Mikrotik / RouterOS -- Varför så sällsynta här inne?

Permalänk
Medlem

Mikrotik / RouterOS -- Varför så sällsynta här inne?

Jag letar efter en ny router, då fibern är på väg in i huset. Jag hittade ett märke som heter Mikrotik, aldrig hört det innan. Någon som har lite erfarenheter om deras produkter?
Är det något att satsa tid på?

På nätet hittar man mycket information och guider.
Var så sällsynta här inne????

Deras produkter finns i många prisklasser, billigaste kostar ca 250 kr inkl frakt , dyraste ligger på ca 10,000kr. Där i mellan finns ett antal modeller i alla prisklasser. Vad de har gemensamt är att de kör på RouterOS, ett program som verkar vara mycket kompetent och justerbart.
Det ser ut som man kan programmera routern i stort sätt hur man vill, vissa modeller kommer helt okonfigurerade.
Det borde ju passa besökarna här inne, nästan total frihet. Man hör ofta att det klagas på att "varför kan jag inte göra si eller så", man måste installera 3rd party firmware för att få det att fungera som man vill..
Är det är det just det som gör att man inte köper produkter som kräver lite "handpåläggning" innan de börjar fungerar, man vill ha friheten men saknar grundkunskaperna.
Är det ett GUI som ser ut att vara från 80-talet som skrämmer bort kunderna, det ser inte coolt ut..
Kanske möjligheten att använda en console för att konfigurera enheten, skriva kommandon gjorde man på 80-talet, man vill ju "peka och klicka"
Eller är det så att deras produkter är värdelösa, långsamma och ostabila, det är därför man inte läser om dem här inne???

Dela med er av era tankar och erfarenheter av Mikrotiks produkter.

Permalänk

Aldrig hört talas om mikrotik som märke, 32 Mb ram låter dock som extremt lite för en router. Om jag var ute efter en router jag kunde pilla i så hade jag köpt något alix kort och installerat pfsense alternativt något SG-xxxx kort om jag vill pusha VPN trafik

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är semiprodelar av samma typ som Ubiquiti, Ubiquitis Edgemax lite är nog annars den billigaste routern som klarar Gbitrouting.
Att "konsumenter" inte kör dem beror nog mest på att det verkligen är en router och inte en alltiettburk, men om du kan skilja på en router, switch, accesspunkt och diverse serverfunktioner och vet vad du behöver var så är det utmärkta prylar, om du däremot tror att det är som att koppla in en "Netgear hemmarouter" så lär du få tvärstopp i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker webbgränssnittet i mikrotik är modernt men letar man efter ett flasigt gränssnitt likt asus har man kommit fel. Man får riktigt mycket funktioner för pengarna också

Permalänk
Medlem

Jag har kört Mikrotik ett antal år nu men svikit dem och köpt EdgeRouter. Det man kan säga är att det är stabila saker. Jag brukar småle när man ser frågor om hur ofta man måste starta om sin router.
De är inte så väldigt användarvänliga men det stora problemet är ju att veta vad man vill göra. Det finns massor med möjligheter. Dessutom är det grafiska gränssnittet obegripligt. Det går betydligt snabbare att skriva kommandon.

Dvs det är en ordentlig tröskel för att komma igång men sedan fungerar det bra.

Och kom ihåg det är inga "alltiettprodukter". @Ture72:

Permalänk
Medlem

Skaffade en RB951G-2HnD för några år sedan, har aldrig varit några problem med den som man får med skräproputrar som måste startas om hela tiden.

Om man kan konfigurera exempelvis HP eller CISCO-routrar och switchar är dessa inga problem att grejja med.

Den jag har är en komplett produkt men det som är intressant med Mikrotik är att man kan välja hårdvara själv och montera ihop.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har kört Mikrotik ett antal år nu men svikit dem och köpt EdgeRouter. Det man kan säga är att det är stabila saker. Jag brukar småle när man ser frågor om hur ofta man måste starta om sin router.

