Fel på 24-pin ATX på mitt AX760 80 Plus Platinum [defekt PSU - löst]

Permalänk
Medlem

Fel på 24-pin ATX på mitt AX760 80 Plus Platinum [defekt PSU - löst]

Hej

Köpte för cirka 20 månader sedan detta PSU och installerade i min nya dator. Datorn har fungerat ganska bra fram tills idag då den inte längre vill starta. Gick igenom felsökning men upptäckte vid kontroll att en av pinsen på 24-pin ATX inte har metall, utan endast plast.

Felet finns att se på följande:

http://postimg.org/image/rzb07sryr/

Fick rådet av en något mer kunnig bekant att inte längre försöka starta datorn med detta PSU då det i nuvarande tillstånd kan resultera i kortslutning av komponenter. Jag tycker det är lite udda att någonting sådant händer i ett PSU som kostade 1800 SEK vid inköp och som jag köpte för att undvika den här typen av problematik.

PSU'n är modulär, så jag antar att jag bara behöver en ny, modulär 24-pins ATX kabel för att lösa problemet. Tillhandahåller ni denna kabel på garanti eller ska jag kontakta ÅF?

Tack på förhand.

//Sebastian

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Hej

Köpte för cirka 20 månader sedan detta PSU och installerade i min nya dator. Datorn har fungerat ganska bra fram tills idag då den inte längre vill starta. Gick igenom felsökning men upptäckte vid kontroll att en av pinsen på 24-pin ATX inte har metall, utan endast plast.

Felet finns att se på följande:

http://postimg.org/image/rzb07sryr/

Fick rådet av en något mer kunnig bekant att inte längre försöka starta datorn med detta PSU då det i nuvarande tillstånd kan resultera i kortslutning av komponenter. Jag tycker det är lite udda att någonting sådant händer i ett PSU som kostade 1800 SEK vid inköp och som jag köpte för att undvika den här typen av problematik.

PSU'n är modulär, så jag antar att jag bara behöver en ny, modulär 24-pins ATX kabel för att lösa problemet. Tillhandahåller ni denna kabel på garanti eller ska jag kontakta ÅF?

Tack på förhand.

//Sebastian

alla hål ska inte ha metall

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

alla hål ska inte ha metall

Japp, läste precis detta. Vart min bekant som inte var helt påläst inom ämnet, upptäckte ju att det faktiskt inte leder någon kabel från den pinen.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Varför raderade du innehållet? Kanske någon annan som undrar samma sak i framtiden.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

någon hann iaf dra en citering

typo
Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du valde att ta bort både innehållet samt rubriken, även fast det löste sig för dig.

En rad i slutet hade väl ändå räckt som förklarade vad felet var, istället för att ta bort allt så ingen annan kan ta del av det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

@Ecarion: Det är inte ok att ställa frågor och be om hjälp och sedan radera allt efteråt. Dels är det nonchalant mot de som lagt sin tid på att försöka hjälpa dig, dels är gamla trådar (med sina lösningar) en kunskapsbank som andra kan söka i och lära av.

Istället för att radera, redigera in lösningen i första inlägget.

*Tråd återställd*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej!

Raderade/redigerade i och med att det kunde anses vara ganska "självklart" när man gjorde mer än en 5-minuters google-sökning och började jämföra diagram för moderna nätagg. Men naturligtvis kan det ju vara bra att ha kvar utifall att någon undrar samma sak.

Sedan visade det sig ju faktiskt till sist, efter mycket om och men, vara mitt Nätaggregat som har givit upp. Jag har ändrat trådens ämne för att reflektera detta. Mer utförlig beskrivning finns att läsa i följande tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1388746-felsok-min-burk...

För att för representanten sammanfatta problematiken:

* Datorn slutade efter konstiga felsymptom (halv-defekta USB, felaktiga uppstarter, blinkande QLED's & errorcodes på mitt moderkort) att ge bild vid uppstart. Istället gav den skärmen endast "glappig" kontakt i en halv sekund, som sedan försvann, kom tillbaka, försvann, kom tilllbaka, etc etc.
* Jag bytte/prövade 4 olika skärmar med VGA, HDMI och DVI-kablar. Prövade även ett annat grafikkort och onboard-HDMI kontakten på moderkortet. Detta hjälpte inte.
* Jag prövade att starta datorn endast med 1 sticka RAM, CPU och power och via onboard HDMI. Detta hjälpte inte.
* Vid byte av Nätagg till ett Corsair CX-500W av billigare, bronze-certified modell startade datorn plötsligt utan problem. Felkoder, QLED's och bildproblematiken var borta.

Slutsatsen är att mitt nätagg är på något sätt defekt.

Produkten är av modell Corsair AX760 760Watt 80 PLUS Platinum och innehar enligt ÅF en 7-års tillverkargaranti. Kan jag gå via kontakt i forumet, ÅF eller ska jag kontakta Corsair för att påbörja RMA?

alternativt: Kan det vara så att 24-pins kabeln helt enkelt är sönder? I och med att alla andra komponenter verkar få ström och köras korrekt kan det ju helt enkelt vara den modulära 24-pin som är defekt. Om ni på corsair vill skicka mig en sådan (har ingen reserv) så kan jag pröva om detta skulle avhjälpa felet.

Tacksam för snabb återkoppling!

Mvh
Sebastian

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Hej!

Situationen är för närvarande löst. Dustin kontaktade mig inom 3 timmar (!) med en förfrankerad RMA-blankett. PSU'n är skickad till företaget med hopp om snabbt utbyte.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Ecarion:

Hej!

Situationen är för närvarande löst. Dustin kontaktade mig inom 3 timmar (!) med en förfrankerad RMA-blankett. PSU'n är skickad till företaget med hopp om snabbt utbyte.

Hej Sebastian,

Ursäkta för sent svar. Jag är i USA och besöker vårat huvudkontor så har inte haft tid över att svara på alla frågor här på forumet. Men vad jag förstår så ska du få ett nytt nätaggregat av Dustin, om de inte löser sig den vägen så hör av dig till mig så löser vi de direkt via oss.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan