Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag kan inte aktivera mitt så det blir att skrota detta strax

Har kört via ms update.

Ha ej så bråttom.Mitt aktivera sig helt själv några timmar efter install.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad denna felkoden innebär: 0xC1900101 - 0x30018
vid installation av Windows 10?

Sen står det något om BOOT device

Permalänk
Medlem

Ang. keylogg-joxet där Microsoft "vill ha koll":
Sätt tjänsten "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack) till avstängd samt editera hosts-filen i sökvägen C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts
Lägg till raderna:
0.0.0.0 vortex.data.microsoft.com
0.0.0.0 vortex-win.data.microsoft.com

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Drog in 10'an för några timmar sedan. Här kommer lite reflektioner och strul..

Reflektioner:
* Edge browsern känns snabb, ska nog testa den lite sida vid sida av Chtome som normalt rullar
* Tycker OS'et känns riktigt snabbt överlag
* Gillar att en skaplig startmeny är åter (Classic Shell åkte ut nu...)

Strul innan installationen:
* Enligt uppgraderingschecken som gjordes innan fanns inga problem att uppgradera
* Fick först samma fel som många andra, att windows update uppdateringen fail'ade (i mitt fall Win 10 Home),
dvs uppgraderingen gick aldrig igång
* Körde mediacreationtool och drog in det den vägen.

Strul efter installationen:
* Windows blev inte aktiverat. Detta löste sig automatiskt efter några omstarter.
* Logitech F710 joypaden vägrade att gå igång. Valde att manuellt ändra drivis till "Xbox 360 Wireless Receiver" = ok nu
* Strul med Nvidia drivis. Den fimpade den gamla (v353.00) som var överklockningsbar (spänningen) och ersatte med den nyaste. Eftersom 353.00 vägrar att fungera i Win10 sitter man lite med skägget i brevlådan nu. Har tappat en hel del spelprestanda. Någon som vet hur man trixar upp voltage-lock'en eller vet vad man kan hitta upplåst drivrutin ?
* Alla Steam-lir ballade ur. Vid start av spel gav Steam felkod (41) och babblade om överbelastning på deras servrar. Felet har inget med det att göra. Man löser det genom att på varje spel högerklicka och göra en "verifiera integriteten hos spel-cache".
* För övrigt flyttade den inte med alla tidigare installerade program, vissa är "borta" och behöver installeras om igen

Att de tidigare programmen inte följde med upptäckte jag med, körde även jag via media creation tool. Verkar som att det blivit en nyinstallation som lagt sig på den gamla windowsinstallationen (alla gamla filer/spel/program finns under Windows.old på HDD) ett problem som de som uppdaterat via MS update inte verkar ha.

För min del gjorde det inte så mkt, bara uppgraderat på min htpc so far, och hade inga märkvärdigt på den. Men till spelriggen kommer jag nog vara lite noggrannare med installationen.

I övrigt är jag positivt överraskad. Aldrig kört win8, så det är mkt som är nytt. Inte helt såld på startmenyn och alla appar, men ger sig väl när man lärt sig utforma det som man vill ha det. Försöker dock lösa så jag kan byta språk till engelska, hittills utan framgång.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Var har du köpt den?

Innan man aktiverat efter en uppgradering så visas nyckeln på det viset med endast sista siffergruppen.
Om du vill se hela nyckeln, installera och kör gratisversionen av denna key-finder: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Permalänk
Medlem

Jag körde diskrensningen i efterhand, den fimpar windows.old osv.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Jag körde diskrensningen i efterhand, den fimpar windows.old osv.

Det är säkert att göra detta då? Tänkte mest på gamla drivrutiner osv till mobo och andra komponenter. Eller kanske är lika bra att ladda om alla ändå? Känns bara dumt att börja trixa när allt verkar funka,

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Innan man aktiverat efter en uppgradering så visas nyckeln på det viset med endast sista siffergruppen.
Om du vill se hela nyckeln, installera och kör gratisversionen av denna key-finder: https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

..eller denna som är ett bra fritt alternativ: http://sourceforge.net/projects/lazesoftwindowskeyfinder/

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Verkar som att många kommer att köra W7 långt, långt efter att supporten tar slut...
Jag hoppas verkligen att MS tar bort spionsakerna, annars har vi XP v2 och en massa säkerhetsrisker om några år då alla fortfarande kör det uråldriga W7.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast

SLI-användningen i The Witcher 3 har ökat från cirka 90-95% på vardera av mina GTX 780'n i Windows 7 till 97-99% i Windows 10.

