Permalänk
Medlem

Bärbar dator till Högskolan

Hej!

Nu är det så att jag kom in på andra antagningen till högskolan och är behov efter en dator som jag kommer använda till skolarbete där huvudfokus är programmering.
Jag kommer använda datorn till skolan och även till andra saker såsom lite spel och saker, inga jätte krävande spel då jag har en stationär men det skulle vara plus i kant om man kan lira något på den c:
Spelar förövrigt WoW, LoL, Civ5, så inge jätte prestanda behövs antar jag.

Sitter med en budget på 15 000 svenska riksdaler och vill hitta den dator som skulle fungera perfekt för mina ändamål.
Har även kollat på mysn.eu's datorer och vad tycker ni om dom?

Mvh Felipe

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Modellförslag:

15":
Asus Zenbook Pro UX501JW-FI184H - 14 990 kr - http://www.inet.se/produkt/1972714/asus-zenbook-pro-ux501jw-i...

13":
ASUS Zenbook UX303LB-R4016H - 10 999 kr - https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-u...
MacBook Pro 13 - 13 790 kr - https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/apple-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Modellförslag:

15":
Asus Zenbook Pro UX501JW-FI184H - 14 990 kr - http://www.inet.se/produkt/1972714/asus-zenbook-pro-ux501jw-i...

13":
ASUS Zenbook UX303LB-R4016H - 10 999 kr - https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-u...
MacBook Pro 13 - 13 790 kr - https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/apple-...

15" såg riktigt fräsch ut och är en god kandidat till denna tråd!

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

15" såg riktigt fräsch ut och är en god kandidat till denna tråd!

Jag har gjort en jävla massa research ang. laptops till högskolan. Allt jag hittar är att 15" suger, man ska satsa på absolut max 13".
Eftersom att 15" kommer ta för mycket plats (Svårt att ha det på bordet i klassrummet, fika stället, biblioteket, svårt att ha i knät på bussen / tåget osv). Dessutom tar det massa plats i väskan, tvingar dig att ha större väska, väger mer (Kanske inte handlar om så mycket vikt egentligen.. men 0,5 - 1kg extra blir drygare än man tror när man ska bära på den i 8-10h om dagen kanske).

Så mitt råd är att försöka satsa på en 13"

Sedan ska du bestämma dig: Ska den kunna spela spelen helt okej eller inte? Eftersom att det ger dig helt olika datorer.
För din budget kan du få en XPS 13 som ska vara den absolut optimala student datorn, men du kanske inte kan spela på mer än low / medium om ens det.

Laptops med dedikerat grafikkort kommer ha sämre batteritid/ låta mer / väga mer.

Det jag försöker säga är att tänk efter vad du verkligen behöver, vad du verkligen prioriterar innan du gör ett köp. Du kommer ha laptopen rätt länge och det skulle suga om du inser att 15" blir för stort eller att den låter för mycket för att ha i klassrummet.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har gjort en jävla massa research ang. laptops till högskolan. Allt jag hittar är att 15" suger, man ska satsa på absolut max 13".
Eftersom att 15" kommer ta för mycket plats (Svårt att ha det på bordet i klassrummet, fika stället, biblioteket, svårt att ha i knät på bussen / tåget osv). Dessutom tar det massa plats i väskan, tvingar dig att ha större väska, väger mer (Kanske inte handlar om så mycket vikt egentligen.. men 0,5 - 1kg extra blir drygare än man tror när man ska bära på den i 8-10h om dagen kanske).

Så mitt råd är att försöka satsa på en 13"

Sedan ska du bestämma dig: Ska den kunna spela spelen helt okej eller inte? Eftersom att det ger dig helt olika datorer.
För din budget kan du få en XPS 13 som ska vara den absolut optimala student datorn, men du kanske inte kan spela på mer än low / medium om ens det.

Laptops med dedikerat grafikkort kommer ha sämre batteritid/ låta mer / väga mer.

Det jag försöker säga är att tänk efter vad du verkligen behöver, vad du verkligen prioriterar innan du gör ett köp. Du kommer ha laptopen rätt länge och det skulle suga om du inser att 15" blir för stort eller att den låter för mycket för att ha i klassrummet.

Håller med, 15" är ett jekla aber o ha med sig i skolan, för stora, otympliga o tar för stor plats.
13" bör man ta imo, dock ej så optimalt för gaming med mindre skärm kanske...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

OS X: Macbook Pro 13" Retina (på grund av att skärmen på Air tyvärr är en grådassig, lågupplöst TN-panel)

Windows: XPS 13", jag skulle personligen kört på 1080p modellen, men det kan du välja själv

Varför?
För att oavsett om man behöver betala en premium för appleloggan eller inte är Macbooks otroligt välbyggda datorer, och har marknadens absoluta bästa trackpad, iallfall på de modellerna jag testat, överbevisa mig gärna

Läs Sweclockers recension av XPS 13, nuff said.

EDIT: Jag köpte en 13" mbpr för studier

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Tänkte ge dig min sida av myntet.

Jag har precis gjort klart mitt första år på universitetet och har under denna perioden använt en 13" Macbook pro. Storleksmässigt anser jag att 13" är lite av en maxstorlek om datorn skall vara för studier. Det jag ångrar är att jag inte valde en ännu lättare dator då man trots allt bär runt på den hela dagarna.

När det gäller just storleken hade 15" inte varit något större problem när man sitter i biblioteket eller caféet, däremot när det gäller föreläsningar så är det mer regel än undantag att borden är extremt små. Det är precis så att jag får plats med min 13". Likaså på lektioner i vanliga klassrum blir det lätt trångt när alla skall ha upp sina datorer.

Hade jag varit i din sits idag hade jag kollat på macbook air, om du inte har något mot mac, annars något i stil med 13" zenbook eller varför inte en surface pro?

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har inget emot mac (förutom att de är alldeles för dyra ;D ), men i utbildningen jag gick var det regelbundet problem med mac att programvaran vi använde endast fanns till PC.

Eller att det ej var samma version av programvara så det fattades funktioner till mac (av ngn konstig anledning) som vi använde oss av. Detta gällde inte bara "specialprogram" utan även funktioner i MS office som man skulle kunna tro vara identiskt mellan plattformarna.

Så jag var glad jag körde PC så man slapp sådant strul, var aldrig att programvaran bara fanns till mac och ej PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag slår även jag ett slag för 13" som maxstorlek om man är ute efter en studiedator. Går man upp längre i storlek kommer man snart att tröttna på att släpa skiten och i stället använda skolans datorer och gammalt hederligt papper och penna - vilket förvisso inte är något fel med, men då är det bortslösade pengar med laptopen från början ...
Nackdelen är ju givetvis att det är jobbigt att sitta längre pass bakom en såpass liten skärm, men å andra sidan är det - utifrån min erfarenhet - sällan man sitter mer än ett par timmar åt gången, och de gånger man gör det är det schemalagda labbpass då man har tillgång till skolans burkar eller vid egna studier då man kan nyttja den stationära hemmavid eller skolans burkar om man inte står ut.

Skulle slå ett halvt slag för Surface Pro 3 om man har pengarna. Inte mycket för spel, men pennanteckningar direkt till digitalt medium är något jag själv skulle värdera väldigt högt, och dessutom är batteritiden inte fy skam.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

För ett år sedan satt jag i exakt samma sits som du gör just nu, så jag tänkte berätta hur jag gick tillväga och varför.

Jag satt extremt länge och kollade på olika datorer, och det fanns en del olika kriterier som jag ville att datorn skulle följa för att ens överväga ett köp. Jag läser civilingenjör datateknik så jag programmerar en hel del.