Jag väljer mellan 850Gx2 och EdgeRouter PoE .

Du som har erfarenhet av båda systemen, vilken föredrar du?? Varför övergav du Mikrotik??
Jag har ett antal UniFi AP redan, som jag är helnöjd med . Konfigureras Edgeroutern också med UniFi controller eller är det ett separat web interface?

Permalänk
Medlem

Mikrotik är sällsynt här för folk har sällan pengarna eller kunskaperna för det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Jag väljer mellan 850Gx2 och EdgeRouter PoE .

Du som har erfarenhet av båda systemen, vilken föredrar du?? Varför övergav du Mikrotik??
Jag har ett antal UniFi AP redan, som jag är helnöjd med . Konfigureras Edgeroutern också med UniFi controller eller är det ett separat web interface?

Jag hade tänkt köpa RB-850Gx2 men kunde inte få leverans. Det är tydligen brist på dessa enheter. Då beslöt jag att prova EdgeRouter-8. Den är trevlig men försedd med två fläktar som måste bytas ut. De nuvarande låter som en dammsugare som är på väg att bryta ihop. UniFi har jag inte tittat på. Jag kan inte jämföra systemen då jag är så ny på EdgeRouter. Men EdgeRouter har trevligare grafisk gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mikrotik är sällsynt här för folk har sällan pengarna eller kunskaperna för det

Det är en myt att folk inte har pengarna. Det är fråga om prioriteringar - man lägger massor på datorer. En annan sida är att det inte står Asus på grejerna och de går inte att köpa på Inet.

Däremot stämmer det med kunskaperna men det går ju att lösa. Det är bara att läsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag hade tänkt köpa RB-850Gx2 men kunde inte få leverans. Det är tydligen brist på dessa enheter. Då beslöt jag att prova EdgeRouter-8. Den är trevlig men försedd med två fläktar som måste bytas ut. De nuvarande låter som en dammsugare som är på väg att bryta ihop. UniFi har jag inte tittat på. Jag kan inte jämföra systemen då jag är så ny på EdgeRouter. Men EdgeRouter har trevligare grafisk gränssnitt.

Jag kan annars föreslå EdgeRouter Lite i sammanhanget.
Det är en mindre modell (3st Gbit-interface) som är fläktfri och mindre i formatet (inte 19"). Känns som att den räcker gott för de flesta SOHO-ändamål och man slipper några av nackdelarna (högljudd, stor) som den där större modellen har om man tänker ha enheten bland folk.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Köpte en EdgeRouter Pro från EuroDK för att hantera min Gigabit-lina. Routern fungerar perfekt och använder nästan inte någon kraft från varken CPU eller RAM när jag maxar linan (~970mbit/s) men när jag körde bridge-läget (routern använda som switch också) klarade routern knappt 600Mbit/s innan CPU:n slog i taket. Detta var genom deras "Wizards" i senaste mjukvaran (1.6.0). När jag i en tidigare version (1.3.0) körde bridge (via CLI dock) så påverkades inte prestandan alls.

Känns ju som att om en ISR-router för 1000kr klarar att skicka ut 900mbit/s+ på flera LAN-portar borde en 3500kr router klara sig betydligt bättre (jag vet man ska använda en switch för att de har hårdvara som är gjort för det men ändå).

Är riktigt nöjd med routern överlag men som @Hubertus skrev så låter fläktarna mycket. Jag har routern bredvid min server som låter mer men har ändå tänkt att snart byta ut fläktarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Köpte en EdgeRouter Pro från EuroDK för att hantera min Gigabit-lina. Routern fungerar perfekt och använder nästan inte någon kraft från varken CPU eller RAM när jag maxar linan (~970mbit/s) men när jag körde bridge-läget (routern använda som switch också) klarade routern knappt 600Mbit/s innan CPU:n slog i taket. Detta var genom deras "Wizards" i senaste mjukvaran (1.6.0). När jag i en tidigare version (1.3.0) körde bridge (via CLI dock) så påverkades inte prestandan alls.

