Problem med FPS-drops GTX 970 i ARMA3

Permalänk

Problem med FPS-drops GTX 970 i ARMA3

tjeena!

Såhär är det va, jag köpte ett Geforce GTX 970 4G OC från MSI och jag spelar mest arma3 förtillfället.
problemet är ju de att jag får stora mängder FPS drop vilket börjar göra mig lite smått sur!

Jag kan ju annars köra BF4 på ultra utan några problem men det är ju tydligen en annan femma

resten av grejjerna som är inkastat i mitt chassi
Intel Core i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Gigabyte GA Z77X-D3H
Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2133Mhz XMP Beast Series
XFX PRO 850W

Har uppdaterar grafikkortet så det är uppdaterat!
fick ett tips om att uppdatera BIOS men det har jag inte en blekaste aning om hur man gör eller så

så vad tycker ni grabbar?

§3.1
Permalänk
Medlem

Du bör ju i alla fall uppdatera BIOS på moderkortet om du aldrig gjort det tidigare för att 900/700-seriens grafikkkort ska fungera som dom ska. SEn är ju inte Aram III världens bäst optimerade spel direkt så det kan nog vara normalt med fps drops.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundbergxP:

tjeena!

Såhär är det va, jag köpte ett Geforce GTX 970 4G OC från MSI och jag spelar mest arma3 förtillfället.
problemet är ju de att jag får stora mängder FPS drop vilket börjar göra mig lite smått sur!

Jag kan ju annars köra BF4 på ultra utan några problem men det är ju tydligen en annan femma

resten av grejjerna som är inkastat i mitt chassi
Intel Core i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Gigabyte GA Z77X-D3H
Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2133Mhz XMP Beast Series
XFX PRO 850W

Har uppdaterar grafikkortet så det är uppdaterat!
fick ett tips om att uppdatera BIOS men det har jag inte en blekaste aning om hur man gör eller så

så vad tycker ni grabbar?

Vad använder du för grafikinställningar på spelet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Du bör ju i alla fall uppdatera BIOS på moderkortet om du aldrig gjort det tidigare för att 900/700-seriens grafikkkort ska fungera som dom ska. SEn är ju inte Aram III världens bäst optimerade spel direkt så det kan nog vara normalt med fps drops.

Men får mer FPS drop atm nu än vad jag fick när jag körde något AMD 6800 serien kort vilket är konstigt:S

Skrivet av Cooling23:

Vad använder du för grafikinställningar på spelet?

Har testat lite på "very high" å lite på "low" men det blir typ samma resultat

Permalänk
Medlem

Innan du gör något annat ske du i alla fall uppdatera BIOS på moderkortet om du aldrig gjort det tidigare. En uppdatering innehåller nämligen "Improve VGA compability". Det räcker med en uppdatering där du uppdaterar till senaste BIOS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Innan du gör något annat ske du i alla fall uppdatera BIOS på moderkortet om du aldrig gjort det tidigare. En uppdatering innehåller nämligen "Improve VGA compability". Det räcker med en uppdatering där du uppdaterar till senaste BIOS.

Ahh okay, låter bra!

Men hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundbergxP:

Ahh okay, låter bra!

Men hur gör jag?

Det är tydligen en .exe fil så du kan ju ladda ner den och köra den till att börja med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av LundbergxP:

Ahh okay, låter bra!

Men hur gör jag?

Läser manualen kanske.

Permalänk
Medlem

När händer dessa FPS-drops? Om det är när du t.ex flyger flygplan etc kan det ju bero på laddningstider med din hårddisk.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

har för mig att i ARMA2 och 3 har en settings fil som man kan ändra på GPU frame ahed (eller liknande) den står iaf default på 1000 har mixtrat med den och brukar sätta den på 1-3 då brukar lagget släppa och man får en hyffsad fps boost i vissa fall

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är tydligen en .exe fil så du kan ju ladda ner den och köra den till att börja med.

Jo men vilken de är frågan :S

Skrivet av Nandai:

Läser manualen kanske.

Jadu, gjorde inte tråden för att jag kunde allt gjorde den för att jag inte kan nått

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

har för mig att i ARMA2 och 3 har en settings fil som man kan ändra på GPU frame ahed (eller liknande) den står iaf default på 1000 har mixtrat med den och brukar sätta den på 1-3 då brukar lagget släppa och man får en hyffsad fps boost i vissa fall

Har testat detta. Det är inte en fps boost jag vill ha utan hjälp till att få bort FPS dropsen

Permalänk
Skrivet av reflect:

När händer dessa FPS-drops? Om det är när du t.ex flyger flygplan etc kan det ju bero på laddningstider med din hårddisk.

Dom händer vid olika tillfällen :s kan vara nät jag står still osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundbergxP:

Jo men vilken de är frågan :S

Den senaste. Står ju datum när de uppdateringarna kommit.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4144#bios

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Först måste du dock veta vilken revision du har 1.0, 1.1 eller 1.2. Har du 1.1 eller 1.2 borde ingen uppdatering behövas.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Först måste du dock veta vilken revision du har 1.0, 1.1 eller 1.2. Har du 1.1 eller 1.2 borde ingen uppdatering behövas.