  1. Datorn ska klara en hel skoldag utan el, detta betyder 10 timmar och upp när du arbetar med den.

  2. Eftersom att du sitter vid datorn extremt många timmar varje dag så ville jag ha en bra skärm, gärna mer än 1080p.

  3. Den skulle vara välbyggd, den åker trots allt upp och ner ur väskan varje dag.

Efter många om och men så köpte jag en MacBook pro 13 Retina, det var det bästa alternativet när det kom till att ha en bra skärm, bra byggkvalité, bra batteritid och snabbheten som jag ville ha. Efter ett år med datorn så är jag nöjd. Jag har Mac oSX, Windows samt Linux installerat på datorn. Jag sitter för det mesta i oSX och Windows. Det är framförallt Visual Studio som används i Windows. (C++ programmering, bland annat).

Som många säger, välj en dator för det du verkligen behöver den för. Det är viktigare med vikt och så än vad man tror.

Edit: Som några här under har sagt, och antagligen kommer säga, det är extremt viktigt med hur mycket datorn väger. Man tror inte det först när man köper den, men att släpa runt på en stor och tung dator blir extremt jobbigt i längden. Eftersom att man dessutom spenderar så mycket tid på att sitta framför datorn så är det extremt skönt att ha hög upplösning, speciellt när man programmerar på datorn.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Bytte från 15" till 13"

När jag påbörjade mina studier så hade jag en 15" MSI "Gaminglaptop". Redan efter 3 veckor hade jag tröttnat på att släpa den fram och tillbaka till skolan. Jag offrade lite skärmstorlek och prestanda mot en mycket mer portabel dator.

Jag köpte faktiskt en 13" MPB. Jag vet –den kostar mer än vad man får för prestanda, men jag är hur nöjd som helst. Jag håller med tidigare svar här: tänk efter vad du verkligen behöver, studiedatorn kommer du ha väldigt länge och det ÄR jobbigt att släpa ett monster fram och tillbaka till skolan, på bussen, caféet, you name it. Att ha med sig min Macbook är som att ha med sig en extra bok kurslitteratur i väskan. Jag föredrar smidighet, batteritid, utseende samt vikt före prestandan. Jag studerar medieteknik och använder datorn till alla Adobe CC program + brackets för webprogrammering. Om jag bara sitter och skriver kod en hel dag så behöver jag aldrig ladda datorn, batteritiden är helt underbar. Hade jag studerat något som krävde mycket 3D-animering och väldigt mycket rendering så hade jag nog ändå satsat på en dator med dedikerad grafik. Jag klarar mig bra på min, men vid längre filmer som ska renderas så kan det ta lite tid...

Jag är också fullt medveten att för de 13K jag spenderat på denna dator så hade jag kunnat få en PC med mycket bättre prestanda.

Hade jag inte köpt en Macbook så hade jag nog utan tvekan skaffat en XPS 13".

*EDIT
Understryker tidigare svar om upplösningen: Jag stirrar väldigt mycket på skärmen varje dag, så hög upplösning är något jag verkligen inte skulle klara mig utan. När jag tittar på min studiekamrats dator (Macbook Pro av modell äldre) så får jag ont i ögonen.

Det var tydligen fler här som tyckte om Macbook, bra på att stava fel är jag också.
Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Sitter också och ska hitta en dator för studier precis. EvE Online, CS:GO och studier är det som gäller för mig. Själv kommer jag gå in på prisjakt och fylla i deras avancerade filter för att se vilka guldkorn jag får fram

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag har gjort en jävla massa research ang. laptops till högskolan. Allt jag hittar är att 15" suger, man ska satsa på absolut max 13".
Eftersom att 15" kommer ta för mycket plats (Svårt att ha det på bordet i klassrummet, fika stället, biblioteket, svårt att ha i knät på bussen / tåget osv). Dessutom tar det massa plats i väskan, tvingar dig att ha större väska, väger mer (Kanske inte handlar om så mycket vikt egentligen.. men 0,5 - 1kg extra blir drygare än man tror när man ska bära på den i 8-10h om dagen kanske).

