Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm

Permalänk
Melding Plague

Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm

Att många ifrågasätter högupplösta skärmpaneler i mobiltelefoner hindrar inte Samsung från att utveckla en 11K-upplöst variant med en punkttäthet på skyhöga 2 250 pixlar per tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om inget annat är det väll denna typen av skärmar som framtidens VR headsets behöver för att inte vara pixliga?

Permalänk
Medlem

4K telefoner är ju mer eller mindre meningslöst... nu har det ju bara blivit ett e-pene race.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

"11K - Skarpare än verkligheten"

Permalänk
Medlem

Känns som att den är till för någon sorts VR eller VR-mobil.
Om man matar den med 2 inputs blir det ju ca 2st 5k-skärmar i bredd (fast full höjd), antagligen perfekt upplösning för VR med någon sorts skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

4K telefoner är ju mer eller mindre meningslöst... nu har det ju bara blivit ett e-pene race.

Har personligen väntat på 8K telefoner eftersom 4K är så pixligt år 2015

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Framtiden verkar vara ljus för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

4K telefoner är ju mer eller mindre meningslöst... nu har det ju bara blivit ett e-pene race.

Vilket alltså inte ens är meningen, om du läser artikeln igen. Om det sedan kan hjälpa till för att skapa 3D även på mobilen utan glasögon så är ju det en fördel i sig.

Permalänk

Bra för VR iaf !

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Med den upplösningen kommer säkert batteriet att hålla i ca: 10min. #framtiden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om inget annat är det väll denna typen av skärmar som framtidens VR headsets behöver för att inte vara pixliga?

Detta är guld för VR headset, sen kommer väl det bli allt vanligare med att montera telefonen i ett tillbehörs VR headset vilket inte är en dum idée.

Permalänk

En fråga, varför ? Det är roligt när man kan ha mobilen i en timme för att sedan måsta ladda den...
För övrigt ser man ingen skillnad på så små skärmar helt onödigt att ha dem i äns 1080p dricker bara batteri helt i onödan.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Med den upplösningen kommer säkert batteriet att hålla i ca: 10min. #framtiden

Mm och då monsterdatorer klarar sig knappt att hålla 60fps 4k i spel så ska en mobil klara 11 k..... När kommer 100 kärnor till mobiler da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

"11K - Skarpare än verkligheten"

Nästan inte ens ett skämt, lol. Ögat ligger på motsvarande ca 600 megapixels vid 120 graders synvinkel om jag minns korrekt, men man ser ju inte i fokus på hela området. Om jag räknar rätt så blir 11K ca 71 megapixels... Så vi närmar oss.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, bara nu alla spelare inte kämpar emot om någon skulle vilja tillverka en högupplöst 40-50" monitor med samma pixeldensitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra, bara nu alla spelare inte kämpar emot om någon skulle vilja tillverka en högupplöst 40-50" monitor med samma pixeldensitet.

får inte vara TN panel och kass uppdateringsfrekvens kommer du få höra då;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Finns det kraft i en telefon för att ens driva skärmen i 60 fps?
Känns som att det kommer att dröja väldigt länge tills grafikkorten blir starka nog för att spela med två 5K-skärmar (VR).
Någon lyckades spela i 3x 4K med 3 eller 4 Titan X men fastän medelfpsen var helt okej var det en massa konstigheter som hände.

För en bildvisare på väggen om man har en bra systemkamera kan 11K bli användbart tidigare

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Permalänk
Medlem

Kanon att tekniken går framåt

Permalänk
Medlem

Jättebra att tekniken går frammåt och att Samsung vägrar ge efter för gnällspikar. Även hipp hurra för ökat ljusgenomsläpp och mer realistisk VR!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Finns det kraft i en telefon för att ens driva skärmen i 60 fps?
Känns som att det kommer att dröja väldigt länge tills grafikkorten blir starka nog för att spela med två 5K-skärmar (VR).
Någon lyckades spela i 3x 4K med 3 eller 4 Titan X men fastän medelfpsen var helt okej var det en massa konstigheter som hände.

