem extra hundringarna för Gsync då får man i alla fall en bestämd standard på modulerna där dom måste leva upp till Nvidias krav av kvalitet.

Du menar väl några extrahundralappar för Gsync OCH några extra tusenlappar för nytt grafikkort?
Eller har AMD lyckats bli kompatibla med Gsync på något konstigt vänster? Det skulle aldrig nVidia tillåta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

inte helt swetspot för sync ligger någon stans mellan 90/50 (eller om det var 100/50 kommer inte ihåg exakt) enligt skärm recensenten Thomas.

Så tycker det inte är helt fel. Men borde ha framkommit tydligare.

Att hz blir låst på max 90fps är väll det många stör sig på. Vill du ha 144hz så är freesync helt avstängt hela tiden. Sen upplevde voodoo skugor vilket talar för mitt föregående inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Att hz blir låst på max 90fps är väll det många stör sig på. Vill du ha 144hz så är freesync helt avstängt hela tiden. Sen upplevde voodoo skugor vilket talar för mitt föregående inlägg

Jo, kan man inte ha båda på, där freesync stänger av vid 90+ FPS är ju inte kul.

Verkar ju vara svårt med dessa nya scalers att få till vettigt Hz. misstänker nästa generation av scalers kommer hantera detta bättre (om det kommer några).
Även mjukvaran behöver mogna. Jag väntar i alla fall tills tekniken mognar.

Synd att det inte är som kriget mellan HDDVD och blu-ray, där för kunden inte blir inlåst till viss tillverkare av film typ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om man tar sig tiden att leta lite så står det att Freesync stödjer 9Hz upp till 240Hz, sedan är det upp till hårdvaran i varje enskild skärm vad den skärmen klarar av

http://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync

edit: sorry, citerade fel inlägg! men oh well, nu finns infon här iaf

Skrivet av Swedman18:

Du jämförde Freesync med Nvidias G-sync och då är det väl inte olämpligt att jämföra Nvidia mot AMD? Jag tycker snarare att det verkar som att du tyckte att jag trampade på en väldigt öm tå hos dig.

Och Free-sync är nytt. Free-sync började slutet av mars och AMD har gång på gång sagt att de enbart erbjuder tekniken resten är upp till som i det här fallet- Asus som vill jämföra det här.

Ja, jag har läst recensioner på i princip alla Free-sync skärmar som finns i dagsläget och där kanske jag håller jag med dig om att tekniken är inte fulländad men det finns dåliga G-sync skärmar med, speciellt i barndomsåldern. Speciellt 144 Hz med IPS och G-sync har dröjt minst lika länge som med Freesync.

G-sync har också minst lika många problem som med Freesync om vi bortser från den dynamiska uppdateringen och det sistnämnda beror ju främst på att tillverkaren inte var tydlig med på vilka HZ det går emellan.

Som Sweclockers nämnde, så handlar det om en verklig begränsning att man kan enbart använda free-sync mellan 30-90 Hz och inte en bugg. Då är det ju tillverkarens fel att man inte upplyste om det.
På precis samma sätt som Nvidia inte uppmärksammade att GTX 970 hade 3.5 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Du menar väl några extrahundralappar för Gsync OCH några extra tusenlappar för nytt grafikkort?
Eller har AMD lyckats bli kompatibla med Gsync på något konstigt vänster? Det skulle aldrig nVidia tillåta.

AMD må vara mer prisvärt men inte fasen är det tusenlappars skillnad, inte ens nära. Ta bort en nolla så stämmer det mycket bättre.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Hjälpsam

Sluta gnälla på AMD, det är Asus som valt att stoppa vid 90 Hz andra tillverkare klarar 144 Hz galant.

Detta kan ge en hint om varför.

Från den tid där G-Sync lanserades.

Citat:

I Sverige kommer G-Sync att säljas i form av uppgraderingspaket till Asus VG248QE

http://www.sweclockers.com/nyhet/17765-nvidia-gor-uppgraderin...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av s4mur4j3n:

Om man tar sig tiden att leta lite så står det att Freesync stödjer 9Hz upp till 240Hz, sedan är det upp till hårdvaran i varje enskild skärm vad den skärmen klarar av

http://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync

edit: sorry, citerade fel inlägg! men oh well, nu finns infon här iaf

Man kanske ska uppmärksamma sina kunder på att få skärmar klarar under 30hz utan att börja flimra och över 100hz blir det problem med motion blur speciellt om det inte är en tn panel. Att då skriva 9-240hz när under 30hz så krävs någon form av dubblering av frames och över 100hz så bör man ha någon form av od för att minska motionblurmotionblur/skuggor. Detta löser gsync bäst idag så är det. Väkdigt tråkigt att man inte kan nå ut med detta så folk inte känner sig lurade. Hur det ser ut om 6månader när gsync rev 2 och freesync utvecklats går väll inte att veta nu?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Fast nu verkar det väl vara ASUS som fuckat upp, verkar ju iaf funka fint med 144Hz på Acer. http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_freesync_review_with...

Det sitter dock en TN-panel i denna, och det verkar ju delvis som att den låga frekvensen på ASUS-skärmen har med Freesync + controller för IPS-panel att göra.

Återstår att se om Acer lyckas med Freesync 144Hz IPS.
Eller om Asus lyckas med Freesync 144Hz TN.
Så får vi se om Asus eller Freesync är den svaga länken.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sluta gnälla på AMD, det är Asus som valt att stoppa vid 90 Hz andra tillverkare klarar 144 Hz galant.

Detta kan ge en hint om varför.

Från den tid där G-Sync lanserades.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17765-nvidia-gor-uppgraderin...

Jo men då är det fortfarande tn Paneler vi pratar om som är snabbare. Anledningen att gsync lyckas på ips är för att de kan göra od i 144hz.

Det finns väll bara mg27q och xB270hu som är ips xG270hu är tn

Permalänk
Medlem

Och här ser vi problemet med öppna lösningar, allt är inte guld och gröna skogar.

Varje skärm som sålts med G-sync har hållt måttet. Du betalar mer och får något som garanterat fungerar som det skall.

Vilken teknik som i praktiken fungerar bäst verkar också vara G-sync om man vågar tro på pcper: https://www.youtube.com/watch?v=VkrJU5d2RfA

Man får vad man betalar för, sedan är det upp till var och en att välja om man tycker det är värt det eller inte.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Inget fel på freesync? Varför fungerar det inte då?!
Så du tror seriöst att tillverkarna, speciellt stora tillverkare som tex : Asus... släpper en skärm som inte ens klarar av att använda freesync effektivt ?
Asus skulle ALDRIG släppa en skärm som knappt fungerar med freesync, om det inte va så att freesync i sig inte fungerar som det ska. Eller?
Skärmen är en High-end skärm, den klarar av 144hz, men inte med freesync.
Det är alltså fel på freesync , inte skärmen, inte tillverkaren.

AV namnet å dömma så är jag inte förvånad.....

Finns ju Freesync som funkar med 144Hz vilket tyder mer på att felet ligger hos ASUS och inte FreeSync. Jag försvarar dock ingen teknik då Freesync är gratis att använda för alla så kanske det inte läggs lite mkt energi på detta medans G-Sync kostar och på detta sätt får lite mer energi lagt på sig och funkar bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

AV namnet å dömma så är jag inte förvånad.....

Finns ju Freesync som funkar med 144Hz vilket tyder mer på att felet ligger hos ASUS och inte FreeSync. Jag försvarar dock ingen teknik då Freesync är gratis att använda för alla så kanske det inte läggs lite mkt energi på detta medans G-Sync kostar och på detta sätt får lite mer energi lagt på sig och funkar bättre.

Men det är fortfarande tn paneler tn paneler. Som inte lider av motionblur på samma sättsätt

Skulle säga att problemet ligger i panelen som kräver od för att funka bra i över 90hz vilket gsync modulen klarar i xb270hu som ska ha samma panelpanel

Stänger du av freesync så kan asus egna od användas och därför fungerar skärmen då i 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

AMD må vara mer prisvärt men inte fasen är det tusenlappars skillnad, inte ens nära. Ta bort en nolla så stämmer det mycket bättre.

GTX 980 kostar 5-6 tusen spänn. Det är några tusenlappar det.
Grafikkort för 500 spänn kommer man inte långt med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

inte helt swetspot för sync ligger någon stans mellan 90/50 (eller om det var 100/50 kommer inte ihåg exakt) enligt skärm recensenten Thomas.

Så tycker det inte är helt fel. Men borde ha framkommit tydligare.

Fast om man måste sätta skärmen medvetet i 90hz så förstår jag iaf verkligen inte meningen att ha en 144hz skärm.

-"I praktiken innebär det att den som vill använda AMD Freesync måste ställa in skärmen på 90 Hz, annars fungerar inte dynamiska uppdateringsfrekvenser"

Totalt meningslöst att ha en 144hz skärm då i min mening om man måste använda den i extremt låga 90hz för att kunna använda freesync.
Kan man lika gärna ha en utan typ.