Kolla igenom tyst dator innan köp

Permalänk
Medlem

Kolla igenom tyst dator innan köp

Hej,

Dags att uppgradera min processor (i5 760) till Skylake! Eftersom det mesta i min dator är minst cirka 5 år gammalt så känns det som det är en bra idé att köpa nytt chassi och dylikt också. Det jag tänkte behålla är:

  • Corsair HX 750W 80+

  • ASUS Geforce 980 GTX

  • ASUS Xonar Essence STX

  • 840 Pro SSD

  • Lagringsdiskar

Det jag tänkte köpa finns här https://www.dustinhome.se/favorites/index/2418554

  1. Hur många fläktar bör jag köpa till? Vilka? Jag kollar främst på Noctua NF-A14 PWM eller Noctua IndustrialPPC NF-A14. Det finns dessutom väldigt många olika IndustrialPPC versioner men de verkar vara lika dana bara olika pris? Bör jag byta ut fläktarna som kommer med chassit?

  2. Tanken är att datorn ska kunna överklockas men samtidigt vara helt tyst när den är idle eftersom den står i vardagsrummet och används bl.a. till XBMC kopplad till TVn. Kommer jag automatiskt kunna styra alla fläktar via SpeedFan så att den alltså både blir tyst vid idle och kyler tillräckligt vid full load?

  3. Bör jag köpa snabbare eller helt enkelt andra minnen? Väldigt oklart val av minnen av mig där...

  4. Är moderkortet overkill? Finns det något bättre jag bör ta istället?

Pengar är väl inte superviktigt men jag vill inte betala överpris om man kan undvika det. Däremot kommer jag nog ha datorn och göra mindre uppgraderingar under 3-5 år till så det är ingen idé att spara på hundralappar...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin