Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Jag är oroad över all data som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft. Hur många användare inser att Windows 10 är i allt väsentligt ett spionprogram av enorma mått?

Knappast någon inser det eller bryr sig, så det spelar ingen roll. Vilket är rätt skönt för Windows 10 spionerar inte mer än vad Windows 7 gör och ingen brydde sig då heller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Såvitt jag förstått det så förbrukas den tidigare oem licensen vid uppgradering, att man alltså inte kan nergradera efter 30 dagar.

Den tidigare licensen förbrukas inte, bara funktionen att nedgradera inifrån Windows 10. Även Windows.old-katalogen, som används för rollback, försvinner efter 30 dagar.

Har man en egen backup kan man alltid ta bort Windows 10 och installera det gamla OS:et.

Your Windows 7 license will always be valid and will not be changed or deactivated because of the upgrade to Windows 10

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...
https://techingiteasy.wordpress.com/2015/03/24/how-to-rollbac...

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde uppdateringen till 10 på min Lenovo Y50-70 men tyvärr så försvann möjligheten till 3-fingers swipe framåt och bakåt på musplattan då och ersattes med att istället växla program. Hittade ingen lösning på att få den som tidigare så jag gjorde en roll-back till 8.1 och ska kolla om jag kan hitta en lösning. Har i alla fall gjort uppdateringen så att jag nästa gång kan göra en clean install.
Måste säga att jag är imponerad över hur bra allt fungerade efter uppdateringen, noll problem förutom att elan ersatt tidigare nämnda funktion i sina drivrutiner. Även roll-back fungerade perfekt, tog tio minuter så var jag tillbaka.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Uppgraderingen får samma typ av licens som OS:et du uppgraderade ifrån.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Ja, så har det sagts trettioelva gånger.

Men hur fungerar det i praktiken om en retail-licens får en generisk nyckel efter uppgraderingen, och du sen vill flytta Win10 licensen till en annan maskin? Dvs, hur kan du identifiera din retail-licens på den nya maskinen då du i det läget bara har en generisk nyckel från din Win10-uppgradering? Ska du använda din gamla nyckel från Win7/8? Eller krävs det att licensen först knyts till ett konto någonstans, typ outlook.com, innan den flyttas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Gjorde uppdateringen till 10 på min Lenovo Y50-70 men tyvärr så försvann möjligheten till 3-fingers swipe framåt och bakåt på musplattan då och ersattes med att istället växla program.

Samma på min Asus UX31A, väldigt irriterande.

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Jag är oroad över all data som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft. Hur många användare inser att Windows 10 är i allt väsentligt ett spionprogram av enorma mått?

Men går det inte att stänga av det enorma spioneriet på något vis?

Själv sitter jag i en faradaybur och myser, med tre kilometer till närmsta elkontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voro12:

Samma på min Asus UX31A, väldigt irriterande.

Finns tydligen lösning med program som pekar om musplattans kommando men det känns onekligen långsökt, borde vara enkelt för Elan att ge en möjlighet att själv välja funktion tycker jag.
Nåja, det är tyvärr en deal-breaker för min del så inget Windows 10 innan det är fixat tyvärr.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Den tidigare licensen förbrukas inte, bara funktionen att nedgradera inifrån Windows 10. Även Windows.old-katalogen, som används för rollback, försvinner efter 30 dagar.

Har man en egen backup kan man alltid ta bort Windows 10 och installera det gamla OS:et.

Your Windows 7 license will always be valid and will not be changed or deactivated because of the upgrade to Windows 10

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...
https://techingiteasy.wordpress.com/2015/03/24/how-to-rollbac...

Det låter bra, hoppas att det stämmer bara. Verkar vara mycket rykten ute på nätet, tänk om microsoft kunde vara tydliga från början.

Tack för länken.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag kör också med NOD32 och jag har inte en enda gång fått upp någon ruta om Windows Defender vid start, varken under tiden i TP och nu när den är på RTM build. Så lite fundersam varför det hänt dig.

Personligen tycker jag det är utmärkt att de lagt in Windows Defender som icke-borttagbart program, lite som de har Windows brandvägg. Den kanske inte är det bästa antivirus-programmet (även om jag inte vet hur denna version är) men med tanke på hur många som kör utan antivirus alls så känns det som en bra idé för att få de som inte orkar bry sig att ändå ha antivirus medan de av oss som har lite koll enkelt kan välja något annat.

