Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Medlem

Jisses, jag ger upp.. Troll eller cementskalle, det är slöseri med tid och energi att försöka förklara något. *suck*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Du kan inte läsa. Det var inte det jag ville ha bevis på:

Du har inte bevisat att du förstår vad du säger när du använder ordet gratis sa jag. Att din tolkning av gratis stämmer har du inga bevis för, till skillnad från mig som har flera logiska bevis för varför min tolkning av gratis stämmer.

Du verkar inte kunna se till ren fakta?
Då tar vi det igen:
W7 - W8 kostar ca 1000 kr
W8 - W10 Gratis under 1 år (Som det ser ut nu så kommer Microsoft ta betalt efter 1 år när man uppdaterar)

OS X 10.9 - OS X 10.10 0 kr
OS X 10.10 - OS X 10.11 0 kr

Således ingen kostnad. Sen att du inte ser 0 kr som gratis för OS X, men du gör det när det gäller Microsoft är konstigt.

Skrivet av Zidern:

Det är slöseri med tid och energi att försöka förklara något. *suck*

Precis, slöseri med tid att försöka förklara för dig att OS X är gratis att gå till ny version, medans Windows kostar (ex W7 - W8 eller W8 till W10 efter 1 år)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Jag har ingen aning vad du pratar om och det har inte du heller.
Jag sa att windows kostar. Då sa du nej det kostar inte första året. Nu säger du att jag sa att windows är gratis. Jag har aldrig sagt att windows är gratis.

Och du har inte bevisat att 0:- för en OS-uppgradering är gratis. Du kallar det fakta, men fakta kräver att man har väldefinierade termer som man beskriver beviset med. Om du inte kan definiera vad gratis betyder så kan ju den meningen betyda vad som helst!

Vad betyder gratis enligt dig? Alla dina argument innehåller ordet gratis men vi är inte överens om vad gratis betyder, så vad är din definition?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av backspace:

@1337sweden: Vad jag vet så kan du skapa ditt eget installationsmedium via Microsofts sidor, bara du har en nyckel.
Dock har jag inget datum på när de började med detta men det finns möjlighet att göra detta med Windows 7 och Windows 8.x.

Jag kom på att det kanske kan vara till din hjälp om jag länkar till sidorna eftersom det inte alltid är helt enkelt att finna dem.

Windows 8.1
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Windows 7
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Trevligt. "mediareationtool.exe"? Hjälper inte direkt så långt. Betyder att jag som inte har Windows idag, först måste installera en äldre version av Windows typ Win7 eller Win8 på datorn för att sen kunna skapa en sticka för att kunna göra en sticka för Windows 10.

Nä kasst, Inte en ISO i min syn och MS failar igen, piratebay nästa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

@PowerNet:
Jag har ingen aning vad du pratar om och det har inte du heller.
Jag sa att windows kostar. Då sa du nej det kostar inte första året. Nu säger du att jag sa att windows är gratis. Jag har aldrig sagt att windows är gratis.

Och du har inte bevisat att 0:- för en OS-uppgradering är gratis. Du kallar det fakta, men fakta kräver att man har väldefinierade termer som man beskriver beviset med. Om du inte kan definiera vad gratis betyder så kan ju den meningen betyda vad som helst!

Vad betyder gratis enligt dig? Alla dina argument innehåller ordet gratis men vi är inte överens om vad gratis betyder, så vad är din definition?

Du har ingen sning omdet, för du kan inte ta till dig ren fakta.

Då tar vi det igen:

W7 - W8 (ca 1000-3000 kr) W7 alt W8 - W10 (Gratis första året, därefter troligen 1-3000 kr).
OS X 10.9 - OS X 10.10 (Gratis) OS X 10.10 - OS X 10.11 i höst (Gratis).

Så ja. Att gå från OS X 10.9 till 10.10 eller 10.11 är gratis, viljet jag sagt flera gånger.

Att gå från W7 till W8 kostar, lika så W7/W8 till W10 efter 1 år.

Och du säger fortfarande att det inte stämmer? Kolla upp din fakta!
Och kom ihåg: Jag ser till kostnaden att få NY OS version, inte vad hårdvara eller annat till kostar (Ex Office, mm).

Så ja, att uppdatera OS X till ny version är gratis, mot att uppdatera W7 till W8 eller W7/W8 till W10 när 1 år gått.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Jag kan ge dig lite exempel och hjälp på vägen, för det är inte enkelt att förklara eller definiera något.

Om vi börjar med något enkelt...

Definitionsförsök #1: "Gratis betyder att man får något utan att betala."

Denna definition duger i många vardagliga sammanhang och nog ungefär vad man kan hitta i en ordbok, men den är inte tillräckligt stark för att reda ut sådana här spörsmål där vi är inne på små nyansskillnader i ordets betydelse.

Som exempel kan man enligt definitionen ovan påstå att det är gratis att ta sms-lån. Dom ger dig pengar och just då, när du får pengarna så betalar du ingen kostnad. Gratis?
"Nej, nej, nej! Är du helt dum, du betalar ju senare, efter en vecka eller nått. Förstår ju vem som helst!" ...tänker säkert du.
Och ja, jag håller med. Men definitionen ovan var inte tillräckligt tydlig för att avgöra om detta är gratis eller inte. Det fanns ju ingen kostnad precis då när jag tog emot pengarna - alltså behöver vi en bättre, striktare definition:

Definitionsförsök #2: "Gratis betyder att man får något utan att betala för det varken nu, tidigare eller senare."

Denna definition är mycket bättre för nu är lån inte gratis längre, men den är fortfarande inte perfekt för vi kan fortfarande hitta flera kryphål. Exempelvis: Ett cigarett företag erbjuder regeringen i något land gratis cigaretter till alla deras invånare, de behöver inte betala ett öre till cigarett företaget, varken innan, nu, eller senare. Var det gratis? Nej, för användandet av cigaretterna resulterade i förhöjda kostnader för sjukvårdsbesvär som t.ex. astma och cancerbehandlingar för regeringen. Så de var tvungna att betala - inte till cigarettföretaget, men till någon annan. Definition #2 specificerar inte vilka parter det rör sig om så vi tillåts tolka detta fritt vilket kan vara ett problem.

Jag hade egentligen tänkt gå vidare med definition #3, #4, och kanske #5. Men eftersom det blir mer och mer krångligt och tar massa plats så skippar jag det då jag hoppas att definition #2 faktiskt räcker för våra behov.

1. Jag har tidigare bevisat att enligt definition #2 ovan så är inget av OS'en gratis, båda kostar, alltid. Jag hänvisar till tidigare poster. (Och jag kan vid behov citera flera poster från dig där du håller med.)

2. Du har hela tiden pekat på det där stycket från Apple där det står att det är gratis och anklagat alla andra för att inte kunna läsa. Men vi kan alla läsa och efter många timmars bristande kommunikation fram och tillbaka har jag tillslut kommit fram till att problemet är väldigt enkelt:
Alla här kan läsa men ingen annan som läst den meningen har gjort samma tolkning som dig. Till sist har vi kommit fram till att problemet ligger i användningen av ordet "gratis". Eftersom språk är levande ting, där ett ords definition evolverar och definieras allt eftersom det används och hur det används - och eftersom övriga här är ganska överens (eller åtminstone inte delar din tolkning) - så är alltså slutsatsen att ett kommunikationsfel har uppstått på grund av dig.

Du har använt en avvikande tolkning av ordet gratis som inte delas av övriga individer. Din tolkning av gratis är alltså felaktig. Ditt språkbruk är alltså felaktigt. Inte konstigt att det är frustrerande att kommunicera - både för dig och för oss - du har hela tiden pratat på en egen dialekt som ingen annan har förstått.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

1. Jag har tidigare bevisat att inget av OS'en gratis, båda kostar, alltid. Jag hänvisar till tidigare poster.

2. Du har hela tiden pekat på det där stycket från Apple där det står att det är gratis och anklagat alla andra för att inte kunna läsa. Men vi kan läsa och efter många timmars bristande kommunikation fram och tillbaka har jag tillslut kommit fram till att problemet är väldigt enkelt:

Nej, det är att ni inte kan förstå vad ordet GRATIS betyder:

Ett enkelt exempel:

1. Du sitter på W7, vill upp till W8, det kostar då ca 1-3000 kr beroende på vilken version.

2. Du sitter på OS X 10.9 och vill till OS X 10.10, detta kostar då 0 kr.

3. Du sitter på W7/W8 och vill till W10, det kostar 0 kr (Om uppgraderingen görs inom 1 år).

4. Du sitter på OS X 10.10 och vill till OS X 10.11 i höst, detta kostar då 0 kr.

Vad blir resultatet?

Vid exempel 1 och exempel 3 så är båda två exemplen en kostnad, med undantaget är att vid exempel 3 så är det gratis om det görs inom 1 år från release.

Vid exempel 2 och 4 så är det ingen kostnad oavsett om det görs på release dagen, eller efter 1 år och 1 månad.

Notera: Jag pratar om REN KOSTNAD att gå från version X till version Y, och där ligger Apple före Microsoft.
Så blanda inte in andra delar i det hela, då det är en jämförelse i pris att gå mellan 2 olika versioner.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det är att ni inte kan förstå vad ordet GRATIS betyder:

Ett enkelt exempel:

1. Du sitter på W7, vill upp till W8, det kostar då ca 1-3000 kr beroende på vilken version.

2. Du sitter på OS X 10.9 och vill till OS X 10.10, detta kostar då 0 kr.

3. Du sitter på W7/W8 och vill till W10, det kostar 0 kr (Om uppgraderingen görs inom 1 år).

4. Du sitter på OS X 10.10 och vill till OS X 10.11 i höst, detta kostar då 0 kr.

Vad blir resultatet?

Vid exempel 1 och exempel 3 så är båda två exemplen en kostnad, med undantaget är att vid exempel 3 så är det gratis om det görs inom 1 år från release.

Vid exempel 2 och 4 så är det ingen kostnad oavsett om det görs på release dagen, eller efter 1 år och 1 månad.

Notera: Jag pratar om REN KOSTNAD att gå från version X till version Y, och där ligger Apple före Microsoft.
Så blanda inte in andra delar i det hela, då det är en jämförelse i pris att gå mellan 2 olika versioner.

I think this bot is broken, someone call maintenance!

Edit: Powernet läser texter så som djävulen läser bibeln, man måste läsa HELA stycket, inte selektivt välja ut vissa delar.

tillägg av kritik.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

I think this bot is broken, someone call maintenance!

