The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Själv kör jag spelet på HDD men har tänkt flytta över det till SSD vid något lämpligt tillfälle. Laddningstiderna är inte så farliga, nästan alltid har spelet laddat klart innan videoklippen är avklarade. WD Red 4TB i mitt fall, inte helt optimal HDD för detta bruk men så åt ett dåligt nätagg mina gamla diskar.

Jo jag har en WD Black 2TB så borde ju teoretiskt sett inte vara så farligt att köra på den. Fast å andra sidan blev jag enormt besviken över online läget i GTA V så kanske rent bara tar bort spelet nu när man kört färdigt story mode, då får man ju lätt plats med TW3

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Jag hade upp mot en minut laddning ibland. Dock kan det ju vara en laddning på 20 timmars speltid
Min HDD är gammal och sliten dock. http://i.imgur.com/QrI2f5j.png

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en hyfsat burk med i5 4690k, 970 GPU osv. Men jag har inte utrymme för att lägga Witcher på min SSD och funderar på ifall det gör något om jag lägger den på min lagringsdisk? Jag brukar vara lite petig på laddningstider osv och kör helst alla spel från SSD.

Sen undrar jag ifall man behöver spela igenom 1an och 2an för att ta sig an 3an, eller är det bara att köra på 3an oavsett?

Tack!

Skrivet av trickysaer:

Eftersom det är en stor öppen värld där allt streamas in beroende på vart du rör dig så skulle jag gissa att du får visst FPS-tapp med mekanisk disk, men det är inte alls säkert. Långa laddningstider får du nog räkna med dock. Kör en snabb googling så finns det säkert folk som gjort jämförelser, säkert på YT också

Längre laddningstider samt popins i form av NPC, ikoner, träd, hus osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kepler Performance Optimizations

Following end user reports of lower-than-expected performance in The Witcher 3: Wild Hunt when using GeForce GTX 600 and 700 Series Kepler GPUs, we have identified and fixed three bugs that were limiting performance not only in The Witcher 3, but also Far Cry 4 and Project Cars. With the new GeForce Game Ready drivers installed, frame rates are increased in each title, improving and optimizing your experience.

För er med samma kort som jag, eller samma krets - märker ni av någon skillnad? Det var knappt spelbart för mig tidigare så jag har lagt spelet helt på is när jag hörde att det skulle komma en drivare som rättade till detta. Såg också att pcars blivit optimerat, även det gick som sirap oavsett inställningar mer eller mindre.

fick runt 10-11 mer fps med ett 780ti, not bad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

11h och level 5.. Vad gör jag fel? Eller tar det så lång tid? Utforskade hela White Orchard innan jag fortsatte, har gjort lite på main quest sen. Man får inte mycket XP för nånting tycker jag

Skrivet av TiasE:

Dels finns det en bug som skall patchas på måndag som gör att man får för lite XP, men det ska ta tid att levla, jag och många med mig tycker att man levlar ifrån sina quester för mycket.
Jag ligger för närvarande 7 levlar framför mainquesten.

Tycker levling överhuvudtaget känns skumt i detta spelet.
Är inte Geralt en legendarisk Witcher som har varit med om massa sjuka grejer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

Tycker levling överhuvudtaget känns skumt i detta spelet.
Är inte Geralt en legendarisk Witcher som har varit med om massa sjuka grejer?

Jo, man får inte tänka efter så mycket ^^ Detta gäller ju alla RPG-sequels. Tror spelet hade varit hyffsat tråkigt om man var full lvl och bra gear Jag märkte att man fick lvl mycket fortare av quests än att jaga vargar och frågetecken i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Läste att texten har blivit förstorad i nya patchen, jag tyckte texten var bra, nästan för stor innan i 1080p.

Nån som har sett skillnaden? Jag kan inte kolla för jag är inte hemma på två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Läste att texten har blivit förstorad i nya patchen, jag tyckte texten var bra, nästan för stor innan i 1080p.

