DIY hörlurskabel, behöver något som håller fast sladden förutom lödningen

Permalänk
Medlem

DIY hörlurskabel, behöver något som håller fast sladden förutom lödningen

Hej,

håller på och gör en egen hörlurskabel då den gamla gick sönder. Kanske inte så datarelaterat men ändå, en egen konstruktion.

Så här ser det ut vid 6.3mm pluggen. I andra fall har man en liten skruvmojäng som liksom håller fast sladden men här är det bara ett hål... Skulle vilja ha någon form av böjskydd samt något som håller i sladden så man inte rycker i lödningarna... Vet inte riktigt vad jag ska söka på, det bästa är väl att köpa en bättre helt enkelt?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det är en dålig kontakt du hittat om du inte vill gjuta ihop det, böjskydd och dragavlastning brukar finnas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den blåa prylen är en del av dragavlastningen mot lödningarna, den ska sättas runt kabeln så att när den pressas in i hylsan så trycks de räfflade "armarna" ihop och håller kabeln. Du bör även ha fått med en typ av fjäder som dragavlastning/böjskydd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

mrqaffe: Ja, verkligen. Kostade typ 20 spänn också, får köpa en ny på Kjell & co

Dimman: Jo, det skulle man kunna tro. Men den blåa är från mini-xlr kontakten som ska in i själva luren och hör inte ihop med stereopluggen. Gick lite snabbt när jag tog bilden.

Ny kontakt är nog det enda rätta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anarkizt Jag lödde om min hörlurs-kabel med en nästan likadan kontakt, dock 3,5mm istället för 6,3. Längst ut på det silverfärgade området (som är täckt av kontakthuset på din bild) bör det finnas 2 flärpar som (helst med hjälp av en krimptång) ska vikas runt kabeln ock klämma åt den. Så var det i alla fall på min (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-782-38&h...) det bör gå att göra även utan rätt verktyg men kan säkert vara lite knepigt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Curly: Ja, det stämmer ju! Att jag inte tänkte på det. Jag får se om jag kör på den eller köper en ny ändå, känns inte riktigt som någon superkvalitet eller att den verkligen håller hårt i kabeln...

Visa signatur