Så mitt råd är att försöka satsa på en 13"

Sedan ska du bestämma dig: Ska den kunna spela spelen helt okej eller inte? Eftersom att det ger dig helt olika datorer.
För din budget kan du få en XPS 13 som ska vara den absolut optimala student datorn, men du kanske inte kan spela på mer än low / medium om ens det.

Laptops med dedikerat grafikkort kommer ha sämre batteritid/ låta mer / väga mer.

Det jag försöker säga är att tänk efter vad du verkligen behöver, vad du verkligen prioriterar innan du gör ett köp. Du kommer ha laptopen rätt länge och det skulle suga om du inser att 15" blir för stort eller att den låter för mycket för att ha i klassrummet.

14" går alldeles utmärkt det också, bättre än 13" skulle jag säga. Sen 15,6" beror ju på vad man prioriterar, om man värdesätter smidigheten på väg till arbetet eller själva arbetet.

Personligen skulle jag köpa en dator med pekskärm och 360 graders vinkling. Två produkter i en.
Där finns tex Lenovo Yoga och Dell Inspiron 13 7348...dock inga spelmaskiner.

Permalänk
Medlem

Såg ngt om "gärna mer än 1080p", är kanske personligt men på 13" skärm så blir det jekligt smått med högre än 1080p och upp skalningen i win är ingen höjdare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag och hijackar tråden lite men sitter i samma sits som ts, dock vill jag helst lägga 7000kr som max, programmering kräver ju inte så förbannat mycket.

Men iallfall, ser att många rekommenderar 13" och jag har hela tiden varit inne på 15", för när man väl jobbar så är alla extra skärmyta värd guld, men fördelar med en mindre verkar utväga en större?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tankar och funderingar runt dessa?
Funderar på att köpa någon av dom för mina stuider, cs go och eve online?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3186583
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2770671

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Vad har ni för tankar och funderingar runt dessa?
Funderar på att köpa någon av dom för mina stuider, cs go och eve online?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3186583
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2770671

Då är någon modell ur ASUS UX303-serie ett bättre val i mitt tycke. Främst för att du här får samma prestanda men därutöver även ett trevligare chassi i aluminium, bättre bildskärm och bättre batteritid.

Konfiguration med i5: 9490 kr (Ange rabattkod: "xYZrPhBs"): http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-ux303lb-r4003h-13-3-i5...

Konfiguration med i7: 9990 kr: http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-ZENBOOK-UX303LN-R4297...

Permalänk
Medlem

Jag skulle gått på en Dell XPS 13, lättviktig, god kvalitet, går länge på en laddning, OK skärm.
Skulle ta den med 1920x1080 med matt skärm.

Det där med spel får man ge upp lite om man vill ha en laptop lämplig för ändamålet.
Enklare spel funkar dock med integrerad grafik.

Visst kan en tex http://www.inet.se/produkt/1972714/asus-zenbook-pro-ux501jw-i... vara lockande om man förstår vilka aber det för med sig, man blir beroende av att kunna ladda den i stort sett jämt, lycka till med det på föreläsningar
Den är hyfsat lätt för klassen, men fortfarande med laddare ca 1 Kg mer än vad man gillar, osv

Finns en del 13" med tex GT840 grafik och kanske numera GT9xx, men dom har en tendens att sluka mer batteri än vad man gillar, men dom är bra mycket bättre än alla 15,6" laptops på energi, klenare CPU, mindre skärm gör mycket..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att tangentbordet är viktigt, detta kanske är någon TS borde ha med i sina funderingar?

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem

Körde HP EliteBook 13" när jag pluggade, sanslöst nöjd. Mitt tips är att inte stirra sig blind på prestandan och istället gå efter byggkvalité. HP EliteBook, Dell XPS/Latitude eller någon annan Enterprise modell.

Permalänk
Mattecoach

Vill bara nämna datorer utan operativsystem. Detta är en fördel, speciellt för studenter som ofta kan få tag i gratis Windows (MSDNAA eller något).

