Permalänk

Långsam boot med SSD?

Hej!

Min kompis börja bli trött på hans dator.. När han tryckte på startknapp så vänta han ungefär 29 sekunder till inloggning. Kan det vara något fel på hans SSD? Det måste vara något fel? Eller tycker ni att det är normal?

Han ha splitternytt dator

Hans setup

Samsung SSD EVO 850-series 500 GB
Intel I7 5820k 3.3 GHZ 15MB
MSI X99S SLI PLUS

Kan det vara trasig kabel eller koppla han fel?

Om det är fel tråd så få ni rätta mig

Mvh

Rubrik förtydligad enl § 3.1 // MOD
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Fastnar datorn i BIOS eller windows-uppstart?

Edit; Antog att det var windows, men kan ju vara något annat. Vad är det för operativsystem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Var i uppstarten tar det tid?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Nej det är inget. du kan gå in i bios och ställa in bios start timer. den kan vara från 0-30 sekunder. Så länge du har på dig att trycka på del tills att du kommer in i bios. sätt den på typ 2-3 sekunder, räcker gott. sätt bara inte 0 sek. då får man resetta cmos på mobo genom att ta bort batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Hej!

Min kompis börja bli trött på hans dator.. När han tryckte på startknapp så vänta han ungefär 29 sekunder till inloggning. Kan det vara något fel på hans SSD? Det måste vara något fel? Eller tycker ni att det är normal?

Han ha splitternytt dator

Hans setup

Samsung SSD EVO 850-series 500 GB
Intel I7 5820k 3.3 GHZ 15MB
MSI X99S SLI PLUS

Kan det vara trasig kabel eller koppla han fel?

Om det är fel tråd så få ni rätta mig

Mvh

Första starterna kan ta lite längre tid det är inget konstigt, hur länge har han haft problemet?

Permalänk
Medlem

Min dator blev lite snabbare av att ändra lite i programvaran Samsung Magician. Tog igång RAPID Mode, Maximum Performance i OS Optimization, kollade om jag hade senaste firmwaren under Firmware Update.
(Vet inte om detta gäller EVO-serien dock)

Använda sig av SATA 3 portar är också att föredra, som har hastighet på 6,0 Gbit/s

(Exempel på skillnad mellan SATA 2 & 3 vid avstängning inuti Windows 8)

Även värt att kolla till inställningarna i BIOS som ovanstående talare har skrivit

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Tack för snabb svar! Ska in och kolla på bios Ni är toppen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk

Och en sak till!! Han berättade mig att när han starta dator då hans fläkt sätter igång sen stänga av sig själv och tillbaka snurra igen? Vad kan vara fel? Jag ska till honom nu på helgen.

Och en kompis till mig sade att det kan vara SATA kabel som är fel?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Bättre än vad jag har för fel iaf 4-5min start tid (kall start till skrivbordet) på en SSD... Jippi! Orkar inte bry mig däremot då jag snart kommer byta till win10 ändå. Disken i fråga har senaste uppdateringar, skrivit om all data samt fungerar utmärkt väl inne i datorn med full hastighet. Mystiskt problem verkligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

På min SSD så tar det 3 sekunder att komma till inloggning ungefär. Har även en funktion som heter "fast boot" som en del moderkort har tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

På min SSD så tar det 3 sekunder att komma till inloggning ungefär. Har även en funktion som heter "fast boot" som en del moderkort har tydligen.

Fast boot hjälper däremot inte windows start tiden. Det enda den gör mer eller mindre är att minska tiden för boot screen (moderkorts logo) samt avaktiverar kontroll efter vissa enheter så som boot from net, boot from optical drive etc. I princip så stängs alla boot enhets kontroller av utom just den disken man specificerat.

EDIT: För att förtydliga, datorn startar snabbare men windows startar lika snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Kolla i BIOS så att den inte körs som IDE utan ahci.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Verkar som att X99 är lite tröga av sig att boota upp överlag, har då iaf läset om det på diverse Engelsktalande sidor och kan bara hålla med vad gäller min egen X99 rigg här hämma.

Z77 Deluxe riggen spöade lätt X99 riggen i boot tider, likaså "gammel farfar" (aka HM55 laptop) som totalt sparkar skiten ur min X99 vad gäller boot tider lol. Att stänga av alla andra diskar och annat strunt under boot förbättrade såklart tiden men även i bios väl optimerat för boot tid så är det fortfarande ingen raket direkt.

Jo kör SSD i alla maskiner.

Skrivet av Friterad:

På min SSD så tar det 3 sekunder att komma till inloggning ungefär. Har även en funktion som heter "fast boot" som en del moderkort har tydligen.

3 sek, sleep mode?

Permalänk
Medlem

Blås om burken med en ren installation, kolla tiden...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fast boot hjälper däremot inte windows start tiden. Det enda den gör mer eller mindre är att minska tiden för boot screen (moderkorts logo) samt avaktiverar kontroll efter vissa enheter så som boot from net, boot from optical drive etc. I princip så stängs alla boot enhets kontroller av utom just den disken man specificerat.

EDIT: För att förtydliga, datorn startar snabbare men windows startar lika snabbt.

Om man räknar bara Windows starten så är det bara 1 sekund för mig ungefär. Alltså efter att BIOS/moderkorts bilden visats så är jag inne i Windows i princip ögonblicket efteråt

Skrivet av fark:

3 sek, sleep mode?