Jag fick upp varningsruta om Windows Defender två gånger innan jag bestämde mig för att avaktivera genom registret, kanske beror på att uppgraderat från Windows 7 fortfarande inte gjort någon ren installation av Windows 10. Installerade senaste versionen av NOD32 bara häromdagen.

Störde mig på att det inte gick av avaktivera den permanent direkt i menyn, att folk kör utan antivirus får väl göra det i så fall. Betalar inte många kronor för NOD32 brukar förlänga licensen 3 år så får man mycket bättre pris. Kommer nog som sagt göra en ren installation av Windows 10 om någon månad då kanske de mesta av såna här småbuggar är lösta. Jag hade nästan räknat med värre buggar då jag även har ett rätt så gammalt 3ware RAID-kort i datorn men det har inte varit några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag är oroad över all data som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft. Hur många användare inser att Windows 10 är i allt väsentligt ett spionprogram av enorma mått?

Google samlar in allt du gör i Chrome och om du har en Android telefon. MS gör inget som Google inte gjort länge.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä och då hade man sagt exakt likadant vid lanseringen av Windows 7 och 8 och 8.1 med. Vilket är lite av min poäng mot alla foliehattar som tror att det är något annorlunda med Windows 10 jämfört med förut

Men visst har du en poäng, absolut. Det handlar väl egentligen bara om att man måste bestämma sig för om man litar på företaget eller inte baserat på historia m.m.

Det blir dock lite absurt om man ställer en fråga om varför något är gjort på ett visst sätt och man inte får berätta vad de som har bestämt att det ska vara så säger om saken.

Du verkar ha bra koll på MS saker och framförallt Windows, men jag tycker även du är lite naiv i en del av dina poster där du verkar köpa allt MS säger med hull och hår.
Det är ju ingen hemlighet att alla företag överdriver, tänjer på sanningen och kanske t.o.m. far med direkt osanning för att framställa sina produkter och syfte i bästa dager.
När det gäller anledningen till varför W10 är gratis kan man iaf med säkerhet säga att det är inte för att MS vill vara snälla, jag tvivlar även skarpt på att dom går ut offentligt med hela sanningen till detta utan på sin höjd valda delar.
Företags egna PR filmer bör an ta med en nypa salt, då kommer man troligen närmre sanningen.

Skrivet av Kevlarheart:

Vad säger SWEclockare om denna windows 10 övervakning?? http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg (kollage med bilder över alla funktioner som visar vad win 10 överrakar OM DIG)

Ja vad skall man säga?
Jo, hade du skickat in en bild på dina dagliga huvudbonad till tävlingen som var för ett tag sedan (göra foliehattar) hade du garanterat vunnit förstapriset
Mao det är inget nytt, vare sig för mjukvara eller andra funktioner i dagens samhälle, vi lever numera i ett övervakningssamhälle på gott och ont.

Skrivet av Olaeli:

Jag har fått en generisk nyckel till Pro, det suger ju ganska fett.

Tror alla som uppdaterar får en generisk nyckel då det vore ologiskt att skapa unika nycklar till alla.
Sen finns det troligen fler generiska nycklar än dom som presenterats här, allt beroende på från vilket OS du uppgraderar från och vilken typ av licens man har.
Även om man uppdaterar från en retail nyckel tror jag man får generiskt nyckel men med skillnaden att man kan använda sin gamla W7/8 nyckel senare vid en clean installation på ny hårdvara.
Har ingen källa på detta utan det är mer vad jag själv tror.

Permalänk
Inaktiv

Hjälpte morsan att uppgradera till Windows 10 från sin sönderfragmenterade Windows 7 fabrikspartition på sin privata K53U samt kringgå installationen av 15.7.1 grafikdrivrutinen med full funktionalitet — vi blev båda riktigt nöjda med resultatet.

Permalänk
Medlem

Nu börjar "support" samtalen komma mer och mer efter att folk fått möjligheten att byta till tian.
Väldigt mycket problem faktiskt, och merparten från modernare system.
Nätverksproblem verkar vara oerhört vanligt, det är helt enkelt instabilt över både trådat och trådlöst.
Det gäller även med nyare drivrutiner som förväntas vara tio OK.

Värst är dock dom som kör igång installationen och datorn blir obrukbar.
Lagom kul att sitta i timmar och köra återställning på en laptop med mekanisk disk.
Tror faktiskt att tian har rejäla problem på system med långsammare diskar.
Det är helt klart även ett rejält problem att man inte bara kan uppdatera en produktnyckel och göra en ren installation direkt utan tvingas gå omvägen och "uppgradera" först för att sedan rensa datorn.
Att köra en OS installation på en dator som levt med datorokunniga vilda klickare är en mardröm i sig.
Och att allt vad malware heter sedan migreras till tian gör ju inte saken bättre direkt ........

Också förekommande (jag hade det själv på en NUC) är att datorn blir seg som sirap med tian.
Disken belastas till 100% hela tiden och såklart märks det.
Det kan knappast vara drivrutinsproblem då Intel har haft drivisar till tian ganska så länge nu.

Mitt tips till de bekanta som frågar först om dom vågar testa tian är att vänta 6 månader tills MS har fixat dom värsta buggarna.
Och kanske ett par skandaler/rättegångar om privata data tillhör MS eller datorägaren får dom att fixa lite opt-out funktioner.
10240 versionen var ju redigt buggig, och tydligt nog så har inte mycket hänt tills release.
Synd att dom verkat skynda fram en ofärdig produkt, men helt klart så kände dom att det var viktigare att släppa tian innan skolstarten än att göra ett så bra OS som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nu börjar "support" samtalen komma mer och mer efter att folk fått möjligheten att byta till tian.
Väldigt mycket problem faktiskt, och merparten från modernare system.
Nätverksproblem verkar vara oerhört vanligt, det är helt enkelt instabilt över både trådat och trådlöst.
Det gäller även med nyare drivrutiner som förväntas vara tio OK.

Värst är dock dom som kör igång installationen och datorn blir obrukbar.
Lagom kul att sitta i timmar och köra återställning på en laptop med mekanisk disk.
Tror faktiskt att tian har rejäla problem på system med långsammare diskar.
Det är helt klart även ett rejält problem att man inte bara kan uppdatera en produktnyckel och göra en ren installation direkt utan tvingas gå omvägen och "uppgradera" först för att sedan rensa datorn.
Att köra en OS installation på en dator som levt med datorokunniga vilda klickare är en mardröm i sig.
Och att allt vad malware heter sedan migreras till tian gör ju inte saken bättre direkt ........

Också förekommande (jag hade det själv på en NUC) är att datorn blir seg som sirap med tian.
Disken belastas till 100% hela tiden och såklart märks det.
Det kan knappast vara drivrutinsproblem då Intel har haft drivisar till tian ganska så länge nu.

Mitt tips till de bekanta som frågar först om dom vågar testa tian är att vänta 6 månader tills MS har fixat dom värsta buggarna.
Och kanske ett par skandaler/rättegångar om privata data tillhör MS eller datorägaren får dom att fixa lite opt-out funktioner.
10240 versionen var ju redigt buggig, och tydligt nog så har inte mycket hänt tills release.
Synd att dom verkat skynda fram en ofärdig produkt, men helt klart så kände dom att det var viktigare att släppa tian innan skolstarten än att göra ett så bra OS som möjligt.

Är inge problem med Trådat eller med Trådlöst. Funkar utan problem

Permalänk
Medlem

testar nu på sambons bärbara dator som hade 7an innan verkar fungera bra...men jag har ju inte testat något speciellt. hon surfar mest så hon märker nog inte av eventuella buggar.
hur funkar det om man vill göra en "ren installation"? måste man fiska fram win10 produkt nyckeln man fått? hur funkar det?

själv kör jag nog 7an ett tag till, funkar bra den med

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Djävla mög! avinstallerade skiten och kommer inte installera igen.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Efter att läst lite här börjar man fan undra.. vad gör alla på sina datorer? De flesta verkar livrädda för deras datainsamling.. So what? Vad är ni så rädda för? Har alla så jävla smutsigt mjöl i påsen? Själv kör jag dualboot med en Linux dist och ja, jag känner väl mig "säkrare" i den med ett vpn än i W10. Men känns som många sitter och har satt på hakband på sina foliehattar...

Förövrigt nöjd med W10 so far!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

@ilstallione:
Det var bara inte så att en drivare från Lenovo löste problemet?
http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks...

//Anders

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Efter att läst lite här börjar man fan undra.. vad gör alla på sina datorer? De flesta verkar livrädda för deras datainsamling.. So what? Vad är ni så rädda för? Har alla så jävla smutsigt mjöl i påsen? Själv kör jag dualboot med en Linux dist och ja, jag känner väl mig "säkrare" i den med ett vpn än i W10. Men känns som många sitter och har satt på hakband på sina foliehattar...

Förövrigt nöjd med W10 so far!