Du kan behöva en översyn.

Vilket ni alla borde då ni inte förstår att gå mellan 2 OS versioner till ingen kostnad är just gratis, medans att gå W7 till W8 kostar pengar.

Eller behöver vi ta det igen så det börjar sjunka in hos er att Apple inte tar betalt för att gå mellan två OS versioner, vilket Microsoft gör?
För ni verkar ha väldigt svårt att få det att sjunka in, ni kanske är så anti Apple så ni inte vill förstå att de faktiskt ger bort nya OS versioner gratis?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du kan behöva en översyn.

Vilket ni alla borde då ni inte förstår att gå mellan 2 OS versioner till ingen kostnad är just gratis, medans att gå W7 till W8 kostar pengar.

Eller behöver vi ta det igen så det börjar sjunka in hos er att Apple inte tar betalt för att gå mellan två OS versioner, vilket Microsoft gör?
För ni verkar ha väldigt svårt att få det att sjunka in, ni kanske är så anti Apple så ni inte vill förstå att de faktiskt ger bort nya OS versioner gratis?

För min del spelar det ingen roll vad Apple gör med sin mjukvara eller inte, jag kan ändå inte köra Hyper-V med 12 maskiner i bakgrunden på OS-X medans jag spelar BF4.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Du är ensam om din tolkning av ordet gratis, alltså är den de-facto fel.

Jag förstår inte varför du inte slutar? Jag har kört över dig om och om igen, dina argument är fel, dina tolkningar är fel, jag har till och med bevisat att din svenska är fel. Det börjar ju kännas taskigt. Vi är nere på en sådan fundamental nivå att det nästan är på gränsen till personangrepp och jag nästan börjar tycka synd om dig för hur jag behandlar dig. Allvarligt talat varför vill du bli överkörd om och om igen? Du har redan alla andra i tråden emot dig, du är den där papegojan, en passande metafor eftersom du upprepar dig hela tiden, som har lite trasig fjäderdräkt så att de övriga papegojorna hackar på den och drar ut fjädrar så den blir mer och mer trasig. Om man tittar på dina poster så har antalet stavfel och misstag ökat gradvis, gissningsvis för att du bara blivit mer och mer emotionellt investerad. Sådant leder enligt psykologin till låsningsbeteende där hjärnans undermedvetna kickar in för att skydda medvetandet mot emotionell skada...

Jag vet att jag sagt det förr men denna gången menar jag det verkligen. Jag kommer lämna dig ifred nu. Alla bevis finns redan i tråden och inget gott kan komma ur det här längre så citera mig inte fler gånger - det är du som vinner mest på att sluta här.

Edit: Jag har nu tryckt på 'Sluta Följa' knappen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

@PowerNet:
Du är ensam om din tolkning av ordet gratis, alltså är den de-facto fel.

Jag förstår inte varför du inte slutar? Jag har kört över dig om och om igen, dina argument är fel, dina tolkningar är fel, jag har till och med bevisat att din svenska är fel.

Snarare att det är du som är överkörd?
För hur kan du inte se att det är skillnad på att betala för att gå från ex W7 till W8, mot att gå från OS X 10.9 till OS X 10.10 utan att betala en enda krona?

Det är en stor skillnad, och det är fört till W10 om Microsoft släpper ny OS version gratis (För W7/(W8 användare inom 1 år från release) vilket är ett steg åt rätt håll för Microsoft, en får bara hoppas att Microsoft fortsätter på den smått inslagna vägen nu.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

@PowerNet : Jag håller med övriga här att OS X inte är gratis. Tycker även du borde kunna inse det genom att läsa igenom dina egna inlägg och tänka till ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Snarare att det är du som är överkörd?
För hur kan du inte se att det är skillnad på att betala för att gå från ex W7 till W8, mot att gå från OS X 10.9 till OS X 10.10 utan att betala en enda krona?

Det är en stor skillnad, och det är fört till W10 om Microsoft släpper ny OS version gratis (För W/(W8 användare inom 1 år från release) vilket är ett steg åt rätt håll för Microsoft, en får bara hoppas att Microsoft fortsätter på den smått inslagna vägen nu.

Det är inte ens det han pratar om.. suck. LÄS OM HANS TEXT.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

@PowerNet : Jag håller med övriga här att OS X inte är gratis. Tycker även du borde kunna inse det genom att läsa igenom dina egna inlägg och tänka till ordentligt.

Det är just det som det är. Apple har inte tagit betalt för nya OS X versioner på 2 år (sedan 2013, alt 2012 för de som köpte en ny Mac under sommaren).

Mot Microsoft tom tagit betalt för både W7 till W8, och kommer ta betalt för W8 till W10 (efter 1 år, som det ser ut nu).
Sen så började de blanda in hårdvaran i ekvationen, vilken inte är relevant för fem öre för diskussionen om att gå från version X till version Y.

Skrivet av Stenfan:

Det är inte ens det han pratar om.. suck. LÄS OM HANS TEXT.

Det är just det han pratar om, han vidhåller fortfaranjde att OS X kostar pengar att gå från ex version 10,9 till version 10.10, när det i själva verket är helt grati, mot Microsoft som tar betalt för att gå från W7 till W8, eller från W7&W8 till W10 (efter 1 år som det ser ut nu).

Hur kan det vara så svårt att se att det kostar 0 kr att gå mellan OS X 10.9 och OS X 10.10, mot att det kostar ca 1k att gå från W7 till W8?

Jag har aldrig dragit in hårdvaran i bilden, då den är ointressant för själva bytet till ny mjukvara, vilket diskussionen om kostnaden handlade om.Vilket även Microsoft börjat ge efter på, med att erbjuda W10 till W7/W8 användare under 1 års tid (sen får vi se om de förlänger det eller inte).

Och har ni inget mer att säga än att ni inte kan inse att 0 kr är just 0 kr så kan ni sluta diskutera det, så att diskussionen kan dö ut.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är just det som det är. Apple har inte tagit betalt för nya OS X versioner på 2 år (sedan 2013, alt 2012 för de som köpte en ny Mac under sommaren).

Mot Microsoft tom tagit betalt för både W7 till W8, och kommer ta betalt för W8 till W10 (efter 1 år, som det ser ut nu).
Sen så började de blanda in hårdvaran i ekvationen, vilken inte är relevant för fem öre för diskussionen om att gå från version X till version Y.

Kostnaden för OS X inkl. uppdateringar är inbakad i priset för hårdvaran, därav inblandningen av hårdvaran i diskussionen.

Jag kunde hålla med dig om att OS X var gratis om jag kunde gå in på "App Store" och ladda ned det direkt utan att behöva betala något. Men först måste jag isåfall köpa en Mac. Sedan kan jag ladda ned OS X "gratis".

Notera: Gratis är fel ord att använda, "utan extra kostnad" är den korrekta termen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Kostnaden för OS X inkl. uppdateringar är inbakad i priset för hårdvaran, därav inblandningen av hårdvaran i diskussionen.

Jag kunde hålla med dig om att OS X var gratis om jag kunde gå in på "App Store" och ladda ned det direkt utan att behöva betala något. Men först måste jag isåfall köpa en Mac. Sedan kan jag ladda ned OS X "gratis".

Notera: Gratis är fel ord att använda, "utan extra kostnad" är den korrekta termen.

Då kan du säga att Windows är inbakat i priset, för det är just det som det är.
Fast Microsoft tar betalt för W7 - W8 och W7/8 till W10 (efter 1 år).

Så det är fel att blanda in hårdvara i ekvationen, för då framställs Windows som ännu mer ofördelaktigt än vad det redan är då de tar betalt för nya versionerna.

Mot på OS X så är de gratis, vilket de varit i 2 år (3 om man räknar in 2012).

Så ja, OS X är helt gratis, sen att vissa har svårt att förstå det är en annan sak.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Problemet med en sådan jämförelse, är som du och många andra mycket riktigt påpekar, att både OS X och iOS bara bundlas med hårdvara ifrån Apple. Du betalar för de, men bara indirekt genom ett påslag på totalpriset för hårdvaran/mjukvaran ihop som ett.

Det går tyvärr inte att separera ut de priserna ifrån varandra (är möjligtvis enbart Apple som kan göra det eventuellt internt, men de kommer aldrig att offentliggöra några sådana interna prismarginaler och beräkningar, om de ens finns så tydligt).

Nej, det är ju exakt det jag har försökt få en viss trögfattad person i denna tråd att begripa. Just att själva OSet är inte gratis, det ingår i väldigt dyr hårdvara. Sen att du utan extra kostnad kan uppgradera din befintliga version är ju faktiskt sant, men du kan inte uppgradera tex 10.1... utan du måste ha en viss version. Gratis är det därför inte, men uppgradera är gratis.

På samma sätt kan Win 8 uppgradera till 8.1, och nu till W10.
Men han älskar att ta Win 7, då det inte kan det... tro fan det, det är sedan 2009!
Hans älskade OSX kunde inte gratis uppgraderas 2009 heller. Först 2012 kom denna funktion.

Men du kan idag köpa en OSX med 10.9 (om du hittar en) och få 10.10, snart 10.11 (som han gillar att påpeka), vilket är sant.
På samma sätt dock kan du köpa en Win 8.0 laptop/desktop (om du hittar en) och få 8.1 nu, och om ca 1,5 vecka få Win 10. Skillnaden är att du måste registrera att du vill ha det inom 1 år. Sen är du uppgraderad för livstid.

Detta har flertalet poster här förklarat, gång på gång.
Oavsett så är jag övertygad att du vet detta

Skrivet av Stenfan:

I think this bot is broken, someone call maintenance!

Edit: Powernet läser texter så som djävulen läser bibeln, man måste läsa HELA stycket, inte selektivt välja ut vissa delar.

Det är som att övertala en religiös person att solen inte snurrar runt jorden, eller att jorden inte är platt. Även om du tar dem jorden runt och ett varv runt solsystemet så kommer det bli något typ "så gud har gjort det ännu vackrare...".

Logik är djävulen tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Så ja, OS X är helt gratis, sen att vissa har svårt att förstå det är en annan sak.

Jag är jätte sugen på att skaffa OSX, kan du berätta hur jag ska göra för att få det helt gratis av Apple? BTW, jag har inte en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Sjukt att man kan fråga Powernet om hur han definierar "gratis", vilket är intelligent då en konversation utan gemensam definition är helt irrelevant, men ändå vägrar han konsekvent att berätta det och rapar istället upp samma argument om och om igen.

