ESXi på ny USB, men med gamla VMs

Permalänk
Medlem

ESXi på ny USB, men med gamla VMs

Hej,

Har lyckats döda min ESXi-server. Stängde ner den för att fläktarna lät konstigt, gjorde rent det och nu vill den inte boota. Den hittar ingen disk/usb som det går att boota från. I BIOS är det inställt att den bara ska boota från USB eller DVD. Dock sitter det ingen USB inkopplad, vare sig på datorn eller på moderkortet. Jag har dock nått vagt minne att jag installerade ESXi på en av hårddiskarna och inte på USB. Ändring av bootoptions hjälper inte, men den hittar IAF alla hårddiskar som sitter inkopplade.
Nu är min fråga; om jag installerar ESXi på en USB och bootar från den, går det att rädda mina VMs? Måste i så fall ESXi vara samma version som jag kört tidigare? Tror jag körde 5.1, möjligen 5.5

//Phalle

Permalänk
Medlem

Installera 5.x på en USB, boota och dina tidigare datastores och alla VMs kommer dyka upp automatist Kan vara så att du behöver välja att skanna efter datastores, men för egen del gick det per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva lägga till dina VMS manuellt efter du har hittat dina datastores. Bläddra igenom dina datastores och högerklicka på Add to inventory på de VMS du vill lägga till igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Du kommer behöva lägga till dina VMS manuellt efter du har hittat dina datastores. Bläddra igenom dina datastores och högerklicka på Add to inventory på de VMS du vill lägga till igen.

Jag behövde inte göra det när jag installerade om min 5.1 här om dagen
Men kan mycket riktigt hända och då löser man det enkelt genom att högerklicka på VMX-filen och Add to inventory.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli förvånad om VMarna dyker upp i inventoryt automatiskt men dom bör absolut gå att rädda, särskilt om dom är avstängda snällt. Har du "otur" måste du manuellt lägga till diskarna som datastores och sedan lägga till varje VM i inventoryt men det är enkelt. Kör isf 5.5 eller nyare. Kan gå att köra VMarna på en äldre ESXi än du hade förut men jag vet inte vad som händer om VM-versionen är nyare än den version av ESXi du kör kan hantera. Nyare versioner av VMware Tools funkar iaf på äldre host:ar (kör själv 6.0 -> 5.5 pga en nedgradering).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag installerade 6.0 på en USB-sticka. Gjorde en sökning på datastores och den hittade alla diskar. Sen var jag tvungen att browsa varje datastore efter VMarna och välja Add to inventory på vmx-filerna.
Nu är allt uppe och rullar igen.

Permalänk
Medlem

använder man sig av vCenter så finns en Discovery funktion

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

använder man sig av vCenter så finns en Discovery funktion

Har man tillgång till vCenter så har man förmodligen inte ESXi installerat på en USB sticka

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har man tillgång till vCenter så har man förmodligen inte ESXi installerat på en USB sticka

Varför inte? HP leverar servrar med ESXi på usb-pinne. Var ska du annars ha den? installera en hel lokal disk för 1 Gb data.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte? HP leverar servrar med ESXi på usb-pinne. Var ska du annars ha den? installera en hel lokal disk för 1 Gb data.

Där ser man, lärt mig något nytt idag också

Pja... det går ju faktiskt att utnyttja de hårddiskarna till annat också, typ ISO filer osv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte? HP leverar servrar med ESXi på usb-pinne. Var ska du annars ha den? installera en hel lokal disk för 1 Gb data.

Är det inte ett sdminne?

Annars är SAN:et ett bra ställe.

minneskortslutning
Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Är det inte ett sdminne?

Annars är SAN:et ett bra ställe.

Tycker jag sett både delarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.