Lägenhet i Stockholm med bra läge till KTH

Permalänk
Medlem

Lägenhet i Stockholm med bra läge till KTH

Hej!

Ska köpa mig en lägenhet i Sthlm eftersom jag ska börja plugga på KTH till hösten.

Eftersom jag inte känner Stockholm allt för väl behöver jag lite hjälp att hitta bra områden att kolla i. Vill i huvudsak ha nära till KTH eftersom jag kommer pendla dit nästan varje dag.

Har kollat på Bergshamra, bara ett stop på vägen till KTH utan byten vilket känns bekvämt. Finns dock inte allt för mycket lägenheter till salu där.

Så ni som har lite koll, kanske kan tipsa om andra bra områden? Tack!

EDIT: Hoppas det här blev rätt avdelning...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla efter Roslagsbanan (Täby, Vallentuna osv...) eftersom den har slutstation Stockholm Östra Station som ligger bredvid KTH.

Permalänk
Medlem

För att köpa lägenhet nära KTH lär du behöva riktigt gott om pengar, eller ha ett jobb vid sidan av studierna. Även lägenheter rätt långt ut är fortfarande förhållandevis mycket dyra.
Fast om du råkar vara mångmiljonär och har eller ska jobba samtidigt så är det ju köpa som gäller i Stockholm, eftersom det inte finns så många alternativ.

Kön för att hyra lägenhet är dock helt absurt lång och inte att tänka på. Kön för studentlägenheter är hyfsat lång också, men iallafall överkomlig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Från Vallentuna till KTH är det lite drygt 30 minuter med Roslagsbanan, inga byten. Lägenheter om 1-2 ROK landar på 1,3 - 2 miljoner, vilket är överkomligt. Närmare stan så sticker priserna iväg snabbt. Redan vid Täby är du uppe i 2 miljoner för en tvåa.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

gå in på sl.se och skriv in adress till Tekniska Högskolan så får du veta exakt hur långt tid det tar. Bättre att du letar efter lägenheter som du först och främst kan tänka dig att bo och trivas i, sedan tittar du på avståndet till KTH.

Annars är väl röda linjen det du vill bo efter, då det är tunnelbanan som går till KTH och är mycket, mycket mer pålitligare än roslagsbanan

Beroende på budget så kan man också köpa lägenheter som följer buss 4, Odenplan, Fridhemsplan och andra ställen runtom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

vad har du för budget???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Kolla efter Roslagsbanan (Täby, Vallentuna osv...) eftersom den har slutstation Stockholm Östra Station som ligger bredvid KTH.

Skrivet av JesperT:

För att köpa lägenhet nära KTH lär du behöva riktigt gott om pengar, eller ha ett jobb vid sidan av studierna. Även lägenheter rätt långt ut är fortfarande förhållandevis mycket dyra.
Fast om du råkar vara mångmiljonär och har eller ska jobba samtidigt så är det ju köpa som gäller i Stockholm, eftersom det inte finns så många alternativ.

Kön för att hyra lägenhet är dock helt absurt lång och inte att tänka på. Kön för studentlägenheter är hyfsat lång också, men iallafall överkomlig.

Skrivet av Valiumballong:

Från Vallentuna till KTH är det lite drygt 30 minuter med Roslagsbanan, inga byten. Lägenheter om 1-2 ROK landar på 1,3 - 2 miljoner, vilket är överkomligt. Närmare stan så sticker priserna iväg snabbt. Redan vid Täby är du uppe i 2 miljoner för en tvåa.

Skrivet av Mithras:

gå in på sl.se och skriv in adress till Tekniska Högskolan så får du veta exakt hur långt tid det tar. Bättre att du letar efter lägenheter som du först och främst kan tänka dig att bo och trivas i, sedan tittar du på avståndet till KTH.

Annars är väl röda linjen det du vill bo efter, då det är tunnelbanan som går till KTH och är mycket, mycket mer pålitligare än roslagsbanan

Beroende på budget så kan man också köpa lägenheter som följer buss 4, Odenplan, Fridhemsplan och andra ställen runtom.

Ah smidigt!

Skrivet av Piteraq:

vad har du för budget???

2,4 milj hade jag tänkt som absoluta smärtgräns.

Hittat lite olika och börjat buda, men rätt ofta sticker de ju iväg eller så är det något annat som jag inte tycker om.

Någon som har erfarenhet att på på bottenvåning? Kollar just nu på en lägenhet i södra gärdet, i princip brevid KTH. Eftersom jag alltid bott i hus i lunga och mycket bra områden tidigare är jag orolig för insyn och inbrott. Vill ju kunna ha fönster öppet på sommarnätter etc...

Även kollat Kungsholmen med gångavstånd (3 min) till T-Centralen. Tyvärr stack den precis iväg över 2,4 där budgivning slutade. Förbannat

Tog ett tag innan jag hittade tillbaka till denna tråd, trodde jag drömde att jag skrev den haha... Tack för alla tips änsålänge!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Någon som har erfarenhet att på på bottenvåning? Kollar just nu på en lägenhet i södra gärdet, i princip brevid KTH. Eftersom jag alltid bott i hus i lunga och mycket bra områden tidigare är jag orolig för insyn och inbrott. Vill ju kunna ha fönster öppet på sommarnätter etc...

Beror helt på. Jag känner de som bor på bottenvåning med fönster enbart i en riktning framför vilka det finns uteplatser med häck (noll insyn, alltså). I huset jag bor så har bottenlägenheterna fönster i två riktningar, ingen uteplats och full insyn. Jag skulle nog aldrig välja att bo så.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10