Ett argument utan fundament är meningslöst. Om den du pratar med ifrågasätter din definition av ordet ni diskuterar så måste man ta klivet tillbaka och se om någon definierar ordet fel. Allt annat är bara barnslig "jag måste vinna argumentet"-inställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nej, det är ju exakt det jag har försökt få en viss trögfattad person i denna tråd att begripa. Just att själva OSet är inte gratis, det ingår i väldigt dyr hårdvara. Sen att du utan extra kostnad kan uppgradera din befintliga version är ju faktiskt sant, men du kan inte uppgradera tex 10.1... utan du måste ha en viss version. Gratis är det därför inte, men uppgradera är gratis.

Men du kan idag köpa en OSX med 10.9 (om du hittar en) och få 10.10, snart 10.11 (som han gillar att påpeka), vilket är sant.
På samma sätt dock kan du köpa en Win 8.0 laptop/desktop (om du hittar en) och få 8.1 nu, och om ca 1,5 vecka få Win 10. Skillnaden är att du måste registrera att du vill ha det inom 1 år. Sen är du uppgraderad för livstid.

Äntligen börjar du hänga med! "men uppgradera är gratis."
Precis, det är det jag pratat om HELA tiden, att UPPGRADERA OS X är gratis, men att UPPGRADERA Windows är inte det (exkl Windows 10 under 1 år).

Ska vi ta det en gång till?
Då kör vi igen!

Ett enkelt exempel:

1. Du sitter på W7, vill upp till W8, det kostar då ca 1-3000 kr beroende på vilken version.

2. Du sitter på OS X 10.9 och vill till OS X 10.10, detta kostar då 0 kr.

3. Du sitter på W7/W8 och vill till W10, det kostar 0 kr (Om uppgraderingen görs inom 1 år).

4. Du sitter på OS X 10.10 och vill till OS X 10.11 i höst, detta kostar då 0 kr.

Vad blir resultatet?

Vid exempel 1 och exempel 3 så är båda två exemplen en kostnad, med undantaget är att vid exempel 3 så är det gratis om det görs inom 1 år från release.

Vid exempel 2 och 4 så är det ingen kostnad oavsett om det görs på release dagen, eller efter 1 år och 1 månad.

Och sluta blanda in hårdvara i det hela, för den är helt ointressant för diskussionen om det kostar att gå från W7 - W8, W7/W8 till W10 eller OS X 10.10 till OS X 10.11.

För att gå från W7 till W8 kostar pengar (oavsett om du köpt en Windows maskin för 5000 kr eller 25000 kr), medans att gå från OS X 10.10 till OS X 10.11 är gratis i vilket fall.
Men har du svårt att förstå vad gratis innebär så....

Skrivet av strejf:

Jag är jätte sugen på att skaffa OSX, kan du berätta hur jag ska göra för att få det helt gratis av Apple? BTW, jag har inte en Mac.

https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftwa...
Bara att ladda ner det till din Mac
Och nej, Windows är inte heller gratis som ni försöker få det att se ut.
Och det är skillnad på INKÖPSKOSTNAD för ett OS och en en kostnad för att uppgradera, på Windows kostar det att uppgradera mewn på OS X så är det helt gratis.

Skrivet av Evil Peter:

Sjukt att man kan fråga Powernet om hur han definierar "gratis", vilket är intelligent då en konversation utan gemensam definition är helt irrelevant, men ändå vägrar han konsekvent att berätta det och rapar istället upp samma argument om och om igen.

Jga har redan berättat det, och OS X är helt gratis, men sen att ni inte kan förstå att "Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst." = gratis.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Äntligen börjar du hänga med! "men uppgradera är gratis."
Precis, det är det jag pratat om HELA tiden, att UPPGRADERA OS X är gratis, men att UPPGRADERA Windows är inte det (exkl Windows 10 under 1 år).

Ska vi ta det en gång till?
Då kör vi igen!

Ett enkelt exempel:

1. Du sitter på W7, vill upp till W8, det kostar då ca 1-3000 kr beroende på vilken version.

2. Du sitter på OS X 10.9 och vill till OS X 10.10, detta kostar då 0 kr.

3. Du sitter på W7/W8 och vill till W10, det kostar 0 kr (Om uppgraderingen görs inom 1 år).

4. Du sitter på OS X 10.10 och vill till OS X 10.11 i höst, detta kostar då 0 kr.

Vad blir resultatet?

Pratade jag ens med dig nyss? Nej.

Problemet är att du inte kan läsa, begripa eller förstå mer än de flesta 5 åringar verkar det som, för jag har skrivit att det bara är gratis att uppdatera varje gång. Det gör inte OSet gratis dock...
Du säger att det är gratis som att det är gratis att köpa... vilket det inte är. BARA att uppgradera. Fattar du nu?

