Följ Black Week på SweClockers

Radera $Windows.~WS + BT?

Permalänk
Medlem

Radera $Windows.~WS + BT?

Hej!

Uppgraderade till Win10 för ett bra tag sen nu, och nu på senare tid så har jag lagt märke till massa saker som tar plats på systemdisken. Alltifrån Windows Old till de två mapparna som är skrivna i rubriken; $Windows.~WS och $Windows.~BT. Dessa två dolda mappar tar upp ungefär 8-9gb på min systemdisk, och på en ssd är det rätt mycket. Jag har läst runt lite och dessa mappar skapas tydligen när man kör Windos Media Creation Tool, och det är oklart huruvida man kan ta bort dem eller ej utan problem.
Så nu vänder jag mig hit: Är det någon som har tagit bort dessa utan att få några problem efteråt? Som sagt, 8-9gb är rätt mycket på en 120gb ssd och vore skönt att bli av med.

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Diskrensning i start->Rensa systemfiler

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Diskrensning i start->Rensa systemfiler

Menar du disk cleanup? Isf så fungerar inte det Den får inte med de filerna och den totala storleken när den analyserat klart är bara på några mb...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Menar du disk cleanup? Isf så fungerar inte det Den får inte med de filerna och den totala storleken när den analyserat klart är bara på några mb...

Klickar du på clean up system files?

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Angående din Windows.old så tror jag att den försvinner automatisk efter en månad. Microsoft har en tjänst som gör det möjligt att nergradera dig till din gamla Windows-version om du skulle känna sig missnöjd med W10, men denna tjänsten är bara tillgänglig i 1 månad från de datum du installerade Windows 10. Så förmodligen så försvinner den i samband med att tjänsten inte längre blir tillgänglig.

Är du helt säker på att du inte vill byta tillbaka så ska det nog inte vara något problem att ta bort den mappen. (Windows.old alltså)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Klickar du på clean up system files?

Nu hittade den lite mer. Så här ser det ut:

Dock så saknas det fortfarande ca 7-9gb...

Skrivet av Cenorida:

Angående din Windows.old så tror jag att den försvinner automatisk efter en månad. Microsoft har en tjänst som gör det möjligt att nergradera dig till din gamla Windows-version om du skulle känna sig missnöjd med W10, men denna tjänsten är bara tillgänglig i 1 månad från de datum du installerade Windows 10. Så förmodligen så försvinner den i samband med att tjänsten inte längre blir tillgänglig.

Är du helt säker på att du inte vill byta tillbaka så ska det nog inte vara något problem att ta bort den mappen. (Windows.old alltså)

Ah okej, nu berörde det ju förvisso de andra mapparna som har med installationen av Win10 att göra, och inte Windows Old, men bra att veta!

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Nu hittade den lite mer. Så här ser det ut:
http://puu.sh/jsNug/c73c8e1af1.png

Dock så saknas det fortfarande ca 7-9gb...

Ah okej, nu berörde det ju förvisso de andra mapparna som har med installationen av Win10 att göra, och inte Windows Old, men bra att veta!

Ladda hem WinDirStat och kolla vilka filer/mappar det är som tar upp plats. Ibland kan stora cachefiler från exempelvis Flash ta uppemot en gig.

Permalänk
Medlem

Är Windows Old och de mapparna jag skrivit om samma sak? Dvs om man tar bort Windows Old så försvinner de andra mapparna med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Ladda hem WinDirStat och kolla vilka filer/mappar det är som tar upp plats. Ibland kan stora cachefiler från exempelvis Flash ta uppemot en gig.

Jag vet exakt vad det är som tar plats. Det jag undrar är bara om just de mapparna som jag nämnt, dvs $Windows.~WS och BT, går att radera eller ej. Jag läste om någon som hade tagit bort det utan problem, medan en annan hade haft bootproblem efter att han tagit bort dem. Det är därför jag frågar här ifall någon vet något mer om det hela.
Det enda jag vet utöver detta är att mapparna skapas av Windows Media Creation Tool när man uppgraderar till Win10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Markera previous windows installations och rensa så kommer det försvinna.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Jag vet exakt vad det är som tar plats. Det jag undrar är bara om just de mapparna som jag nämnt, dvs $Windows.~WS och BT, går att radera eller ej. Jag läste om någon som hade tagit bort det utan problem, medan en annan hade haft bootproblem efter att han tagit bort dem. Det är därför jag frågar här ifall någon vet något mer om det hela.
Det enda jag vet utöver detta är att mapparna skapas av Windows Media Creation Tool när man uppgraderar till Win10.

Jaså, de är safe att ta bort. Jag var tvungen att disabla hibernation för att få plats med dem när jag gjorde min Win 10-sticka.

De har ingenting med boot att göra, utöver att ersätta ditt bootsystem från tidigare OS när du uppgraderar. Men det är redan gjort om du har uppgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Markera previous windows installations och rensa så kommer det försvinna.

Skrivet av Krutkanon2:

Jaså, de är safe att ta bort. Jag var tvungen att disabla hibernation för att få plats med dem när jag gjorde min Win 10-sticka.

De har ingenting med boot att göra, utöver att ersätta ditt bootsystem från tidigare OS när du uppgraderar. Men det är redan gjort om du har uppgraderat.

Ok så den fick bort Windows Old och $Windows-~BT, men WS på 5,57gb är fortfarande kvar. Kan man ta bort denna manuellt då..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Markera temporary windows installation files och rensa så kommer den också att förhoppningsvis försvinna.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Markera temporary windows installation files och rensa så kommer den också att förhoppningsvis försvinna.

Markerade allting och har fortfarande kvar den mappen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@vompen: Bara radera mappen.

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Det är bara att ta bort båda. WS är filer som används för att deploya windows 10 till din maskin för uppgradering, sedan ligger de kvar om du vill gå tillbaka till Win 7/8.1.

Permalänk

Inte intresserad utav att "uppgradera" till W10.

Någon som vet hur man tar bort $Windows.~BT ?

Har försökt men inte lyckats. Även om jag återtog systemrättigheterna ("Take Ownership").

Ska alltså INTE uppgradera till W10.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro går inte med Rensa systemfiler etc i Diskrensning?

Permalänk

@m4gnify: ska testa. återkommer..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Diskrensning funkar inte alltid, men WS och BT är bara att ta bort, inga problem, har själv gjort det flera gånger.

Permalänk
Medlem

@setembro i värsta fall får du fixa en linux live-cd (usb går också) och ta bort mappen via den

Permalänk

@m4gnify: det verkar göra susen med rensa systemfiler i diskrensning.. fick klicka i några extra rutor där det låg. (Temporära installationsfiler för Windows)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

@m4gnify: tackar för tipset

Visa signatur