Skylake dilemman, behöver er hjälp!

Permalänk
Medlem

Skylake dilemman, behöver er hjälp!

Tjena!

Har börjat handla inför Skylake men har några delar kvar! Följande delar som är kvar:

- i7 6700k
- Z170 Moderkort
- 32Gb DDR4 RAM
- 980 Ti

Mina tankar då som jag har kring detta...
- Har en laglig version av W7 (inte OEM), kommer jag kunna göra en fresh install på W10 på den nya PCn utan installera W7 först? (Har även haft Tech Preview W10)
- Kan man köra 32Gb ram på W10 Home eller behöver man Pro?
- Vilken GPU tycker ni jag ska köra?
- Vilket RAM tycker ni jag ska köra?

Är tacksam för alla förslag och hjälp jag får från er mina damer och herrar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Tjena!

Hade tänkt att bygga mig en ny dator efter Skylakes release (så fort som möjligt helt enkelt). Hade fört haft i tanken att återanvända några delar. Men har bestämt mig för att inte göra det istället, och bara köra på nytt!
Jaha, men vad har jag för budget då? Har väl inte så mycket till en budget, jag vill helt enkelt ha en dator som krossar allt i sin väg till ett lagom pris. Med andra ord, vill gärna hålla det under 23'000kr iallafall när allt finns tillgängligt!
Men har haft många funderingar kring just valet av komponenter. Man kan ju i princip redan välja alla delar till bygget förutom moderkort (för dom har ej kommit ut än!)...
Men, jag kan iallafall börja med vad jag har tänkt mig och sen köra jag igång med alla mina funderingar!

- Intel Core i7 6700k
- Corsair Hydro H110i GTX
- Kingston HyperX Fury DDR4 16Gb RAM
- Asus GeForce GTX 980Ti Strix
- Samsung 850 Evo 500Gb SSD
- WD Red 3TB HDD
- EVGA SuperNOVA G2 850W
- Fractal Design Define S

Eller för den lata!

Min filosofi för bygget är att ha ett semi-passivt monster. Med andra ord; Knäpptyst under idle, tyst under hög load.
Bygger gärna i så liten formfaktor som möjligt, men vill ej chassit som ser ut som ett rymdskepp som lyser upp halv huset om kvällen. Stiligt och elegant ska chassit vara! Fönster får det gärna vara, när man ändå har svindyra komponenter så får man visa dom! Men skulle det ej finnas fönster så är det som sagt ingen big deal.

Mina tankar då som jag har kring detta...
- Bör jag köra 2st Samsung 850 Evo 250Gb i Raid 0 istället för en 500Gb?
- Kan man montera H110i GTXn i fronten på Define S:n?
- Fläktar! Ja, fläktar! Vilka och var?
- 850W overkill eller bottleneck för systemet? Kommer självklart klocka allt lagom... hårt. Men stabilt!
- Andra mindre chassin som är tysta och stilliga som är intressanta alternativ?
- När man ändå håller på, ska man köra på 32Gb RAM?
- Har en laglig version av W7, kommer jag kunna göra en fresh install på W10 på den nya PCn utan installera W7 först? (Har även haft Tech Preview W10)
- Sen rent allmänt, vet ni mer prisvärda bättre komponenter så länka dom såklart!

Är tacksam för alla förslag och hjälp jag får från er mina damer och herrar!

Trevligt med lite Skylake byggen. Ska du satsa på en knäpptyst PC i idle så skulle jag nog nästan hellre välja en tornkylare istället för H110i, då du slipper pumpen i idle, en bra tornkylare ger dig verkligen nära 0db i stängt chassi, det gör ta mig tusan inte en H110i med SP fläktar på, men ja - den går nog montera bra i Define S i både fronten och taket.

Välj ett par väldigt tystgående fläktar, kanske Noctuas? Definitivt 140mm i alla fall.

850W låter rimligt för klockning, men det går säkert lika bra med runt 6-700W~ annars

Hmm, i så fall är ju Define R5 också ett bra alternativ, ungefär lika stort som Define S men aningen mer dämpat. Kör själv ett Define S och är väldigt nöjd! Satsa på det! (kom ihåg att Define S inte har inbyggd fläktstyrning ELLER stöd för 5,25" platser)

32gb RAM är helt onödigt om du inte ska sitta med väldigt tung mjukvara. För spel räcker 8gb, men 16 är safe-zone helt klart för en dator i den här prisklassen.

Vad ska du köra för mobo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med ovan.

Om du ska köra G2 känns 750w mer prisvärt, båda räcker med god marginal. V850 är ett annat prisvärt alternativ, eller var, när det låg runt tusenlappen.

16gb ram, komplettera senare vid behov, ddr4 priserna har sjunkit kraftigt och kommer nog fortsätta dala.

Skulle köra på en stor ssd, om du inte jobbar med extremt hdd intensiva uppgifter. Kanske överväga Pro varianten (läs på om fw, tror det var något strul med ev datakorruption har inte hängt med så bra där) eller något annat trevligt alternativ såsom mx200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Trevligt med lite Skylake byggen. Ska du satsa på en knäpptyst PC i idle så skulle jag nog nästan hellre välja en tornkylare istället för H110i, då du slipper pumpen i idle, en bra tornkylare ger dig verkligen nära 0db i stängt chassi, det gör ta mig tusan inte en H110i med SP fläktar på, men ja - den går nog montera bra i Define S i både fronten och taket.

Välj ett par väldigt tystgående fläktar, kanske Noctuas? Definitivt 140mm i alla fall.

850W låter rimligt för klockning, men det går säkert lika bra med runt 6-700W~ annars

Hmm, i så fall är ju Define R5 också ett bra alternativ, ungefär lika stort som Define S men aningen mer dämpat. Kör själv ett Define S och är väldigt nöjd! Satsa på det! (kom ihåg att Define S inte har inbyggd fläktstyrning ELLER stöd för 5,25" platser)

32gb RAM är helt onödigt om du inte ska sitta med väldigt tung mjukvara. För spel räcker 8gb, men 16 är safe-zone helt klart för en dator i den här prisklassen.

Vad ska du köra för mobo?

Tänkte att Define's ljudisolering kanske skulle ta bort pump ljudet? Noctua vet jag är riktigt bra grejer, tyvärr så är det bara hemska färger! :/ Mobo vet jag ej än då det ej har släppts något än! Men förmodligen en Asus eller EVGA. Det är det jag gillar hålla mig till! Just chassit så behöver jag inga mer funktioner än usb 3.0, reset, power och hörlur uttag! 5.25 eller fläktkontroll är inget jag behöver!

Skrivet av kronwalled:

Håller med ovan.

Om du ska köra G2 känns 750w mer prisvärt, båda räcker med god marginal. V850 är ett annat prisvärt alternativ, eller var, när det låg runt tusenlappen.

16gb ram, komplettera senare vid behov, ddr4 priserna har sjunkit kraftigt och kommer nog fortsätta dala.

Skulle köra på en stor ssd, om du inte jobbar med extremt hdd intensiva uppgifter. Kanske överväga Pro varianten (läs på om fw, tror det var något strul med ev datakorruption har inte hängt med så bra där) eller något annat trevligt alternativ såsom mx200?

Har inga planer på att köra SLI i framtiden precis så det kanske räcker med 750W! Vill ha en såpass stor SSD då jag vill gärna ha mina spel på den! Kommer bli lite CAD som kommer köras, men tror knappast jag behöver 32Gb ännu! Bättre att vänta på priserna som du skrev!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

Räcker med 600W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Tänkte att Define's ljudisolering kanske skulle ta bort pump ljudet? Noctua vet jag är riktigt bra grejer, tyvärr så är det bara hemska färger! :/ Mobo vet jag ej än då det ej har släppts något än! Men förmodligen en Asus eller EVGA. Det är det jag gillar hålla mig till! Just chassit så behöver jag inga mer funktioner än usb 3.0, reset, power och hörlur uttag! 5.25 eller fläktkontroll är inget jag behöver!

Har inga planer på att köra SLI i framtiden precis så det kanske räcker med 750W! Vill ha en såpass stor SSD då jag vill gärna ha mina spel på den! Kommer bli lite CAD som kommer köras, men tror knappast jag behöver 32Gb ännu! Bättre att vänta på priserna som du skrev!

Räkna inte med det.

Noctuas fläktar må vara bajsiga men det är dom bästa fläktarna på marknaden och vill du ha ljuddämpat så är det kvalité som gäller. Jag har alltid kört på Corsairs fläktar, dom är stilrena och snygga, kör på dom annars

Som ovanstående skrev så går det bra med något runt 650~W. Yes kör du på 16gb så länge, och SSD är bara plocka efter hur stort behov du har av dom/hur mycket cash du vill lägga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Råkade glömma bort denna tråden men kan ge en update på hur det ser ut med mitt Skylake bygge so far!

Har än så länge inhandlat:
- Fractal Design Define S
- Samsung 850 Pro 256Gb
- 2x Crucial BX100 250Gb (Ska köras i raid för mitt steam bibliotek)
- Corsair Hydro H110i GTX (Sitter Fractal Design Venturi High Pressure på radiatorn istället dock)
- Corsair HX750i (Med ett vitt CableMod C-series kit)
- WD Red 3TB
- Fractal Design Venturi High Flow i fronten och baken.

Sitter nu på det största dilemmat av dom alla för tillfället. Vilket 980Ti ska man köra? Står mellan:
- Gigabyte 980 Ti G1
- EVGA 980 Ti SC+ ACX 2.0
- EVGA 980 Ti Classified ACX 2.0
- Asus 980 Ti Strix
- Zotac 980 Ti AMP! Extreme
- EVGA 980 Ti Hybrid
- MSI 980 Ti Gaming

Lutar mest åt ett EVGA 980 Ti Classified för tillfället. Ligger på samma pris som ett Strix om man köper direkt från EVGA. Men har ju inte kommit några reviews på den än! :/ Gigabyte G1 ska som jag förstått ha störst potential vid överklockning, medans Zotac AMP! Extreme är snabbast från lådan. Vad säger ni? Och vad är er motivering till varför?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum