Permalänk
Medlem

Spire FalconRock II = skit???

Jag har precis satt ihop mitt nya system med följande specs:

Soltek 75-FRN-L mobo (nForce2)
AMD XP2200+ @ 2200+ cpu
Spire FalconRock II cpu-fan
m.m.

Hur som helst, jag kan inte köra denna specifikation ens på standardinställningarna för processorn/moderkortet! Jag har tagit reda på vad Vcore och dylikt skall vara och jag har satt överhettningsskyddet (ABSII) på detta (85 grader C). Problemet är att överhettningsskyddet går in hela tiden, jag var tvungen att sänka Vcore och FSB till 1,55V respektive 100Mhz för att överhuvudtaget kunna installera Windows XP!! Enligt specifikationerna för processorn ska FSB:n vara 133Mhz och Vcore skall vara 1,65V.

Jag har provat dels med färdigmonterad ThermalPad och med kylpasta (nåt som jag fick med en Zahlman CNPS-5001 en gång i tiden).

Jag undrar om det kan vara så att metoden med vilken överklockningsskyddet fungerar inte fungerar som det ska (enligt interna sensorn i processorn håller den 42 grader och enligt sensorn som sitter under processorn håller den 31 grader.

Ska jag högaktningsfullt strunta i vad överhettningsskyddet säger i det här fallet, ska jag byta kylpasta eller ska jag helt enkelt förpassa fläkten till runda arkivet?

Konstigt nog kan Sweclockers/Datorbutiken med samma fläkt kyla en 2100+ @ 2700+...

All hjälp tages tacksamt emot!

-PhatCat

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem

Om processorn är 45 grader varm och datorn stängs av är det något annat som är fel

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

testa och montera av flänsen och sätt dit den igen. ABSII ska inte visa 85 grader i fullload.

Permalänk

Du kan väl återkomma om du får lägre temperatur.
Har tänkt att löpa uppgraderingspaketet från db.com, den innehåller just den processorkylaren + att processorn är överklockad.
Annars får man väl köpa en bättre fläkt om den är dålig.

Permalänk
Medlem

Har samma kylning

Har samma kylning på min XP-2200 och den ligger runt 60 oklockad och runt 70 lite klockad. Men då börjar den funka dåligt. En billig kylare för en mindre processor men inte för något runt xp-2000.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk

Om den nu fungerar så dåligt varför använder sweclockers/Datorbutiken samma kylare för att kyla en 2100+ @ 2700+?
Sweclockers borde nog veta vilken kylare som är lämpligast för just det uppgraderingspaketet.
Det kanske är fläkten som e dålig. Borde nog köpa en papst eller liknande i.s.f.

Permalänk
Avstängd

får samma problem med min dator, säg till om du hittar nånting som hjälper

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk

Möjligt senario kan ju vara att ni inte få på flänsen riktigt som den ska vara. Eller att ni tagit förmycket kylpasta.

Permalänk
Avstängd

jo må så va, här kan ni läsa hela mitt problem http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=13539... gillar inte att posta flera ggr om samma sak men när min tråd dör ut och problemet kvarstår vill jag gärna fortfarande få hjälp

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Jag har denna kylare på min pal 2100+ @175*11.5
ligger i 56c efter ett par timmar i prime95 stress

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med fläckten det e den som e kass helt änkelt, kör även jag SL-75FRN-L

det enda jag fick till att funka någorlunda bra för inga pengar allt va att montera 2st 80mm fläcktar på varandra med lite EL tejp och bangade på dem på kylflänsen... funkar iallfall tills man har införskaffat sig en bättre kylare

Permalänk
Medlem

har försökt hjälpa en polare nu med nästan samma problem.
det första datorn gjorde när vi skulle installera winxp var å hänga sig mitt under installationen, klocka ner cpun ( 2400+ ) till 1800+ bara så vi kunde installera. tempen låg i 90 grader enligt bios när jag startade om.