För en bildvisare på väggen om man har en bra systemkamera kan 11K bli användbart tidigare

Nästa gen mobiler kommer se ut som Ericsson Hotline, då kan man ju ha 2-3 fury x eller titan x i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikter innefattar:
1) Det är trevligt att tekniken går framåt och gör det möjligt
2) En förhoppning om att dessa tekniker medför ökade möjligheter för högre yields på lägre högupplösta paneler
3) Att jag fortfarande hellre föredrar 1600x900 och att faktiskt ha en batteritid som kan ge mig skärmtid på 10+ timmar per laddning över att se många pixlar i cirka tjugo sekunder per laddning.

(Min Z3Compact ger mig 14 timmars skärmtid per laddning. Det är ganska ok det med, men hade offrat lite för 900p över 720p.)

Permalänk
Medlem

Såna här överdrivna tekniska ingenjörsmål brukar göras för att accelerera utvecklingen inom sina områden. På samma sätt som amerikanska rymdfärjan var ju typ 10 gggr dyrare än vanliga raketlösningar, var praktiskt som en skrytobjekt.
PPI höga skärmar är ju oavsett dyra, men om man kan skapa denna skärm med vettig massproduktionskostnad så lär det underlätta konsumenternas behov inom både skärmar och bildkablar iom att vi får ju en "slutmål" för standarder, samt billigare OCH bättre skärmar.

Kommer nog också tillåta en massa intressanta tekniker. Tex säg att en 2x2 grupp av pixlar inte kan särskiljas mot en pixel, och om totala ljusstyrkan från samma yta är åtminstone det dubbla, så kan man i teorin med en 60Hz panelteknik skapa en identisk 120Hz upplevelse, eller skala upp det med 180Hz, 240Hz, osv?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

Var det inte så att 8K TV-apparater skulle vara typ 3-5 år framåt i tiden? Och 11k telefoner telefoner däromkring också? Cool. (jag förstår att de inte kommer sälja 11k telefoner on 3 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

När kommer 100 kärnor till mobiler da?

Räcker det med 65? https://twitter.com/FPiednoel/status/606405861854961665/photo...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

bevisar än en gång samsung ligger steget före "Apple" mycket imponerad!

Skönt att du fick det sagt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns ju mening med så hög punkttäthet, man blir inte lika känslig för döda pixlar. Man kan ha 100 döda pixlar på en sån skärm utan att någon kan se det.
Sen är det ju perfekt för VR-headsets!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Finns det kraft i en telefon för att ens driva skärmen i 60 fps?
Känns som att det kommer att dröja väldigt länge tills grafikkorten blir starka nog för att spela med två 5K-skärmar (VR).
Någon lyckades spela i 3x 4K med 3 eller 4 Titan X men fastän medelfpsen var helt okej var det en massa konstigheter som hände.

Det är rätt ointressant, det blir en förbättring av bilden om den i grunden är i lägre upplösning ändå eftersom det blir högre pixeldensitet som kan användas för att "mjuka ut" böjda linjer och ge en mer verklighetstrogen återgivning, man kan även tänka sig att ha ha skärmen väldigt nära ögat och använda upplösningen till ett större bildfält men kanske ha lägre upplösning på de delar i den renderade bilden där man inte tittar.
Det här öppnar ju upp för helt nya tillämpningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

En fråga, varför ? Det är roligt när man kan ha mobilen i en timme för att sedan måsta ladda den...
För övrigt ser man ingen skillnad på så små skärmar helt onödigt att ha dem i äns 1080p dricker bara batteri helt i onödan.

Din fråga, varför ?

Står ju redan i nyheten:

"De tekniska framstegen kan appliceras på andra områden än just mobiltelefoner.

Rapporten gör dock samtidigt gällande att den skyhöga upplösningen kan göra nytta i mobiltelefoner, där den höga punkttätheten kan användas för att skapa optiska illusioner och effekter liknande 3D-skärmar"

Tekniken går framåt, och det skall vi väl vara glada för? Eller!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte se skärmar med högre pixeldensitet.
Jag vill se mer energieffektiva skärmar med lägre strömförbrukning.

Högre intensitet kan dock vara bra för VR och AR.