Jag sitter på Win 8. (Släpptes 2012)
Vad kostar det mig att uppgradera till Win 8.1? 0kr...
Vad kostar det mig att uppgradera till Win 10? (0kr om jag registrerar mig för det inom 1 år... sen kan jag göra det om 3 år om jag så vill då nyckeln är aktiverad redan)

År 2009... OSX 10.6...
Låt oss nu läsa det finstilta:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-prepare-your-mac-for-os-x-1...
3. Check your current OS X version

If you haven't updated your Mac's operating system in a number of years, then you need to check to see if you are running at least OS X 10.6.8 Snow Leopard, which was released way back in 2009. Its 10.6.6 update introduced the Mac App Store, which you'll need in order to download Yosemite. The About This Mac window will show which version of OS X you have. You need be running one of the following:

OS X Snow Leopard (10.6.8)
OS X Lion (10.7)
OS X Mountain Lion (10.8)
OS X Mavericks (10.9)

If you have an ancient Mac with an OS predating Snow Leopard, you will need to install Snow Leopard before then moving to Yosemite. You can buy Snow Leopard for $19.99 here.
Nu plötsligt är vi i samma verklighet. Du får bara uppgraderingar om du har en viss version. Annars kostar det. Mao om du kör tidigare än 10.6 från 2009, måste även du på OSX... betala.

Microsoft har detta med, men det kallas Windows 8. Som blev 8.1, och nu 10.

Det ENDA undantaget mellan hur dessa uppdateringar sker är det du älskar att skryta om...
Win 7 -> Win 8. Du har helt rätt, man får betala. Men detta är också det enda som skiljer. Så jämför det som om du satt på 10.5 -> 10.10 (du får betala...)
Dock har de rättat till detta med Win 10, där du även kan uppgradera dessa 6 år gamla maskinerna.

Fattar DU det nu. Eller måste 10 personer till kommentera och banka detta i huvudet på dig?

Skrivet av PowerNet:

Och nej, Windows är inte heller gratis som ni försöker få det att se ut.

Nej, men de flesta distros till Linux är... och det är också det enda som är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag sitter på Win 8. (Släpptes 2012)
Vad kostar det mig att uppgradera till Win 8.1? 0kr...
Vad kostar det mig att uppgradera till Win 10? (0kr om jag registrerar mig för det inom 1 år... sen kan jag göra det om 3 år om jag så vill då nyckeln är aktiverad redan)

År 2009... OSX 10.6...
Låt oss nu läsa det finstilta:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-prepare-your-mac-for-os-x-1...
3. Check your current OS X version

If you haven't updated your Mac's operating system in a number of years, then you need to check to see if you are running at least OS X 10.6.8 Snow Leopard, which was released way back in 2009. Its 10.6.6 update introduced the Mac App Store, which you'll need in order to download Yosemite. The About This Mac window will show which version of OS X you have. You need be running one of the following:

OS X Snow Leopard (10.6.8)
OS X Lion (10.7)
OS X Mountain Lion (10.8)
OS X Mavericks (10.9)

If you have an ancient Mac with an OS predating Snow Leopard, you will need to install Snow Leopard before then moving to Yosemite. You can buy Snow Leopard for $19.99 here.
Nu plötsligt är vi i samma verklighet. Du får bara uppgraderingar om du har en viss version. Annars kostar det. Mao om du kör tidigare än 10.6 från 2009, måste även du på OSX... betala.

Fortfarande, BLANDA INTE in hårdvaran i det hela.
" Du säger att det är gratis som att det är gratis att köpa... vilket det inte är. BARA att uppgradera. Fattar du nu?"

Det är precis det jag har hela tiden pratat om att uppgradera, och det är på OS X helt gratis, vilket på Windows kostar.

W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad).

OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Hade du tidigare OS än OS X 10.6.8 så kunde du uppgradera till OS X Snow Leopard (10.6)(släppt 2009) för 189 kr, det är väldigt mycket lägre än 1-3000 kr det kostar att gå från W7 till W8 (eller W7/W8 till W10 när 1 år gått).

Så ja, att uppgradera OS X till nya versioner är sedan OS X 10.8 Gratis, vilket jag sagt hela tiden.
Jag har inte sagt att OS X är gratis att KÖPA, för du kan inte köpa OS X löst och installera på valfri PC som med Windows, dock så är det gratis att uppgradera till nyare versioner, vilket på Windows kostar pengar (Vilket Microsoft börjar luckra upp med W10 släppet, dock under endast första året som det ser ut, men det är en bra inriktning att de börjat).

Och är det inte lika bra att ni slutar svara om ni inte tycker om OS X?
För det är ingen idé att ni svarar då ni inte kan ta in fakta (att OS X är gratis att uppgradera) utan försöker få OS X att se ut som att det kostar att uppgradera.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fortfarande, BLANDA INTE in hårdvaran i det hela.
" Du säger att det är gratis som att det är gratis att köpa... vilket det inte är. BARA att uppgradera. Fattar du nu?"

Det är precis det jag har hela tiden pratat om att uppgradera, och det är på OS X helt gratis, vilket på Windows kostar.

W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad).

OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Hade du tidigare OS än OS X 10.8 så kunde du uppgradera för 149 kr till 10.8, det är väldigt mycket lägre än 1-3000 kr det kostar att gå från W7 till W8 (eller W7/W8 till W10 när 1 år gått).

Så ja, att uppgradera OS X till nya versioner är sedan OS X 10.8 Gratis, vilket jag sagt hela tiden.
Jag har inte sagt att OS X är gratis att KÖPA, för du kan inte köpa OS X löst och installera på valfri PC som med Windows, dock så är det gratis att uppgradera till nyare versioner, vilket på Windows kostar pengar (Vilket Microsoft börjar luckra upp med W10 släppet, dock under endast första året som det ser ut, men det är en bra inriktning att de börjat).

Och är det inte lika bra att ni slutar svara om ni inte tycker om OS X?
För det är ingen idé att ni svarar då ni inte kan ta in fakta (att OS X är gratis att uppgradera) utan försöker få OS X att se ut som att det kostar att uppgradera.

Att uppgradera OS X är "utan extra kostnad" för en BRÅKDEL av användarna som sitter på en Mac med 10.8 el senare, resterande måste BETALA för densamma uppgradering. Medans om du inom 1 År uppgraderar till Win10 gratis, så behöver du aldrig mer betala för Windows på din klient, eftersom de gått ut med att det här ska vara den sista versionen av Windows.

Han har INGENSTANS i inlägget nämnt hårdvara, sitter du och läser utvalda stycken och bestämmer dig på förhand vad någon har skrivit utan att ta in hela texten? Det börjar nämligen bli ganska uppenbart.

Ändrar citering och stycken för att förstärka en poäng.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fortfarande, BLANDA INTE in hårdvaran i det hela.
" Du säger att det är gratis som att det är gratis att köpa... vilket det inte är. BARA att uppgradera. Fattar du nu?"

Det är precis det jag har hela tiden pratat om att uppgradera, och det är på OS X helt gratis, vilket på Windows kostar.

W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad).

OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Hade du tidigare OS än OS X 10.8 så kunde du uppgradera för 149 kr till 10.8, det är väldigt mycket lägre än 1-3000 kr det kostar att gå från W7 till W8 (eller W7/W8 till W10 när 1 år gått).

Så ja, att uppgradera OS X till nya versioner är sedan OS X 10.8 Gratis, vilket jag sagt hela tiden.
Jag har inte sagt att OS X är gratis att KÖPA, för du kan inte köpa OS X löst och installera på valfri PC som med Windows, dock så är det gratis att uppgradera till nyare versioner, vilket på Windows kostar pengar (Vilket Microsoft börjar luckra upp med W10 släppet, dock under endast första året som det ser ut, men det är en bra inriktning att de börjat).

Och är det inte lika bra att ni slutar svara om ni inte tycker om OS X?
För det är ingen idé att ni svarar då ni inte kan ta in fakta (att OS X är gratis att uppgradera) utan försöker få OS X att se ut som att det kostar att uppgradera.

Hur definierar du "Gratis" ? Finns det något som ett företag kan ge ut som verkligen är "Gratis"? Jag skulle gärna vilja ha svar på dessa två frågor. Det finns nämligen, FLERA sätt att definera ORDET "Gratis". Det är inte hugget i sten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

Att uppgradera OS X är "utan extra kostnad" för en BRÅKDEL av användarna som sitter på en Mac med 10.8 el senare, resterande måste BETALA för densamma uppgradering. Medans om du inom 1 År uppgraderar till Win10 gratis, så behöver du aldrig mer betala för Windows på din klient, eftersom de gått ut med att det här ska vara den sista versionen av Windows.

Nej, det gäller från om man sitter på 10.6.8 (Mac OS X 10.6 Snow Leopard, 2009).

Och jo, du kommer att få betala för nästa Windows version med största sannolikhet.
Du vet att Windows 10 "endast" har support till 2025? (Windows 7 har till 2020).
Bara där så avslöjar Microsoft att Windows 10 inte är sista operativsystemet de kommer släppa, utan att det kommer nya operativsystem. Sen om de kommer kalla dem Windows 10.1, Windows 10.2 och då förlänga supporttiden är ingen som vet ännu, och det vet kanske inte ens Microsoft själva.

Men nu kan vi väl lämna den diskussionen nu, då vi inte kommer fram till ett gemensamt underlag, då vi har olika uppfattning om systemen.

Vad ser du fram emot mest med att få Windows 10, är det DX12 eller en tätare integrering med Xbox Live / kunna streama Xbox One spel till Windows 10 eller är det annat du är ute efter?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fortfarande, BLANDA INTE in hårdvaran i det hela.
" Du säger att det är gratis som att det är gratis att köpa... vilket det inte är. BARA att uppgradera. Fattar du nu?"

Det är precis det jag har hela tiden pratat om att uppgradera, och det är på OS X helt gratis, vilket på Windows kostar.

W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad).

OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Hade du tidigare OS än OS X 10.6.8 så kunde du uppgradera till OS X Snow Leopard (10.6)(släppt 2009) för 189 kr, det är väldigt mycket lägre än 1-3000 kr det kostar att gå från W7 till W8 (eller W7/W8 till W10 när 1 år gått).

Så ja, att uppgradera OS X till nya versioner är sedan OS X 10.8 Gratis, vilket jag sagt hela tiden.
Jag har inte sagt att OS X är gratis att KÖPA, för du kan inte köpa OS X löst och installera på valfri PC som med Windows, dock så är det gratis att uppgradera till nyare versioner, vilket på Windows kostar pengar (Vilket Microsoft börjar luckra upp med W10 släppet, dock under endast första året som det ser ut, men det är en bra inriktning att de börjat).

Och är det inte lika bra att ni slutar svara om ni inte tycker om OS X?
För det är ingen idé att ni svarar då ni inte kan ta in fakta (att OS X är gratis att uppgradera) utan försöker få OS X att se ut som att det kostar att uppgradera.

