Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@hoz Känns som om du hittat din nisch!
Vilket är favoriten? Delad vänster shift för svensk ansi/hhkb?

Det låter helt klart som det optimala.
Fy fasen, får gåshud bara jag tänker på det.
Var kan man köpa custom HHKB layoutbrädor med metallchassi? "GON"? Vad är det? Vart får jag tag i en?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett keyset som inte når sin fulla potential med den svarta ramen runt tangentbordet och har börjat fundera på att måla det. Så kom jag in på det här med hydrodipping. Har någon försökt sig på det, och känner till ett bra företag? Eventuellt nära Sthlm.
Hur blev resultatet?

Permalänk
Skrivet av careface:

Det låter helt klart som det optimala.
Fy fasen, får gåshud bara jag tänker på det.
Var kan man köpa custom HHKB layoutbrädor med metallchassi? "GON"? Vad är det? Vart får jag tag i en?

gonskeyboardworks.com

Om du har ett önskemål som inte finns på sidan kan jag meddela honom via skype!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Det låter helt klart som det optimala.
Fy fasen, får gåshud bara jag tänker på det.
Var kan man köpa custom HHKB layoutbrädor med metallchassi? "GON"? Vad är det? Vart får jag tag i en?

Du kan också plocka ihop delar lite här och där. Winkeyless.kr säljer billiga 60% pcb, tror det kan finnas möjligheter för en customplåt där också, annars har GON en plåt med hhkb layout. Sen matchar du det med valfritt lågprofils chassi, tex Pexon eller TEX.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

gonskeyboardworks.com

Om du har ett önskemål som inte finns på sidan kan jag meddela honom via skype!

http://www.gonskeyboardworks.com/custom-kbds-w-assembly/66-gon-ns-nerd-tkl-w-tuningassembly.html
Det är sådär jag vill ha, så att knapparna liksom ligger rätt på plåten utan någon omkringslutande chassi.
Men $475+frakt är lite väl saftigt.

Skrivet av Vaun:

Du kan också plocka ihop delar lite här och där. Winkeyless.kr säljer billiga 60% pcb, tror det kan finnas möjligheter för en customplåt där också, annars har GON en plåt med hhkb layout. Sen matchar du det med valfritt lågprofils chassi, tex Pexon eller TEX.

Kan man programmera om layouten i efterhand? Om det är några små changes man vill göra?
Är iofs nöjd med HHKB's layout så behöver inte direkt programmera om något.

Permalänk
Medlem

Pumpkin keycaps på Massdrop:
http://link.massdrop.com/click/560143fde661f0b44fcd8276/aHR0c...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@hoz Känns som om du hittat din nisch!
Vilket är favoriten? Delad vänster shift för svensk ansi/hhkb?

ansisohozhkb-layout best layout.

Skrivet av careface:

Det låter helt klart som det optimala.
Fy fasen, får gåshud bara jag tänker på det.
Var kan man köpa custom HHKB layoutbrädor med metallchassi? "GON"? Vad är det? Vart får jag tag i en?

det skulle vara Duck Viper, kostar inte gratis dock.
Gons "hhkb" har aluminiumtop och restereande i polycarb, inte heller gratis.
Winkeyless.kr är helt i akryl, antingen i lager eller 2 topplager+fräst botten, way billigare, har mitt andra påväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Du kan också plocka ihop delar lite här och där. Winkeyless.kr säljer billiga 60% pcb, tror det kan finnas möjligheter för en customplåt där också, annars har GON en plåt med hhkb layout. Sen matchar du det med valfritt lågprofils chassi, tex Pexon eller TEX.

Gon säljer ingen "poker" style hhkb-plate, och han hade ingen större lust att fixa det när jag snackade med honom heller.
Winkeyless lär kunna fixa en, men då i akryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

ansisohozhkb-layout best layout.

det skulle vara Duck Viper, kostar inte gratis dock.
Gons "hhkb" har aluminiumtop och restereande i polycarb, inte heller gratis.
Winkeyless.kr är helt i akryl, antingen i lager eller 2 topplager+fräst botten, way billigare, har mitt andra påväg

Men du såg den jag länkade? Alltså, så att switcharna sticker upp från en plan yta utan "borders" kring utsidan av tangentbordet.
Finns det något liknande?

Sådär fast med HHKB layout?

Permalänk
Medlem

det här är Gon's version av "hhkb", ser i mina ögon ut i princip som versionen jag har från winkeyless.kr förutom att toppen på Gon´s är i aluminium och att botten är mer lik versionen med "led diffusor".

Edit: förövrigt känns det som att det vore på sin plats med en separat tråd för allt allmänt snack som gör att det knappt finns bilder på tangentbord på varje sida vid det här laget.