Känns ju som att om en ISR-router för 1000kr klarar att skicka ut 900mbit/s+ på flera LAN-portar borde en 3500kr router klara sig betydligt bättre (jag vet man ska använda en switch för att de har hårdvara som är gjort för det men ändå).

Är riktigt nöjd med routern överlag men som @Hubertus skrev så låter fläktarna mycket. Jag har routern bredvid min server som låter mer men har ändå tänkt att snart byta ut fläktarna.

Din "ISR" har väl dock just en switch, så det är ju inte en riktigt rättvis jämförelse.

Dvs, du jämför vad jag förstår en router med 8 interface med en router med 2 interface + en integrerad switch.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En trevlig sak med RouterOS är att det finns tillgängligt att ladda ner och köra på diverse olika arkitekturer, om man nu skulle vilja det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan annars föreslå EdgeRouter Lite i sammanhanget.
Det är en mindre modell (3st Gbit-interface) som är fläktfri och mindre i formatet (inte 19"). Känns som att den räcker gott för de flesta SOHO-ändamål och man slipper några av nackdelarna (högljudd, stor) som den där större modellen har om man tänker ha enheten bland folk.

Två WAN och tre subnät. Det ger minst fem portar. EdgeRouter Lite räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Två WAN och tre subnät. Det ger minst fem portar. EdgeRouter Lite räcker inte.

Jag avsåg i första hand att nämna detta som ett tips till TS, inte att du nödvändigtvis skulle ha räknat galet

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

MikroTiks olika modeller fungerar bra till hemmanät och mindre kontor.
Det är inte alls svårt att ställa in funktioner i dem. Möjligen port forwarding och brandväggsregler är lite krångligare för en konsument att ställa in. Om man jämför med andra modeller på marknaden.

Jag har genom åren använt ett antal MikroTik-burkar främst för att sätta upp VPN-tunnlar mellan olika siter. Fördelen och mitt val av Mikrotik-enheterna, har varit att de är små rent fysiskt, så man kan montera dem med minimal platsåtgång i t.ex. automationssystem, satellitförbindelser etc. Därför har jag tyckt att de passar perfekt.

En kompetent burk i litet fysiskt format helt enkelt. Den må vara klen i prestanda för stora nät, men duger hur bra som helst för t.ex. hotspotmiljöer där man vill ha inloggning på WiFi-nät, trafikprioritering och bandbreddsbegränsning på klienterna.

Enheterna har också en förmåga att bara tuffa på. Aldrig några problem att de hänger sig eller bråkar.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ture72:

Jag väljer mellan 850Gx2 och EdgeRouter PoE .

Du som har erfarenhet av båda systemen, vilken föredrar du?? Varför övergav du Mikrotik??
Jag har ett antal UniFi AP redan, som jag är helnöjd med . Konfigureras Edgeroutern också med UniFi controller eller är det ett separat web interface?

Jag har en 850Gx2 hemma sedan några månader och kan bara säga att de problem jag har haft berott på mig och inte hårdvara/mjukvara. Jag har ingen avancerad topologi hemma så jag inte testat alla features, nu agerar den bara router/brandvägg (har en VDSL brygga hemma som väntar på att installeras, da blir den PPPoE klient också).

Stod mellan de två du väljer mellan och slutade med MikroTik, tror båda alternativen är intressanta om man vill ha en lite mer avancerad router hemma. Skulle nog gå på EdgeRouter iom att du redan har prylar från Ubi dock.

Permalänk
Medlem

Hur mycket througput har de där billigare Mikrotik routerna? försökt googla men inte hittat något bra svar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

Hur mycket througput har de där billigare Mikrotik routerna? försökt googla men inte hittat något bra svar.

Finns data på deras sida som kan ge en indikation, ska nog ses som "best case".

T ex:
http://routerboard.com/RB450
http://routerboard.com/RB850Gx2