Det har snarare att göra med att några gigantiska bolag gör otroliga pengar på dina onlinevanor utan att du får minsta lilla del av kakan.
Och att t.ex. google gör det med android gör det inte OK att microsoft gör samma saker.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det har snarare att göra med att några gigantiska bolag gör otroliga pengar på dina onlinevanor utan att du får minsta lilla del av kakan.
Och att t.ex. google gör det med android gör det inte OK att microsoft gör samma saker.

Egentligen stör det inte mig, fick jag ett "gratis" OS av dom så varsågoda. Vill dom ha min porr-webhistorik eller vart jag befinner mig vid vissa tidpunkter (har dock stationär) så får dom la det. Påverkar inte mig direkt.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Night Prowler:

Jag undrar en sak. Kan ha både Windows 7 och Windows 10 på samma dator?

Jag har Windows 7 på en disk och Windows 10 (uppdaterad från W8.1) på en annan. Det tråkiga är att först ska bootmenyn i Windows 10 starta, man får välja Windows 7 och sedan startar datorn om och går in i 7:an. Var bättre förr när man kunde välja direkt i uppstart.

Permalänk
Medlem

Det är inte så länge sedan det var ett väldigt liv i detta forum när supporten för XP lades ner. Då hette det att de nya versionerna var ju totalt oanvändbara. Nu kan man till och med läsa att folk gillar Windows 8.1. Tidigare idiotförklarades folk som ens andades om 8.1. Jag tycker det är lite dåligt att man inte kan testa lite mer innan man avvisar nya versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Vet inte, sitter fortfarande och väntar på att få min Windows 10 upgradering.

Hoppas ju dock att den är lika god som chokladbollen.

Varför går du inte bara in här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Så kan du uppdatera precis när du vill! Välj språk, update och 32/64 bit

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Samma på min Asus UX31A, väldigt irriterande.

Har du Asus Smart Gestures installerat? Tror det finns alternativ i programmet för att ändra 3 finger swipe beteende. Jag var tvungen att gå in i Kontrollpanelen/Avinstallera program och högerklicka och välja reparera på Smart Gestures installationen efter att ha gjort Windowsuppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte så länge sedan det var ett väldigt liv i detta forum när supporten för XP lades ner. Då hette det att de nya versionerna var ju totalt oanvändbara. Nu kan man till och med läsa att folk gillar Windows 8.1. Tidigare idiotförklarades folk som ens andades om 8.1. Jag tycker det är lite dåligt att man inte kan testa lite mer innan man avvisar nya versioner.

Statistiken både för W8 och W10 säger att dom flesta verkligen inte gillade W8
Om nu W10 trenden håller i sig så kan man tolka det som att W8 vägrare och säkerligen en massa W8 användare ser W10 som det mindre onda

Permalänk
Avstängd

10 förbisedda funktioner i Windows 10. Gillar speciellt att man kan scrolla med musen i fönster som inte är aktiva.

http://www.howtogeek.com/223900/10-overlooked-new-features-in...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Statistiken säger också att många överger W7 till förmån för W10. Sedan vet jag att många inte gillade W8. Det jag tycker är märkligt är att nu när det kommit en ny version är W8 riktigt bra.

Skrivet av Svensktiger:

Statistiken både för W8 och W10 säger att dom flesta verkligen inte gillade W8
Om nu W10 trenden håller i sig så kan man tolka det som att W8 vägrare och säkerligen en massa W8 användare ser W10 som det mindre onda

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inga problem med W10. Visst, det finns en del buggar och det är absolut inte perfekt, eller optimalt, men var det något som väntade sig något annat? Om du väntade dig ett fullständigt perfekt OS ifrån start så hade du för höga förväntningar, anser jag.

Använder t.o.m. Edge för det mesta just nu, utom på Youtube. Väntar på uppdateringar för Edge så att det blir mer finslipat för det känns som att det saknas funktioner och det är knappast buggfritt. Men det funkar tillräckligt bra för mig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

10 förbisedda funktioner i Windows 10. Gillar speciellt att man kan scrolla med musen i fönster som inte är aktiva.

http://www.howtogeek.com/223900/10-overlooked-new-features-in...

äntligen print to pdf samt delay i snipping tools fan, har redan använt snipping tools med la inte märkte till att dom infört det där

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfons:

@ilstallione:
Det var bara inte så att en drivare från Lenovo löste problemet?
http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks...

//Anders

Tyvärr inte, drog ner den och testade men alternativen är utbytta i inställningarna som jag skrev och det är inte möjligt att byta funktionen utan endast 3-finger av/på.

Borde rimligen gå om man använder den gamla drivrutinen men orkar inte pilla med det, kommer väl en lösning framöver. .)

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.