Edit2: kanske rent av borde skaffa en irc-kanal för den här tråden istället? många av frågorna som kommer upp här är helt klart mer lämpade för det formatet, och mig veterligen finns det ingen direkt svensktalande kanal för just tangentbordshobbyn? (hänger i geekhacks och deskthoritys kanaler på freenode samt den inofficiella swec-kanalen på quakenet annars om man har enklare frågor

Permalänk
Skrivet av hoz:

det skulle vara Duck Viper, kostar inte gratis dock.
Gons "hhkb" har aluminiumtop och restereande i polycarb, inte heller gratis.
Winkeyless.kr är helt i akryl, antingen i lager eller 2 topplager+fräst botten, way billigare, har mitt andra påväg

Kmac Happy, 38 GT och GH60 är också tangentbord som har eller kan ha denna layout.'

Håller med hoz om att vi borde skaffa en tråd för tangentbords prat

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Skapa en och länka den här vettja.

@hoz Bilden du länkade ser ut att vara EXAKT det jag är ute efter. Är det alltså $475 som gäller då??
Måste man ha svart botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

http://www.gonskeyboardworks.com/custom-kbds-w-assembly/66-gon-ns-nerd-tkl-w-tuningassembly.html
Det är sådär jag vill ha, så att knapparna liksom ligger rätt på plåten utan någon omkringslutande chassi.
Men $475+frakt är lite väl saftigt.

Kan man programmera om layouten i efterhand? Om det är några små changes man vill göra?
Är iofs nöjd med HHKB's layout så behöver inte direkt programmera om något.

Yes det kan du göra utan problem, dom har dels stöd för olika bottenrader, split backspace osv osv + att du själv kan programmera varenda knapp så det blir precis som du vill ha det.

Skrivet av hoz:

Gon säljer ingen "poker" style hhkb-plate, och han hade ingen större lust att fixa det när jag snackade med honom heller.
Winkeyless lär kunna fixa en, men då i akryl.

Det har du rätt i, antingen har han slutat med det eller så blandar jag ihop det med hans HHKB case.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Skapa en och länka den här vettja.

@hoz Bilden du länkade ser ut att vara EXAKT det jag är ute efter. Är det alltså $475 som gäller då??
Måste man ha svart botten?

Man får själv välja färg på alla olika lager i caset

Du kan också köpa delarna löst och löda själv, det blir lite billigare. Om det inte är krav på aluminium kan du skaffa från Winkeyless.kr som Hoz gjort, blir bra mycket billigare.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Skapa en och länka den här vettja.

@hoz Bilden du länkade ser ut att vara EXAKT det jag är ute efter. Är det alltså $475 som gäller då??
Måste man ha svart botten?

om du inte som mig nöjer dig med winkeyless version för mindre pengar, ser i princip exakt likadant ut fast helt i acryl.

Skrivet av Vaun:

Yes det kan du göra utan problem, dom har dels stöd för olika bottenrader, split backspace osv osv + att du själv kan programmera varenda knapp så det blir precis som du vill ha det.

Det har du rätt i, antingen har han slutat med det eller så blandar jag ihop det med hans HHKB case.

du blandar säkert ihop det med imstos hhkb plate, rätt sällsynta men de har gjorts i liknande anodiseringar som Gon har

Permalänk

Det är bara att fråga imsto på GH om han har några kvar eller kolla vilka som köpte en hhkb plate i GBt och sedan PM:a dessa

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

om du inte som mig nöjer dig med winkeyless version för mindre pengar, ser i princip exakt likadant ut fast helt i acryl.

du blandar säkert ihop det med imstos hhkb plate, rätt sällsynta men de har gjorts i liknande anodiseringar som Gon har

Jag var inne på winkeyless.kr men jag kunde inte hitta någon HHKBversion. Care to link?

Visst kan man köpa skruvar i olika färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Kan väl passa på och posta lite gott och blandat jag också:
http://puu.sh/18Rco
http://puu.sh/L303
http://puu.sh/138MY
http://puu.sh/116g7

Och min numpad i lite uppiffat utförande (där även mitt HHKB delvis syns i bild; hittar inga andra bilder på just det däremot):
http://puu.sh/16F0n

Sjukt djäkla bäst med ett extended M-Series. Sjukt avundsjuk på dig nu, bara så du vet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag var inne på winkeyless.kr men jag kunde inte hitta någon HHKBversion. Care to link?