efter detta ändra jag tillbaka cpun till orginal hastighet å den låg då idle i win på ca 70 grader i fulload går den upp i dryga 80 grader. har nu precis satt i en extra chassi fläckt samt bytt ut orginal fläckten mot en med lite mer cfm. 60 grader idle får vi nu så jag gissar på en 70 i fulload kanske. inget å hurra över direkt, vad jag förstår dock så ska det finnas en version som har kopparinlägg vid coren men det har inte hans version iallafall.

detta är då med en 2400+ oklockad samt att jag använder as3 istället för orginal pastan å så en ny fläckt. moderkortet är ett epox 8k3ae så tempsen mäts ju från den inbyggda sensorn.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Inaktiv

en polare till mix har en XP2000+ (Palomino) och hans processor ligger på ca 40grader idle, och 45grader full-load, med den kylaren, så dålig för dom pengarna är den absolut inte..

Permalänk
Medlem

har samma kylare och får med min T-bred 1700+ 35 grader Idle @1,76 Vcore...

edit: Iofs har jag bytt fläkt till en led fläkt, men jag hade samma temps med vanliga...

Permalänk
Medlem

OK dudes, efter gråt och tandagnisslan tror jag nog att jag har kommit underfund med problemet.

I glädjeyran över att ha fått nya grejor lade jag inte märke till avfasningen i flänsen som markerar på vilket håll den ska sitta. Kylpasta låg där precis lagom men det såg ut som att den hade "bubblat" lite ute i ena kanten.

Jag kan inte ge er några direkta resultat, men så här långt kan jag säga att det har blivit betydligt bättre.

När jag startade datorn innan íkväll med flänsen felmonterad var det 13 grader kallt i rummet (öppet fönster). När jag startade datorn flög ABSII direkt upp på 51 grader. De andra är oviktiga i sammanhanget.
När jag nu upptäckte mitt misstag stängde jag datorn (ABSII låg då uppskattningsvis på 70 grader), iordningsställde den, torka av gammal kylpasta, på med ny, två minuter senare var systemet igång igen. Kärnan hade alltså inte hunnit svalna ännu. Denna gång låg ABSII på 43 grader. Och den har hittills inte startat om.

Jag ska testa det hela mer ingående ikväll och imorron, eftersom jag är fast i 56k träsket så kommer det nog ingen eventuell uppdatering i ämnet förrän senare på kvällen. Jag ska även testa med annan kylpasta (Arctic Silver 2).

Först då kan jag ge en rättvis bild av hur denna fläkt fungerar. Men hittills verkar den lovande!

-PhatCat

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem

en fråga till er som har denna kylaren och som har hyffsade temps

har ni versionen med kopparbotten? samt fästen för alla 3 byglarna på socketen?

min kompis version är helt i aliminium inget koppar inlägg i mitten av flänsen vid coren samt att den fäster bara i mitten bygeln på socketen.

versionen med kopparinlägget måste ju prestera betydligt bättre och det är bara den versionen jag hittar reviews på om jag söker på google.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Jag har aluminium och ligger på 35 rader...

Permalänk
Medlem

Den har en koppar kärna har du fått en med bara alu så är det en whisper rock gå in på spire hemsidan så kan du se där .

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Efter en hel del testning kan jag konstatera att den nu kyler som den skall (tre dagar SplinterCell med skalet på och 22 grader i rummet skulle den nog ha reagerat om det blivit för varmt). Efter att ha kört på full load ett par minuter ligger processortemperaturen på 46 grader, och ABSII beräknas ligga på ca 60 grader. Observera att jag har inga som helst chassifläktar förutom två i nätagget, eftersom lådan förhindrar detta.

Den jag har är den riktiga FalconRock II, dvs den med kopparkärna och clips som täcker alla tre byglarna. Ett bonus med denna är att en polare till mig som har samma bytte ut originalfläkten mot en Delta 80x80x40 mm fläkt, och nu kyler den även minnena...

Annars verkar det som om FalconRock II är en billig och tyst fläkt som kyler det mesta (om man monterar den rätt).

-PhatCat

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk

Tack för det!
Då kanske man ska köpa swe/db uppgraderingspaket från datorbutiken i sommar!
Har även blivit nyfiken på "Spire ICEWAVE" som ska släppas snart. Den ska kunna kyla cpu upp till 4,4GHz.