Nej det är inte sleep mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bättre än vad jag har för fel iaf 4-5min start tid (kall start till skrivbordet) på en SSD... Jippi! Orkar inte bry mig däremot då jag snart kommer byta till win10 ändå. Disken i fråga har senaste uppdateringar, skrivit om all data samt fungerar utmärkt väl inne i datorn med full hastighet. Mystiskt problem verkligen.

Hur länge har du kört SSD:n sedan du formaterade den?

840 evo är ju rätt ökänd för att prestera sämre och sämre ju längre tid den körts sen formatering.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om man räknar bara Windows starten så är det bara 1 sekund för mig ungefär. Alltså efter att BIOS/moderkorts bilden visats så är jag inne i Windows i princip ögonblicket efteråt

Nej det är inte sleep mode

Ok coolt blir lite avis nästan tihi..

Nja blir väl att gå ifrån 7'an till 10'an senare så kanske fast boot skär av lite tid för mig med, hoppas jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Hur länge har du kört SSD:n sedan du formaterade den?

840 evo är ju rätt ökänd för att prestera sämre och sämre ju längre tid den körts sen formatering.

Jag har både använt diskrefresh och samsungs verktyg nyligen. Var nog i februari senast jag verkligen omformaterade allt. Men orkar inte nu då jag ändå kommer installera win10 snart. Är problemet kvar så kommer jag troligen försöka lämna tillbaka disken om jag hittar kvittot. Har varit i exakt samma tankar som du är i nu

Min teori är att det är den partitionen som windows beslagtar som inte diskrefresh eller samsungs verktyg förnyar. Hoppas det löser sig iom installation utav win10. Min senaste windows installation i februari var ju innan de släppte sin "fix" som jag numera har installerat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ok coolt blir lite avis nästan tihi..

Nja blir väl att gå ifrån 7'an till 10'an senare så kanske fast boot skär av lite tid för mig med, hoppas jag iaf.

Blev inte lite förvånad första gången jag startade datorn må jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Blev inte lite förvånad första gången jag startade datorn må jag säga

Kan du testa göra en sak nästa gång du startar datorn? Innan du startar datorn, stäng av strömförsörjningen helt och hållet i någon min innan. Sedan kopplar du tillbaka det och startar datorn direkt. Går det lika snabbt då? Låter som den cachar windows i RAM minnena nämligen vilket hade varit intressant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Hur länge har du kört SSD:n sedan du formaterade den?

840 evo är ju rätt ökänd för att prestera sämre och sämre ju längre tid den körts sen formatering.

Nu är det dock en 850 som han har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Och en sak till!! Han berättade mig att när han starta dator då hans fläkt sätter igång sen stänga av sig själv och tillbaka snurra igen? Vad kan vara fel? Jag ska till honom nu på helgen.

Och en kompis till mig sade att det kan vara SATA kabel som är fel?

Det finns på de flesta moderkort två olika typer av SATA-portar, mitt kör med Intel samt Marvell, den sistnämnda ska du undvika. Står moderkortsmanualen vilka portar som är lämpliga för vad. Angående fläkten, det påminner om mitt problem som jag inte lyckats spåra... Moderkortet signalerar att det är något problem med minnena, så min dator tar i regel 2-4min att få den att boota varje gång jag sätter på den. Ibland tar det längre tid och ibland startar den upp på förtsa försöket.

På flera moderna moderkort finns en led-indikator med diverse sifferkoder när man bootar, fastnar datorn i uppstartsfsen så kan det vara läge att ha panelen av om man inte har ett sidofönster och kolla vilken kod som visas och sedan stämma av i moderkortsmanualen.

Skrivet av zxhosting:

Kolla i BIOS så att den inte körs som IDE utan ahci.

Skulle börja med att kolla här!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Och en sak till!! Han berättade mig att när han starta dator då hans fläkt sätter igång sen stänga av sig själv och tillbaka snurra igen? Vad kan vara fel? Jag ska till honom nu på helgen.

Och en kompis till mig sade att det kan vara SATA kabel som är fel?

Låter som något hårdvaru fel.
Kolla efter några lampor som kanske blinkar när datorn startar upp.
Ett enkeln misstag vid bygge är att man inte har fått i något av ramminnena ordentligt, kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Nu är det dock en 850 som han har

Han citerade mig och jag har faktiskt en 840 evo (Årets skräpdisk 2014)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan du testa göra en sak nästa gång du startar datorn? Innan du startar datorn, stäng av strömförsörjningen helt och hållet i någon min innan. Sedan kopplar du tillbaka det och startar datorn direkt. Går det lika snabbt då? Låter som den cachar windows i RAM minnena nämligen vilket hade varit intressant.

Vad jag minns så när jag har tagit ut datorn helt (t.ex när jag skulle öppna den för att stoppa in en ny hårddisk) så startade den som vanligt lika snabbt när jag kopplat in den igen. Men kan pröva ändå om jag kommer ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Blev inte lite förvånad första gången jag startade datorn må jag säga

can imagine..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

På min SSD så tar det 3 sekunder att komma till inloggning ungefär. Har även en funktion som heter "fast boot" som en del moderkort har tydligen.

Knappast från kall boot:-))

Video på det eller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Knappast från kall boot:-))

Video på det eller?

Orkar inte göra en video själv men hittade flera som har liknande hastighet på när dom startar datorn.

https://www.youtube.com/watch?v=8lTrS0G2WXU

Tror det har att göra med att det är en fast boot funktion i moderkortet, en SSD samt att det är Windows 10

PS: Ta det inte bokstavligt att det är 3 sekunder, kan lika gärna vara 3-4