Bra jobbat Nvidia eller Microsoft!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kaos som vanligt, varför ska folk envisas med att uppgradera day one?
Inget som släpps idag är komplett.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Ja, läser man riktigt noga så känns det som en nedgradering när man uppgraderar från Win 7 full retail till Windows 10. Citat från FAQ: Once you upgrade, you have Windows 10 for free on that device.. Detta betyder ju att när jag uppgraderar till ny hårdvara (nytt moderkort) så har jag ingen giltig windows license längre utan måste köpa nytt OS.

Kommer nog att ångra uppgraderingen för min full retail license och återgå till Win 7 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

-Windows 10... är en gratis nedgradering från en retail licens till en generisk nyckel låst till ditt moderkort (värre än OEM, kan inte flyttas).
-Admin saknar admin rättigheter
-Extremt påträngande sekretessavtal där microsoft ger sig själv rätt att läsa och kopiera dina privata filer och email samt hur du använder program, och dela dem med anonyma tredje parter.
-Går ej att stänga av windows update, den startar om din dator vare sig du vill eller inte
-Startmenyn är skitdålig och går inte att anpassa alls, måste använda tredjeparts startmeny
-Listfärger är kritvit, går ej att ändra utan fulhack.

... nej det blir en uppgradering till Windows 7 igen.

Om dessa uppgifter stämmer, så känns det närmare för mig att helt övergå till Ubuntu/annat linux-baserat än att uppgradera till W10. Varken MS, Apple eller Google har rätt till att läsa mina filer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

SLI-användningen i The Witcher 3 har ökat från cirka 90-95% på vardera av mina GTX 780'n i Windows 7 till 97-99% i Windows 10.

Bra jobbat Nvidia eller Microsoft!

Nu uppgraderade jag skärmen också från 1920*1080 till 2560*1080 men har typ samma fps så ser ju ut att vara ganska rejäl skjuts rent prestandamässigt i just witcher 3 Kör förvisso endast en gpu men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Sitter på laptop som jag körde med MediaCreationToolx64 och tog upgrade vilket den gjorde med min 8.1 PRO. Jag valde att den inte skulle spara nånting. Allting gick fint men nu när jag tittar om den är aktiverad så är den inte. Är det inte mening att den ska aktiveras automatiskt?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MåsSoppa:

När du installerat alla uppdateringar
tanka ner WSUS Offline Update http://download.wsusoffline.net/ dra ner alla uppdateringar på hdn
sen iväg och greppa NTlite https://www.ntlite.com/download/ , slipstreama alla updates och gör en
uppdaterad iso VOILA , jag tröttnade på att vänta 3h på fanskapet skall installera alla uppdateringar

Intressant, tack! Ska se var det leder.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallow:

Är det någon som använder Kaspersky Internet Security och har lyckats installera det?

Gjorde en upgrade och inte en ren installation men för mig funkade det direkt. Använder du 2015 versionen?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Taft:

Sitter på laptop som jag körde med MediaCreationToolx64 och tog upgrade vilket den gjorde med min 8.1 PRO. Jag valde att den inte skulle spara nånting. Allting gick fint men nu när jag tittar om den är aktiverad så är den inte. Är det inte mening att den ska aktiveras automatiskt?

Nae, du måste gå till Inställningar->Uppdatering och säkerhet->Aktivering.
Där finns det en knapp som det står "Aktivera" på.

Vid vanliga förhållanden så antar jag att man via ett enkelt klick ska kunna aktivera sin licens så men så som det är idag med belastning på Microsofts servrar eller någonting så får du bokstavligen sitta och klicka som en galning flera gånger på aktivera tills det faktiskt aktiveras

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tankar Windows 10 Education ifrån Dreamspark nu. Trevligt med en enterprise version till skillnad ifrån när man fick Windows 8.1 ifrån Dreamspark.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 och jag kommer nog ses om 6 månader då det fungerar väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nae, du måste gå till Inställningar->Uppdatering och säkerhet->Aktivering.
Där finns det en knapp som det står "Aktivera" på.

Vid vanliga förhållanden så antar jag att man via ett enkelt klick ska kunna aktivera sin licens så men så som det är idag med belastning på Microsofts servrar eller någonting så får du bokstavligen sitta och klicka som en galning flera gånger på aktivera tills det faktiskt aktiveras

Ja det är där jag har försökt att aktivera men står att det blev nåt fel att man skulle försöka senare. Antar att det är lite överbelastad

EDIT: När jag tittade på nyckel som är installerad på datorn innan installation av Windows 10 och efter installation så är dom inte samma? O_o

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Står det också "There was an error loading" nånting innan och sen när man försöker igen så lyckas den men att det känns som om det borde komma upp något mer?

Japp. Dock så händer det inget med aktiveringen i windows. Dock så installerade jag om windows 8 och började där ifrån igen. Har inte vågat börja med en clean installation eftersom det var helt ok uppgradera där ifrån. Men att göra en clean pajade allt med att kunna aktivera versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Mm där ser man. nu gick det!