Första, tydliga och vettiga svaret jag har sett från dig på många sidor. Äntligen.
Det som folk har reagerat på (som jag har iaf) är just att du glömmer orden "uppgradera"/"uppdatera". Detta tolkas då som att det är gratis att köpa, vilket som du själv säger ovan, det inte är. Men då är det utrett från min sidan iaf.
Så jag håller med din post ovan, utom att du envist glömmer Windows 8.

Windows 8, oavsett hur illa du tycker om det, så är det Microsofts "nya" generation OS, med mindre steg, oftare nyare mindre versioner, precis som OSX haft länge nu. Det är just därför det blev 8.0, 8.1... för att det är små steg, precis som 10.8-10.9-10.10.
Och detta har haft samma modell som OSX har, att du kan uppgradera from 8.0 och upp, gratis.
Tanken var tydligen att 8.2 skulle bli en gratis uppgradering det med, men planerna ändrades lite. Dock ska Windows 10 följa samma kontinuerliga uppgradering enligt vad jag läst. (Osäker på hur de gör med just versionsnumren)

Så:
WVis - "nyare" kostar
W7 - W8 kostar
W8 - W8.1 gratis
W7/W8/W8.1 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad). (Räcker att registrera sig första året)

OS X 10.5 till OS X 10.6 eller nyare - kostar

OS X 10.6.8 till OS X "nyare" Gratis
OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Överens nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Första, tydliga och vettiga svaret jag har sett från dig på många sidor. Äntligen.
Det som folk har reagerat på (som jag har iaf) är just att du glömmer orden "uppgradera"/"uppdatera". Detta tolkas då som att det är gratis att köpa, vilket som du själv säger ovan, det inte är. Men då är det utrett från min sidan iaf.
Så jag håller med din post ovan, utom att du envist glömmer Windows 8.

Så:
WVis - "nyare" kostar
W7 - W8 kostar
W8 - W8.1 gratis
W7/W8/W8.1 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad). (Räcker att registrera sig första året)

OS X 10.5 till OS X 10.6 eller nyare - kostar

OS X 10.6.8 till OS X "nyare" Gratis
OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Överens nu?

Jag har hela tiden sagt att det är gratis att få NYA OS versioner på OS X, vilket det inte är på Windows (Om man exkluderar 1 års gratis tiden).
Och jag har inte glömt W7, då W8 har kostat pengar att gå till från W7.

Och jag inte pratat om inköpskostnader alls, varken på OS X eller Windows.
Utan endast om kostnaden för att uppgradera till nya versionen, vilket på OS X varit gratis i flera år, vilket Microsoft börjar med till W10, dock endast under 1 år som det ser ut nu.

Så lämna den diskussionen nu.

Vad ser du fram emot mest med att få Windows 10, är det DX12 eller en tätare integrering med Xbox Live / kunna streama Xbox One spel till Windows 10 eller är det annat du är ute efter?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det gäller från om man sitter på 10.6.8 (Mac OS X 10.6 Snow Leopard, 2009).

Och jo, du kommer att få betala för nästa Windows version med största sannolikhet.
Du vet att Windows 10 "endast" har support till 2025? (Windows 7 har till 2020).
Bara där så avslöjar Microsoft att Windows 10 inte är sista operativsystemet de kommer släppa, utan att det kommer nya operativsystem. Sen om de kommer kalla dem Windows 10.1, Windows 10.2 och då förlänga supporttiden är ingen som vet ännu, och det vet kanske inte ens Microsoft själva.

Men nu kan vi väl lämna den diskussionen nu, då vi inte kommer fram till ett gemensamt underlag, då vi har olika uppfattning om systemen.

Vad ser du fram emot mest med att få Windows 10, är det DX12 eller en tätare integrering med Xbox Live / kunna streama Xbox One spel till Windows 10 eller är det annat du är ute efter?

För min del, screen snapping i 4:a delar, istället för dagens 2 vilket lär underlätta enormt för mitt arbetsflöde hemma när jag pluggar på kvällarna, kommer nog införskaffa en till 1440p-skärm för gaming också, då GUI't i Win10 är bättre anpassat för högre upplösningar.

Gissningsvis lär jag också ha användning av olika desktops, en för studier, förpopulerad med Hyper-V vy samt olika telnet-fönster, en desktop för livestreaming, en för browsing, och en för film/serietittanden. Förhoppningsvis kan maskinen snurra runt det här(det gör den redan, men blir till att testa det skarpt i nästa vecka), annars får jag begränsa mig och lägga undan pengar till en 8-Core+ maskin.

Det plus att jag enkelt kan flytta över och köra mina VM's direkt i Win 10 i HyperV. Dx12, kanske är något att se fram emot, inte sett tillräckligt med information kring det ännu. Kanske blir bra.

Edit, tillägg ang desktop-funktionaliteten.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@PowerNet Sluta nu upprepa dig utan att läsa.

Jag bad dig enkelt bekräfta eller inte det jag skrev i #15549478 och direkt börjar du mala på igen. Sluta med det nu och läs vad jag skrivit.
Jag både håller med dig, jag pratar inte om hårdvara, ny köp, utan allt är uppdateringar precis det du själv maler på med, med undantaget att jag skrivit det tydligt.