Visst kan man köpa skruvar i olika färger?

du väljer en pcb och ett case, "hhkb" layout väljer du när du specificerar cutoutsen i toppdelarna av caset, tror alla deras 60% pcb's stödjer den klassiska fysiska hhkblayouten, keymapen fixar man själv via mjukvara.
vid det här laget måste jag nog dock be dig åtminstone försöka göra lite egna efterforskningar, jag finns på irc eller via pm om du har några mer ingående frågor som inte google kan svara på enkelt

EDIT: sådär, skapade en separat tråd och irc-kanal var vi förhoppningsvis kan hålla diskussioner/frågor och tips som inte direkt har någonting med topic att göra i den här tråden
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1389823-mekaniska-tange...

IRC: #tangentbord @ quakenet https://webchat.quakenet.org/

Permalänk
Medlem

2 bilder av mina gamla Pumpkin keycaps, som har (inte världens bästa passform, kan inte vända uppåner på t-bordet då dom ramlar av) läggat å samlat damm.
Ska vara bättre passform på dessa i den nya dropen på Massdrop.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoz:

det här är Gon's version av "hhkb", ser i mina ögon ut i princip som versionen jag har från winkeyless.kr förutom att toppen på Gon´s är i aluminium och att botten är mer lik versionen med "led diffusor".
http://i.imgur.com/OGdcXCP.jpg

Edit: förövrigt känns det som att det vore på sin plats med en separat tråd för allt allmänt snack som gör att det knappt finns bilder på tangentbord på varje sida vid det här laget.

Edit2: kanske rent av borde skaffa en irc-kanal för den här tråden istället? många av frågorna som kommer upp här är helt klart mer lämpade för det formatet, och mig veterligen finns det ingen direkt svensktalande kanal för just tangentbordshobbyn? (hänger i geekhacks och deskthoritys kanaler på freenode samt den inofficiella swec-kanalen på quakenet annars om man har enklare frågor

Oh shit vad snygg! Var köper man denna?

Permalänk
Medlem

RIKTIGT CRAPPY BILD MEN RIKTIGT BRA TANGENTBORD!! :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem mina tangenter från Round 5-gruppköpet som ordnades på Deskthority. Gjorde min beställning i augusti 2013. Den som väntar på något gott, och så vidare...

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Fick äntligen hem mina tangenter från Round 5-gruppköpet som ordnades på Deskthority. Gjorde min beställning i augusti 2013. Den som väntar på något gott, och så vidare...

http://i.imgur.com/MnopiEb.jpg

Kul med fler som köpt Round5! Hur mycket köpte du?

EDIT:
Snarare vilka set menar jag...

Permalänk
Medlem

Någon som har stött på en sån här switch och kan ge mer information? Linjär, känns som något mitt emellan MX Black och Red

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Kul med fler som köpt Round5! Hur mycket köpte du?

EDIT:
Snarare vilka set menar jag...

Tre uppsättningar alphas, och mods för TKL i rött, svart och grått. Plus lite allmänt krafs, men jag ångrar nästan att jag inte köpte mer. Jag kommer nog inte att behöva mer än tre grunduppsättningar och ser inte mig själv köpa något större än ett TLK framöver, men jag borde nog ha köpt tangenter för ANSI-layout och lite fler mods i olika storlekar. Oh well, det kommer fler gruppköp (och Round 5a pågår fortfarande).

EDIT: Bara vita alphas, de grå och svarta blev så mycket dyrare att det inte kändes värt det. Men grå alphas med svarta mods hade varit trevligt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Jubileumsmästare

Fick min kabel idag.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Daaaamn 😅. Hur gör man för att få tag på det där tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Daaaamn 😅. Hur gör man för att få tag på det där tangentbordet?

Ja du.. Man får öppna plånboken Har du någon aning om vad det är jag har?

Plockade idag isär hela tangentbordet och switcharna såklart. Blev väldigt överraskad eftersom jag hade förväntat mig något åt Cherry MX hållet. Men hade väldigt fel
Har sökt överallt på internet i flera timmar men kan inte hitta JUST den jag har! Men har däremot hittat ett som nästan har exakt samma mekanism, men ändå vissa små skillnader.

Fick en ganska bra uppfattning när jag undersökte switcharna. Och blev väldigt positiv överraskad. Finns en del Topre över det här tangentbordet och är absolut det närmaste alternativet jag har hittat. Funktionsmässigt är den extremt lik ett tangentbord som heter "Sony BKE-2011" som har Topre PCB. Hittade den under "Topre Switch" på Deskthority. Det som talar emot att det inte är en Topre är att det inte finns någon märkning på PCB:n. Något jag antar att det ska göra om det är ett Topre? Och så har den ju även stöd för Cherry MX tangenter. Kom dessutom med riktigt fina doubleshot caps Så är extremt nöjd med det.

Blev lite väl långt inlägg såg jag nu..Sry, men kan någon hjälpa mig att lösa detta mysterium så vore jag tacksam. Och kan även ge en tidig julklapp till den som lyckas Kommer lägga upp någon bild efter jag tagit lite nya kort.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!