Ett tips är att använda cmd och köra:
cscript slmgr.vbs /ato

Gjorde det lättare att spamma.

Mycket bra tips, Man tackar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmisapp:

Är det någon som har gjort en clean install efter uppdateringen och fått nyckeln att fungera osv är det bara till att trycka skip när den ber om en nyckel ? och blir usb bootbar eller måste man fixa med den så som man fick göra med 7an ?

Jag laddade ner nerladdningsverktygen från Microsoft, gjorde en uppgradering, laddade ner den igen och installerade Windows 10 på USB istället, gjorde en ren installation denna gången och skippade att mata in nyckeln och väl inne på Windows så är den redan aktiverad.

Förövrigt så är jag väldigt nöjd, det jag saknar är Aero Glass från Windows 7 (tycker att 10:an är lite väl mörk), och jag har stora problem med AMD's drivrutiner för R290, skärmen hoppar och glitchar totalt, fick nergradera till 14.9 då 15.2 och 15.7 inte fungerade alls.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag kan inte heller aktivera och har också nyckel *****-3V66T

Hmm min slutar på samma med, är de för att vi har uppgradering? eller bara sammanträffande ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Funkar väl ok. Har varit insider länge men har alltid gått tillbaka till 8.1.

Två riktigt stora problem för mig som har en Surface Pro 3.
1. Tangentbordet dyker ibland inte upp när jag startar datorn och ska logga in. Det går inte att få upp det hur jag än gör. Då har jag två val. Trycka fram skärmtangentbordet via hjälpmedelsikonen (det är inte det vanliga som dyker upp) och logga in eller 2, vika fram tangentbordet och knappa in koden där. Har sett att folk haft detta problem tidigare och MS påstår väl att det skulle vara fixat. Det är det INTE.

2. Eftersom att jag ofta använder min Surface som surfplatta med pektangentbordet så använder jag det rätt mycket. Det har iom uppgraderingen gått tillbaka till en mycket äldre version. Det trycker tex inte upp Chrome när jag klickar fram det så det lägger sig över sidan jag är inne på. Om jag skriver något så ser jag inte om det blir rätt eftersom att tangentbordet döljer fälten. För att se vad tusan jag skriver så måste jag haka loss tangentbordet och flytta runt det. Innan så har de fönster man har haft öppna blivit storleksändrade så att tangentbordet inte täcker något av innehållet på skärmen.

3. OneDrive har "uppgraderats" till en sämre version och det finns inte längre stöd för smart files. I Windows 8.1 så visas samtliga filer i OneDrive-mappen oavsett om de finns lokalt eller online. Nu måste man istället välja vilka mappar som ovillkorligen synkas och man ser inte längre "onlinefiler" i strukturen. MS förklarar detta med att det var mycket problem med smart files. Personligen så har jag aldrig haft några som helst problem med dem.

4. Många appar kraschar ofta. Man har tagit bort dialogrutor som berättar att appen har kraschat. Den stänger sig bara plötsligt.

Alltså jag vet inte men allt känns ofärdigt. Dessa fel är saker som visar sig på alla mina Windows 10-maskiner. Uppdaterade från 7 och 8.1 till RTM.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara få uppgradera någon gång :((

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Själv sitter man med ingen Win10 uppdatering och min "Skaffa Windows 10" app försvann efter någon Win7 update (29/7). ; _ ;
#Intevärtattlevalängre

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Jaha nu fick jag ett mail om att jag har nått 10 appar gränsen från stor'n och att jag inte får installera fler, kul att man inte ens har rört store alls eller installerat något, förutom att vara inne på xbox appen & stänga av force vsync som automatiskt är på.......

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Riktigt kul det här med Windows 10.

Skulle byta till mig några saker på Steam idag då mitt konto blir upplåst (fick 7 dagars ban från Market då jag installerade om Steam). Har väntat sex dagar, är bara några timmar kvar tills jag kan byta igen, och då kom rutan om Windows 10 upp. Jag valde att installera det om tre dygn och rutan stängdes ner (kunde inte skjuta upp det längre, ville helst inte ha det förrän det varit ute någon månad på grund av drivrutiner). Startade om datorn och utan förvarning börjar den installera Windows 10. Går inte att avbryta. Kan nu inte använda Market på ännu en vecka.

Som om inte det vore nog fungerar inte längre mitt USB-headset som det ska. Inga drivrutiner för Windows 10. Har nu riktigt, riktigt dåligt ljud och kan inte använda 7.1 som är viktigt för mig som spelar CS:GO på hög nivå. Värsta jag varit med om. Fy fan säger jag bara.

Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?