Permalänk
Medlem

Tyst och snabb dator

Hej,

Nu när Skylake äntligen kommit ut känns är det dags att uppgradera från min nuvarande i5 760 @ 4GHz. Tyvärr hänger jag inte längre helt med i vad man ska ha nuförtiden så förhoppningsvis kan ni hjälpa mig.

Jag har redan en SSD (840 Pro), lagringsdiskar och ett Geforce 980 så den fronten är täckt. Däremot behöver jag väl egentligen allt annat. Chassit har levt med i minst 7 år och fläktarna lika så så dessa ska antingen slängas, säljas eller sparas till den dagen sambon låter sig övertalas att börja spela spel med mig.

En annan viktig aspekt är att datorn är på 24/7 i anslutning till vardagsrummet så jag vill ha en moderkorts/fläkt kombo där windows (speedfan?) kan ställa ner dem till nästan helt ljudlöst utan load men såklart dra upp dem vid load. Just nu har jag en fläktkontroller med 4 st (väldigt gamla) noctua 120mm fläktar som tyvärr inte blir supertysta vid lägsta fläktvarven. Dessutom är mjukvaran till fläktkotrollern ganska buggig och jag vill inte behöva pilla på den manuellt varje gång jag ska spela.

Jag har också en stor noctua processorkylare men jag antar att den inte passar till den nya socketen?

Jag vill också kunna överklocka så ett bra moderkort och bra fläktar är ett måste för att klara en het sommar med 100% load. 16GB RAM vill jag också ha, eventuellt 32GB om det är ekonomiskt försvarbart.

Obs att jag inte är intresserad av ett "flashigt" chassi utan ett lättbyggt, stilrent och tyst är vad jag vill ha.

Priset är väl inte direkt jätteviktigt men jag vill såklart inte betala onödiga pengar om jag kan undvika det. Otroligt tacksam för all hjälp!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

@Raven6z:

Något att utgå ifrån. Chassit har fläktkontroll på framsidan.
Men som sagt nåt att utgå ifrån och bolla idéer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8269963/2015-08-06