Datorn startar sig själv efter uppgradering till Windows 10

Permalänk

Datorn startar sig själv efter uppgradering till Windows 10

Min PC startar sig själv efter att jag stängt av den. Det varierar lite hur lång tid efter avstängning den gör det, ibland ganska omgående och ibland flera timmar senare. Är det någon som varit med om något liknande och kanske sitter på en lösning?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För mig har det blivit så att nätverkskortet inte sängs av helt utan står och blinkar. Även skärmen har börja gått från avstängd till viloläge. :/

Permalänk
Medlem

Samma problem här...

Permalänk
Inaktiv

Verkligen en lysande uppgradering. Jag lyckade aldrig installera skiten och nu är jag lika glad för det, Windows 10 verkar fortfarande vara en beta-version om ens det.

Permalänk
Medlem

Kolla att inte wake-on-lan är aktiverat i bios...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Kolla att inte wake-on-lan är aktiverat i bios...

Problemet är att när jag startar installationen funkar det ända tills datorn har startat om då den stannar på mellan 13 - 19%, har testat 3-4 gånger nu, och där står den kvar och snurrar i tillsynes oändlighet. Senast jag testade gick den till 19% på ca 20 minuter och där var den kvar dagen efter, drygt 8 timmar senare, när jag klev upp och skulle gå till jobbet. Men jag har inga problem med de Windows 8.1 jag har på mina datorer så jag har bestämt mig för att skippa Windows 10.

Permalänk
Skrivet av BarelyBlurred:

Min PC startar sig själv efter att jag stängt av den. Det varierar lite hur lång tid efter avstängning den gör det, ibland ganska omgående och ibland flera timmar senare. Är det någon som varit med om något liknande och kanske sitter på en lösning?
Tack på förhand!

Som jag fattat det är Win10 än mer integrerat med UEFI, tex att kunna hålla koll på inkommande trafik via NIC i avstängt läge. Som skrivits; börja med att stänga av Wake on LAN i BIOS(UEFI). Sen kan det finnas nåt mer i Win10, men det är jag för "grön" för att veta i dagsläget.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + M.2 4 TB + SSD 4 TB

Permalänk
Skrivet av anon999:

Problemet är att när jag startar installationen funkar det ända tills datorn har startat om då den stannar på mellan 13 - 19%, har testat 3-4 gånger nu, och där står den kvar och snurrar i tillsynes oändlighet. Senast jag testade gick den till 19% på ca 20 minuter och där var den kvar dagen efter, drygt 8 timmar senare, när jag klev upp och skulle gå till jobbet. Men jag har inga problem med de Windows 8.1 jag har på mina datorer så jag har bestämt mig för att skippa Windows 10.

Jag har inget problem med ofrivillig uppstart i Win10, så det är nog mer handhavande än ett regelrätt fel i OS. Det jag gjorde var att efter uppgradering (från Win8.1) och aktivering, installera Win10 på nytt.. kan vara det.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + M.2 4 TB + SSD 4 TB

Permalänk

Även jag har samma bekymmer efter win 10 uppdateringen. Wake on lan är inte aktiverat på min dator.

Permalänk
Medlem

Se om följande kommando i kommandotolken visar vad orsaken är:

Powercfg -lastwake

http://www.sevenforums.com/tutorials/122012-lastwake-command....

Permalänk

Jag tror det var det trådlösa nätverkskortet som under energisparfunktioner hade följande funktion aktiverad: tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge. Nu verkar datorn i alla fall förbli avstängd.

Permalänk
Medlem

känns som att windows 10 är värre än windows 8? jag ahr tagit avstånd från 8an men tänlte ta 10an men skiter nog i den med eftersom skiten verkar bara ge folk med datorer huvudvärk och stora problem...

Visa signatur

Live Long And Prosper

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

ok, nu gällde svaret dock problemet då en avstängd dator vaknar... beträffande detta problem kan ju en åtgärd vara att dra ur alla usb-sladdarna innan installation som inte är det absolut nödvändigaste, dvs tangentbord och mus.

Kör du SSD finns det ju teoretisk möjlighet att det är något problem där.

Permalänk
Medlem

Finns några saker man kan göra:

Starta om datorn efter gjorda ändringar.

1. Inaktivera wake timers:
Under kontrollpanelen power options klicka på Change plan settings (på din aktiverade power plan)
klicka på "Change advanced power settings"
Klicka på Change settings that are currently unavailable
klicka på Sleep
klicka på Allow wake timers
ändra till Disable

2. Låt inte nätverkskorten väcka datorn:
Öppna device managern
Gå till network adapters
Dubbelklicka på ditt/dina aktiva nätverkskort
Välj fliken power management
Klicka ur "allow this device to wake the computer"
Har man ett mer avancerat nätverkskort så kan man få klicka ur t.ex:
Wake on magic packet, Wake on pattern match, Wake on magic packet from power off state osv...

3. Låt inte scheduled maintenance väcka datorn:
Control Panel
Security and Maintaenance
Maintenance
Change maintenance settings
Bocka ur "Allow scheduled maintenance to wake up my computer" (iof. borde lösning 1. även lösa det här problemet)

4. Gå igenom om det kan finnas annan hårdvara som väcker datorn:
Kör steg två på annan hårdvara som kan tänkas väcka datorn.

Genom att starta en Command promt (Admin) och köra: powercfg -lastwake så kan man få ledtrådar även om de inte alltid stämmer.

5. Köp grenuttag med brytare:
Om du inte hittar felet köp ett grenuttag med brytare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...

Permalänk
Skrivet av anon999:

Verkligen en lysande uppgradering. Jag lyckade aldrig installera skiten och nu är jag lika glad för det, Windows 10 verkar fortfarande vara en beta-version om ens det.

Vad har det med TS inlägg att göra?

Det där är OT och jag har för liten skärm för att orka med det.

OT: På tal om något helt annat, är det inte lite creepy med datorer som sätter igång sig själv?

OnT: Kan det inte vara att den har försatt sig själv i viloläge/vänteläge?

Permalänk

Det är problem att uppgradera både på stationär och samma problem på bärbar Med mycket jobb och la i w8.1 skivan och påbörja återställning till 8.1 igen så kom jag förbi alla svarta skärmar och fel som uppstod. Sämsta skit från uppdatering som inte funkar! Ska inte uppdatera på bärbara igen.. för mycket krångel.. Har jag den på DVD skiva eller USB så kan jag tänka mig att installera det igen! Så får fixa det först!

Microsoft ni har lyckas igen... eller inte.. klart det var ju gratis så man ska la inte klaga!