T.ex.
http://www.ggsdata.se/laptops/w230sd4810.php
http://www.ggsdata.se/laptops/p150sma9704710.php
http://www.ggsdata.se/laptops/w331au5500.php

Svårt att göra ett avvägande mellan vikt samt batteritid och dedikerat grafikkort tycker jag, valde själv dedikerat grafikkort även om det höjde vikten något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle gått på en Dell XPS 13, lättviktig, god kvalitet, går länge på en laddning, OK skärm.
Skulle ta den med 1920x1080 med matt skärm.

Hur är DELL's support nu?

Permalänk
Medlem

Jag står inför samma dilemma, men jag tänker aldrig mer i hela mitt liv köpa en Apple produkt efter vad som hände mig. Jag funderar på Dell XPS 13 men vet ej ifall det är värt 12.000 kr när man kan få en Lenovo med samma speccs för 7000 kr.

Edit:
Snarare för 8000 kr ifall man vill ha samma speccs, från NetOnNet.

Permalänk
Mattecoach

@rustax: 2 timmars batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@rustax: 2 timmars batteritid?

Ja... NetOnNet säger 2 timmar, Elgiganten säger 4 timmar, Prisjakt säger 7 timmar. Vem ska man tro på? Men jag håller med om att 2-4 timmar är för lite, dock låter 2 timmar osannolikt. Hittade en HP dator, HP Pavilion x360 13-s035no, är den något att ha? Upp till 10 timmars batteritid på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eph:

Hur är DELL's support nu?

Ingen aning, har aldrig behövt support från Dell

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ja... NetOnNet säger 2 timmar, Elgiganten säger 4 timmar, Prisjakt säger 7 timmar. Vem ska man tro på? Men jag håller med om att 2-4 timmar är för lite, dock låter 2 timmar osannolikt. Hittade en HP dator, HP Pavilion x360 13-s035no, är den något att ha? Upp till 10 timmars batteritid på denna.

När det skrivs "upp till" brukar det vara glädjesiffror som bara kan nås om man snålkör den riktigt ordentligt, typ bara läser text på minimal ljusstyrka och max strömsparfunktioner, avstängd wifi osv, det kanske inte är så på denna, men det brukar vara så generellt.

Behöver du verkligen pekskärm ? pekskärm betyder högre vikt och blank skärm, mindre lyckat och man tröttnar fort på att titta på en spegel hela tiden..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Hej! Jag ska börja civilingenjör i teknisk datavetenskap och skulle behöva en bärbar dator. Den får kosta max 10000. Vill inte ha större än 16". Har helst lång batteritid. Har hittat en dator som verkar trevlig på inet: http://www.inet.se/produkt/1972260/acer-aspire-nitro-i5-8gb-2...
Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

När det skrivs "upp till" brukar det vara glädjesiffror som bara kan nås om man snålkör den riktigt ordentligt, typ bara läser text på minimal ljusstyrka och max strömsparfunktioner, avstängd wifi osv, det kanske inte är så på denna, men det brukar vara så generellt.

Behöver du verkligen pekskärm ? pekskärm betyder högre vikt och blank skärm, mindre lyckat och man tröttnar fort på att titta på en spegel hela tiden..

Behöver inte en pekskärm, men såg att den kostade 8000kr med samma speccs som Dell XPS 13. Det jag undrar, är det värt att lägga de extra 4000kr på Dell XPS 13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Behöver inte en pekskärm, men såg att den kostade 8000kr med samma speccs som Dell XPS 13. Det jag undrar, är det värt att lägga de extra 4000kr på Dell XPS 13?

Nja du

Tänk på att du jämför en dator ur HP Pavilion serien, dvs konsument budget klassen med en mer premium laptop.

Byggkvalite och kvalitet på delar skiljer en hel del.

Har inget emot HP bättre serier tex probook, men Pavilion nja.
Tycker det inte spelar så stor roll då blank pekskärm eller blank skärm överhuvudtaget gör den ointressant ändå, vare sig den är dyr eller billig, skulle släppt den och letat vidare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300