Windows 8.1, Startmenyn har tömt sig själv och Chrome beter sig märkligt

Permalänk
Medlem

Windows 8.1, Startmenyn har tömt sig själv och Chrome beter sig märkligt

Idag när jag startade datorn så tog det först väldigt lång tid att logga in.
Allting är väl relativt, men istället för att hoppa igång direkt efter att jag knappat in lösenordet så tog det kanske 20 sek eller så.
När jag väl kom in så var förstasidan på startmenyn tom - sånär som på "Store", "OneDrive" och "Skrivbord".
Bläddrar jag sedan ner till sidan under så saknas det program här också - de flesta finns, men t.ex. Spotify och en del spel verkar ha försvunnit.
Eller ja, ikonerna för dessa har försvunnit. Programmen/spelen finns givetvis kvar!

Detta kan jag, om jag tänker till lite, härleda till korrupt användarprofil eller liknande. Varför den nu skulle blivit det...
Problemen med Chrome är mer kryptiska.
För det första så hände inget när jag klickade på ikonen. Efter att ha väntat en stund så drog jag fram aktivitetshanteraren och dödade programmet. Då dök det upp en massa notiser om att Adblock hade kraschat och om att Chrome hade kraschat.
Därefter gick det dock att starta browsern - men den verkar ha återgått till någon slags ursprungsstatus. Notiser som berättar för mig hur vädret är i Staffanstorp (av någon anledning) var bland det första jag stängde av...
Alla bokmärken är borta, och ikonerna för Adblock och Google Drive framställs som pusselbitar som inte gör något när man klickar på dem.
Allt detta hade väl också kunnat kopplas till användarprofilen, men mer konstigt är att webbläsaren missar att läsa in stylesheets från sidor. Inte hela tiden, men i alla fall en på tio eller så. Så har den aldrig hållit på tidigare.

Är, precis som vanligt, inloggad med mitt Google-konto.

Någon som har tips på någon bra "återställning"?

Permalänk

Hmm... Låter skumt det där. För det första. Testa med att inte vara inloggad med ditt G-konto i chrome. Se vad som sker. Annars kanske det är dags att skrota chrome och testa med en annan webbläsare, t ex firefox? Den fungerar finfint, har högre säkerhet och spårar dessutom inte dig så som t ex google chrome gör. Det finns massa bra tillägg till firefox om du skulle vilja addera till den.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kolla i C:\Users om du har din normala användare där med komplett innehåll på skrivbordet mm.

Om du inte har inaktiverat systemåterställningen kan du pröva med att göra en sån till en tidpunkt när det fungerade. Det hjälper ofta när man fått en korrupt profil.

Permalänk
Medlem

Mycket skumt...
Har ingen schemalagd backup, på vanligt vis, att gå tillbaka till. Däremot gör Windows någon halvvariant när man installerar systemuppdateringar, så jag gick tillbaka till en punkt för dryga två veckor sedan.
Eftersom jag inte gjort så mycket med datorn sedan dess så var det inte någon större risk.

Nåväl.

När datorn startat upp så är det plötsligt 41(!) nya program på startmenyn (det var tydligen mer än Spotify och något spel som försvunnit).
Fortfarande inget på förstabilden dock, så den blir nog till att manuellt göra om.

Chrome... Tja...
Logga ut och logga in så var mina bokmärken tillbaka.
Under tillägg så kunde jag "reparera" Google Drive, men inte göra något åt Adblock. Där blev det istället "ta bort" för att sedan "lägga till" för att få allt att fungera.

Men visst, det är möjligt att det är dags att gå tillbaka till Firefox igen. Vi får väl se...
Har dock inget inneboende rädsla över att bli spårad av Chrome.

Permalänk
Medlem

Kom på att det faktiskt började med ett annat märkligt fenomen...
Sista gången datorn var igång innan jag startade upp den utan korrekt startmeny så funkade min mejl jävligt knepigt.
När jag startade Outlook så var inkorgen tom... Efter ett tag började den dock tugga hem meddelanden från 2008 och framåt.
Nu är dock alla mejl hämtade från servern, och Outlook är åter som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem (om nu C: är en hårddisk)?
Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Hårddiskproblem (om nu C: är en hårddisk)?
Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Kanske...
...men på en Intel SSD med ganska precis ett år på nacken och använd i snitt, tja, 1,5 timmar om dygnet eller något??