Hur tar jag reda på detta om hen får fråga

Permalänk

BIOS Version/Date American Megatrends Inc, F16, 2012-10-24

Kan det vara detta jag skulle leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundbergxP:

Hur tar jag reda på detta om hen får fråga

Det står säkert tryckt på moderkortet om du öppnar chassit och ser efter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad

§4.1 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundbergxP:

Hur tar jag reda på detta om hen får fråga

Det står tryckt på PCB:n och jag är rätt säker på att det står på moderkortslådan också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är osäker på hur det är med arma 3 (och dayz med arma 3 motorn) men för arma 2 och dayz modden till arma 2 så hade servern man spelade på enormt mycket att göra med fps.
Dvs man kunde köra på en server med 100+fps och byta till en annan server och få 25fps heller väldigt ojämn fps (dvs upp o ner mellan i stor sett vilka siffror som helst).

Arma 3 motorn är ju en utveckling av arma 2 motorn så jag skulle inte vara förvånad om samma problem finns kvar än (dock kanske inte lika tydligt då dom kanske fixat till en del problem).

Prova andra servrar får du samma poblem? kör du moddar/moddade servrar? NÄR får du fps droppen? (samma ställen på kartan? när du gör nåt specielt? heller då o då oavsett var/vad du är/gör?)
Vad händer om du kör singleplayer?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Är osäker på hur det är med arma 3 (och dayz med arma 3 motorn) men för arma 2 och dayz modden till arma 2 så hade servern man spelade på enormt mycket att göra med fps.
Dvs man kunde köra på en server med 100+fps och byta till en annan server och få 25fps heller väldigt ojämn fps (dvs upp o ner mellan i stor sett vilka siffror som helst).

Arma 3 motorn är ju en utveckling av arma 2 motorn så jag skulle inte vara förvånad om samma problem finns kvar än (dock kanske inte lika tydligt då dom kanske fixat till en del problem).

Prova andra servrar får du samma poblem? kör du moddar/moddade servrar? NÄR får du fps droppen? (samma ställen på kartan? när du gör nåt specielt? heller då o då oavsett var/vad du är/gör?)
Vad händer om du kör singleplayer?

asså grejjen är ju den att FPS´en går ner till 0 å stannar där ett tag å så ska det ju inte vara :S

fpsen går ner på olika ställen så inget som går att kartlägga

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det står tryckt på PCB:n och jag är rätt säker på att det står på moderkortslådan också.

hoppas att detta assisterar

http://gyazo.com/259f3e9dcf68da8505305134363da1bc

Permalänk

Detta fick jag när jag gjorde en Benchmark

http://gyazo.com/158efc50f0db176861b38fb40a771f9f

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att en tydlig och välformulerad rubrik ofta ger fler och bättre svar

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

*rubrik redigerad*

Tänk på att en tydlig och välformulerad rubrik ofta ger fler och bättre svar

joo, tack för dee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LundbergxP:

joo, tack för dee

Du får gärna återkoppla till oss vad du de facto gör/har gjort med din dator sedan du fått råd i tråden, istället för att bara visa bilder och säga tack.

Ta hem CPU-Z och se vad detta program säger att du har för moderkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du får gärna återkoppla till oss vad du de facto gör/har gjort med din dator sedan du fått råd i tråden, istället för att bara visa bilder och säga tack.

Ta hem CPU-Z och se vad detta program säger att du har för moderkort.

Har testat installera om drivrutinerna till grafikkortet

här kommer det som står i CPU-Z

CPU-Z version 1.72.1.x64

Processors
-------------------------------------------------------------------------

Number of processors 1
Number of threads 8

APICs
-------------------------------------------------------------------------

Processor 0
-- Core 0
-- Thread 0 0
-- Thread 1 1
-- Core 1
-- Thread 0 2
-- Thread 1 3
-- Core 2
-- Thread 0 4
-- Thread 1 5
-- Core 3
-- Thread 0 6
-- Thread 1 7

Timers
-------------------------------------------------------------------------

ACPI timer 3.580 MHz
HPET timer 14.318 MHz
Perf timer 3.428 MHz
Sys timer 1.000 KHz

Processors Information
-------------------------------------------------------------------------

Processor 1 ID = 0
Number of cores 4 (max 8)
Number of threads 8 (max 16)
Name Intel Core i7 3770K
Codename Ivy Bridge
Specification Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Package (platform ID) Socket 1155 LGA (0x1)
CPUID 6.A.9
Extended CPUID 6.3A
Core Stepping E1/L1
Technology 22 nm
TDP Limit 77.0 Watts
Tjmax 105.0 °C
Core Speed 1604.2 MHz
Multiplier x Bus Speed 16.0 x 100.3 MHz
Stock frequency 3500 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x, AES, AVX
L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 8 MBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
FID/VID Control yes

Turbo Mode supported, enabled
Max non-turbo ratio 35x
Max turbo ratio 32x
Max efficiency ratio 16x
Min Power 60 Watts
O/C bins unlimited
Ratio 1 core 32x
Ratio 2 cores 32x
Ratio 3 cores 32x
Ratio 4 cores 32x
TSC 3510.3 MHz
APERF 1604.7 MHz
MPERF 3510.4 MHz

Temperature 0 43°C (109°F) [0x3E] (Core #0)
Temperature 1 43°C (109°F) [0x3E] (Package)
Power 0 9.10 W (Package)
Power 1 4.24 W (IA Cores)
Power 2 n.a. (GT)
Power 3 4.86 W (Uncore)
Voltage 0 0.87 Volts (VID)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LundbergxP:

Har testat installera om drivrutinerna till grafikkortet

Vad står det under fliken Mainboard? Där bör du se vilken revision det har, så du kan ta hem rätt bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad står det under fliken Mainboard? Där bör du se vilken revision det har, så du kan ta hem rätt bios.

http://gyazo.com/af2f811341eff60f97203ff9301e58d9