Permalänk

USB 3.0 KOD 10

Hejsan SC.

Nu har jag haft datorn i två år och inte haft några problem överhuvud taget.
Tills en vacker dag usb 3 slutade funka.

I Enhetshanteraren så står det

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
{Åtgärden kunde inte utföras}
Det gick inte att utföra begärd åtgärd.

Så har jag kollat i bioset. (ser inget fel där)
testat att uppdatera driver, funkar inte heller.
USB 3 sickar ström men inte data.
exempel jag kan ladda min mobil via usb 3 men jag kan inte föra över bilder med usb 3.

tack för svaren innan.
MVH Peter

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

boota operativ-system från cd//usb; För att avgöra felorsak

Felet kan vara orsakat av hårdvara eller mjukvara.

Jag misstänker givetvis mjukvarufel
( 1: då dessa felen är överlägset vanligast )
( 2: jag har sätt liknande fel förut )

Om man är osäker gällande mjuk//hård-vara felorsak, då brukar jag rekomendera att man testar och startar datorn från en cd-skiva eller usb sticka. Detta kan vara en windows på en usb stick, eller det förmodligen enklare alternativet att köra ut en linux på en cd-skiva eller usb-sticka*.

* OBS: nya datorer kräver i många fall EFI boot, vilket kan ställa till det om man vill köra linux, här kan man behöva enabla legacy boot i bios för att möjliggöra linux boot.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Vilket moderkort?

Det hade jag glömt av.
det är AMD X88 Chip ifrån ASRock
kortet heter Extreme4+ mATX

Skrivet av Milt:

Felet kan vara orsakat av hårdvara eller mjukvara.

Jag misstänker givetvis mjukvarufel
( 1: då dessa felen är överlägset vanligast )
( 2: jag har sätt liknande fel förut )

Om man är osäker gällande mjuk//hård-vara felorsak, då brukar jag rekomendera att man testar och startar datorn från en cd-skiva eller usb sticka. Detta kan vara en windows på en usb stick, eller det förmodligen enklare alternativet att köra ut en linux på en cd-skiva eller usb-sticka*.

* OBS: nya datorer kräver i många fall EFI boot, vilket kan ställa till det om man vill köra linux, här kan man behöva enabla legacy boot i bios för att möjliggöra linux boot.

tack för tipset med skivan.
skall göra ett försök nu med en gång.

Permalänk

(uppdate) skivan funkar inte. har bara Windows 8 skivan och inte Windows 8.1
testade ändå så sa den att partition saknas.

Permalänk
Medlem

http://bfy.tw/yS5
Google är din vänn

T.O.M youtube har vidoes om ämnet, testa söka nästa gång är mitt tips.
https://www.youtube.com/watch?v=XIsFqA8BS8k

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

http://bfy.tw/yS5
Google är din vänn

T.O.M youtube har vidoes om ämnet, testa söka nästa gång är mitt tips.
https://www.youtube.com/watch?v=XIsFqA8BS8k

Tack att du tog tiden.
Tyvärr så har jag redan testat det, samt mycket annat sådana små knep.
under veckan som har gått

Permalänk
Medlem

Om du har tid kompetens och ork, så kan det vara värt att bygga en bootbar cd-skiva//usb-sticka och använda denna för felsökning.

Du kan enkelt googla efter lämpliga saker antingen med linux eller med windows (eller mac os).
Alla guider behöver inte vara helt enkla att följa, men de flesta är förmodligen ganska bra.
Du kan behöva dra lite egna slutsatser emellanåt dock ..... då det kanske inte finns en guide som matchar _exakt_ ditt problem.
(IE det svåra kan i många fall vara att ställa rätt frågor till google)

Exempel:

Googlar "how to backup windows using linux cd image".

=>

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-...

Du bör kunna följa guiden ovan, men endast en bit.
När du lyckats öppna "Computer - File browser", avbryt då och sluta att följa guiden.

Då bör du kunna se anslutna hårddiskar samt även anslutna usb enheter, testa att plocka bort//stoppa in en usb sticka i datorn .... då skall nya enheter synas // försvinna ....
(( Detta bör för övrigt fungera på ett motsvarande sätt oavsätt om du kör med
windows // mac-os-x eller linux, även om jobbet att bygga en bootbar usb sticka kan variera ))

Permalänk
Medlem

vet att asrock extrem 9 är kinkig på usb3 drivrutinerna kan de vara samma sak med dit kort
jag fick ta dom jag hade på min skiva för att det skulle funka.
Dom som fanns på hemsidan funka inte systemet sa att de var ok men koppla man in en enhet fick jag anslutnings fel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Milt:

Om du har tid kompetens och ork, så kan det vara värt att bygga en bootbar cd-skiva//usb-sticka och använda denna för felsökning.

Du kan enkelt googla efter lämpliga saker antingen med linux eller med windows (eller mac os).
Alla guider behöver inte vara helt enkla att följa, men de flesta är förmodligen ganska bra.
Du kan behöva dra lite egna slutsatser emellanåt dock ..... då det kanske inte finns en guide som matchar _exakt_ ditt problem.
(IE det svåra kan i många fall vara att ställa rätt frågor till google)

Exempel:

Googlar "how to backup windows using linux cd image".

=>

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-...

Du bör kunna följa guiden ovan, men endast en bit.
När du lyckats öppna "Computer - File browser", avbryt då och sluta att följa guiden.

Då bör du kunna se anslutna hårddiskar samt även anslutna usb enheter, testa att plocka bort//stoppa in en usb sticka i datorn .... då skall nya enheter synas // försvinna ....
(( Detta bör för övrigt fungera på ett motsvarande sätt oavsätt om du kör med
windows // mac-os-x eller linux, även om jobbet att bygga en bootbar usb sticka kan variera ))

tyvärr så har jag ett usb för lite för att kunna gör det. ( har bara ett usb och den använder jag som backup)
skall se om jag kan få upp ett par bilder på min enhetshanterare. både med och utan någon enhet ansluten till usb 3 port.
Jygge gav mig en ide. skall kolla igenom Windows uppdatera efter nyligen uppdatering av usd 3 driver.

Skrivet av Jygge:

vet att asrock extrem 9 är kinkig på usb3 drivrutinerna kan de vara samma sak med dit kort
jag fick ta dom jag hade på min skiva för att det skulle funka.
Dom som fanns på hemsidan funka inte systemet sa att de var ok men koppla man in en enhet fick jag anslutnings fel

jag tror att du använder dig av Windows 7 medan jag har 8.
jag vet om att Ausus msi och gigabyte ät kinkiga också med driver så länge man använder sig av Windows 7.

jag snubblade över några trådar då när jag sökte efter ett svar på mitt problem.
det var att Windows 7 har inte inbyggt drivrutiner för usb 3 som Windows 8 har.
och alla som vill ha Windows 7 men en egen dator måste testa olika drivrutiner för att hitta en som fungerar med sitt moderkort, så som du sa.
medan Windows 8. kan man inte själv installera eller avinstallera drivrutiner. det gör 8 av sig själv. som ''plug a play'' kan man säga.