Nån som har sett skillnaden? Jag kan inte kolla för jag är inte hemma på två veckor.

Patch 1.05 som ska öka text- och UI-storleken har inte släppts än. Kanske idag, oavsett så ska den släppas snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jo jag har en WD Black 2TB så borde ju teoretiskt sett inte vara så farligt att köra på den. Fast å andra sidan blev jag enormt besviken över online läget i GTA V så kanske rent bara tar bort spelet nu när man kört färdigt story mode, då får man ju lätt plats med TW3

Själv undrar jag om den stuttering jag upplever försvinner om jag lägger spelet på SSD.

Vad gäller GTA V så är det nog ett spel du kanske vill återvända till efter ett tag. Men med tanke på hur fight din SSD är så är det nog ingen dum idé iofs. Själv har jag spelat igenom hela GTA V fyra gånger och kommer återvända till spelet minst en gång till. Två genomspelningar på PS3, en på PS4 och en på PC, om någon nu skulle vara nyfiken.

Skrivet av Noobenu:

Tycker levling överhuvudtaget känns skumt i detta spelet.
Är inte Geralt en legendarisk Witcher som har varit med om massa sjuka grejer?

Geralt har haft minnesförlust, första spelet har han inte fått tillbaks alla minnen så kan ju vara något som kommer och går. Sedan är det ett återkommande skämt i tredje spelet.

Spelet hade blivit extremt trist utan RPG-elementet där man kan utveckla sin stil på karaktären. Story-mässigt blir det underligt men för att få spelet att fungera som ett spel såmåste detta finnas. Samtidigt är det ju inget som tvingar en att spendera poängen heller. Blir nog lite svårare skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Själv undrar jag om den stuttering jag upplever försvinner om jag lägger spelet på SSD.

Vad gäller GTA V så är det nog ett spel du kanske vill återvända till efter ett tag. Men med tanke på hur fight din SSD är så är det nog ingen dum idé iofs. Själv har jag spelat igenom hela GTA V fyra gånger och kommer återvända till spelet minst en gång till. Två genomspelningar på PS3, en på PS4 och en på PC, om någon nu skulle vara nyfiken.

Geralt har haft minnesförlust, första spelet har han inte fått tillbaks alla minnen så kan ju vara något som kommer och går. Sedan är det ett återkommande skämt i tredje spelet.

Spelet hade blivit extremt trist utan RPG-elementet där man kan utveckla sin stil på karaktären. Story-mässigt blir det underligt men för att få spelet att fungera som ett spel såmåste detta finnas. Samtidigt är det ju inget som tvingar en att spendera poängen heller. Blir nog lite svårare skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplever lite stuttering, känns som spelet hoppar fram ett par bildrutor ibland. Kör SSD och G-sync

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med de val jag gjorde när jag simulerade sparfil (de gamla är borta av någon anledning) så valde jag Roche (trots att jag stödde non-humans i samtliga genomspelningar av första spelet) så har ingen aning om vad som gäller med Iorveth-spåret från 2an och framåt. Förr eller senare blir det nog kanske en sådan genomspelning (eller att titta på en lets play iallafall) alternativt starta Witcher 3 med Iorveth-spåret istället antar jag.

Vi får se hur det blir med enhanced edition iallafall. Finns en del saker de skulle kunna polera lite extra på och fylla ut med trots allt.

Aj då, otroligt tråkigt när sparningar försvinner

Jo, jag hoppas på en EE, men jag läste någonstans att det inte ska släppas någon då de ska fokusera på sina expansioner istället. Håller tummarna i alla fall.

Skrivet av Noobenu:

Tycker levling överhuvudtaget känns skumt i detta spelet.
Är inte Geralt en legendarisk Witcher som har varit med om massa sjuka grejer?

I Witcher 1 har Geralt minnesförlust, och genom hela Witcher 1 och 2 kommer minnena tillbaka. I Witcher 3 är hans minne i princip fullständigt, men samtidigt blir det som någon skrev tidigare väldigt tråkigt utan character progression, det är en av huvuddelarna i ett RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag hade upp mot en minut laddning ibland. Dock kan det ju vara en laddning på 20 timmars speltid
Min HDD är gammal och sliten dock. http://i.imgur.com/QrI2f5j.png

Jag kör också från HDD (dock inte samma som jag har OS:et på) och upplever inga problem eller ens särskilt långa laddningstid.
Spelet laddar ju bara när man startar eller efter att man dött, om det finns fler laddningar så har jag inte märkt detta

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Jag kör också från HDD (dock inte samma som jag har OS:et på) och upplever inga problem eller ens särskilt långa laddningstid.
Spelet laddar ju bara när man startar eller efter att man dött, om det finns fler laddningar så har jag inte märkt detta

Fast travel & många quests har moment som gör att man får ladda.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fast travel & många quests har moment som gör att man får ladda.

Nu har jag inte hoppat runt mellan helt spridda områden med fast travel, men jag har inte känt av någon störig laddning där.
Mest känsligt blir det för mig när man kämpar mot någon boss, dör och vill komma igång för nytt försök. I spelet utan att dö så jag tycker jag det funkar väldigt smidigt, kör man från samma HDD som OS:et så kan det nog vara sämre dock.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Patch 1.05 som ska öka text- och UI-storleken har inte släppts än. Kanske idag, oavsett så ska den släppas snart.

Läste på FZ att den hade släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Nu har jag inte hoppat runt mellan helt spridda områden med fast travel, men jag har inte känt av någon störig laddning där.
Mest känsligt blir det för mig när man kämpar mot någon boss, dör och vill komma igång för nytt försök. I spelet utan att dö så jag tycker jag det funkar väldigt smidigt, kör man från samma HDD som OS:et så kan det nog vara sämre dock.

Det kommer senare om du verkligen inte gillar att springa.
Kan vara 2-4000 steg dit man ska (utan att byta zon dvs)
Fara runt i Skellige utan fast travel är nog lite segt.

Min HDD är dock som sagt sliten, har visat "varning" i omkring tre år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det kommer senare om du verkligen inte gillar att springa.
Kan vara 2-4000 steg dit man ska (utan att byta zon dvs)
Fara runt i Skellige utan fast travel är nog lite segt.

Min HDD är dock som sagt sliten, har visat "varning" i omkring tre år.

Kan vara så
Jag har inte kommit längre än Velen, hittills.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Med de val jag gjorde när jag simulerade sparfil (de gamla är borta av någon anledning) så valde jag Roche (trots att jag stödde non-humans i samtliga genomspelningar av första spelet) så har ingen aning om vad som gäller med Iorveth-spåret från 2an och framåt. Förr eller senare blir det nog kanske en sådan genomspelning (eller att titta på en lets play iallafall) alternativt starta Witcher 3 med Iorveth-spåret istället antar jag.

Vi får se hur det blir med enhanced edition iallafall. Finns en del saker de skulle kunna polera lite extra på och fylla ut med trots allt.

Själv kör jag spelet på HDD men har tänkt flytta över det till SSD vid något lämpligt tillfälle. Laddningstiderna är inte så farliga, nästan alltid har spelet laddat klart innan videoklippen är avklarade. WD Red 4TB i mitt fall, inte helt optimal HDD för detta bruk men så åt ett dåligt nätagg mina gamla diskar.

Jag kör också en Black 4TB. Det händer i princip aldrig att spelet laddat klart innan videon är klar utan det dröjer alltid mellan 5-25s utöver videon. 1% fragmentering. Konstigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har undrat en längre del av min speltid i witcher 3 nu om det är en mening med att utforska världen även där det inte finns poi/? På kartan, kan där finnas quest, gömda grottoe Osv?

Jag tar god tid på mig och har nog spelat 50 timmar och är kvar i velen och novigrad men undrar är det värt att utforska tomma delar på kartan och små hus långt ut eller är det bara utfyllnadsområde?

Red runt långt ut på höger sida av kartan idag och hade en flygande grej som cirkulerade i luften över ett område men jag kunde inte locka den till marken? Bugg eller händer något senare i spelet som gör att man ska döda den? Alla andra flygfä har attackerat mig när man är under dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kör också en Black 4TB. Det händer i princip aldrig att spelet laddat klart innan videon är klar utan det dröjer alltid mellan 5-25s utöver videon. 1% fragmentering. Konstigt.

Då har jag väl haft tur, har en äldre samsung spinpoint på 500 Gb, har aldrig behövt vänta efter en video.
Den disken lagrar bara min spel, inget annat.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Robster1986: Jag har utforskat en hel del och man hittar nästan alltid något kul i form av en grotta eller vandrare med intressanta historier

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Frågetecknen dyker bara upp om du besöker uppdragstavlan, hör eller läser något som ger dig den informationen. Annars är allt outforskat. Zooma in på kartan, allt som ser ut till att kunna vara något kan vara något kul.
Eller är jag fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Läste på FZ att den hade släppts.

Blev glad en stund....gick över. Inte luras!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930 @Outlaw84 Med laddtider menar jag från huvudmenyn och ladda gammal save. Om man laddar om efter att ha dött går det nästan alltid snabbare än videon, men det är ju ingen 100% omladdning (uppenbart).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad innebär xp buggen? För lite xp vid monsterdödande eller vid klarade quests? Och vet vi om patchen lägger till missade xp?

Pausar nog spelandet tills patchen kommer. Frågan är om man ska börja om för att ta igen missat xp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Jag upplever lite stuttering, känns som spelet hoppar fram ett par bildrutor ibland. Kör SSD och G-sync

Jo. Jag kan själv ändå acceptera detta när jag utforskar men i strider är det jobbigare. Blir aldrig något riktigt flyt och iallafall för mig blir det svårt att hoppa undan attacker eller parera i tid när spelet stuttrar fram. Det kvittar vilka grafikinställningar jag kör dessutom.

Skrivet av Snigeln Bert:

Aj då, otroligt tråkigt när sparningar försvinner

Jo, jag hoppas på en EE, men jag läste någonstans att det inte ska släppas någon då de ska fokusera på sina expansioner istället. Håller tummarna i alla fall.

Jo, fast den genomspelningen var klar så ingen alltför stor förlust samtidigt.

Jag räknar med att de ändå kommer släppa en. Det har varit en snygg PR-vinst med tidigare titlar och idag borde det vara viktigare än någonsin att visa att CDPR bryr sig om betalande kunder. Konkurrenterna tar betalt för "HD uppdateringar/remasters" även på PC. Metro Redux och Dark Souls 2: Sin of the Whatever exempelvis.

Skrivet av MultiMan:

Jag kör också en Black 4TB. Det händer i princip aldrig att spelet laddat klart innan videon är klar utan det dröjer alltid mellan 5-25s utöver videon. 1% fragmentering. Konstigt.

Trycker du på mellanslag/space också? Om jag gör det efter 5-10 sekunder så brukar spelet oftast gå igång och resten av videon skippas. Om jag väntar tills videoklippet tar slut så dröjer det oftast 5-10 sekunder innan spelet går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så det är därför jag ligger hopplöst back på levlingen, är 11 :/
Hoppas man kan få xp:n retroaktivt

Läste någonstans på CDRPs forum att man inte kommer att få XPn retroaktivt.
Dock kan man helt enkelt ge sig själv mer XP genom ett kommando. Har dock inte testat detta själv och har inga planer på att göra det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Läste någonstans på CDRPs forum att man inte kommer att få XPn retroaktivt.
Dock kan man helt enkelt ge sig själv mer XP genom ett kommando. Har dock inte testat detta själv och har inga planer på att göra det.

haha, galet med konsol för spelet
Console functions

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodnik:

Blev glad en stund....gick över. Inte luras!

Förlåt, jag läste fel, idag eller imorgon.