Permalänk

Gymnasiearbete om DSLR (ämnen?)

Tjenare

Jag går nu tredje och sista året på teknikprogrammet med inriktning media och informationsteknik (data). Jag har tänkt skriva mitt gymnasiearbete runt DSLR-kameror. Mina tankar går så att jag tänker förklara vad en DSLR-kamera är och hur den fungerar.

Jag tänkte lägga upp det så att jag förklarar sensor, speglarna i kameran, objektiv (glaset och dess funktion även vad F-värde är), shutter (att alla delar av bilden inte är tagna exakt samtidigt och hur det ser ut i slowmotion). Sen tänkte jag ta med vad magic lantern är för något och hur man kan ha nytta av det vid foto/video.

Jag ska göra olika tester också och då har jag två tankar

1. Jag ska visa (med egna bilder) skillnader på olika F-värden. Först grundligt att det är olika hur mycket ljus som släpps igenom men också att bakgrunden blir burrig vid låga F-värden

2 Sedan ska jag också jämföra olika ISO-värden och förklara hur detta går till i den digitala biten.

(Tester med Canon 650D, Sigma 17-50 F 2.8)

Jag undrar då om det är något som ni skulle rekommendera att ta med som jag missat. Undrar även om ni har några bra källor som förklarar lite djupare hur olika saker och ting fungerar. Ni får gärna komma med fler förslag på tester. Övriga tankar är också välkomna då jag gärna tar emot så mycket info som möjligt.

Tackar

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

1. Jag ska visa (med egna bilder) skillnader på olika F-värden. Först grundligt att det är olika hur mycket ljus som släpps igenom men också att bakgrunden blir burrig vid låga F-värden

Ta med och visa hur avståndet mellan fokus och kameran påverkar hur suddig bilden blir och hur olika längder (50mm vs 200mm) på objektivet också gör det.

Kan vara intressant att visa storleksskillnaden på ett f/2,8 200mm och f/2,8 50mm (eller liknande)

Skrivet av Filip1727:

2 Sedan ska jag också jämföra olika ISO-värden och förklara hur detta går till i den digitala biten.

Visa hur mycket data som finns i RAW bilderna, hur mycket information kan du få ut om kör +5EV i redigeringsprogram i 100 ISO jämfört med hur mycket du kan få ut ur +5EV i 3200 ISO

Du kan snacka om att uttala det I S O mot ISO. (Enligt ISO organisationen så är ISO för kameror inte en förkortning och skall därför uttalas ISO istället för I S O)

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Ta med och visa hur avståndet mellan fokus och kameran påverkar hur suddig bilden blir och hur olika längder (50mm vs 200mm) på objektivet också gör det.

Kan vara intressant att visa storleksskillnaden på ett f/2,8 200mm och f/2,8 50mm (eller liknande)

Visa hur mycket data som finns i RAW bilderna, hur mycket information kan du få ut om kör +5EV i redigeringsprogram i 100 ISO jämfört med hur mycket du kan få ut ur +5EV i 3200 ISO

Du kan snacka om att uttala det I S O mot ISO. (Enligt ISO organisationen så är ISO för kameror inte en förkortning och skall därför uttalas ISO istället för I S O)

Låter riktigt intressant! Tack för tipset! Vet du någonstans när du finns mycket entusiaster gällande DSLR eller foto/video men även artiklar och böcker så skulle det uppskattas med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

Låter riktigt intressant! Tack för tipset! Vet du någonstans när du finns mycket entusiaster gällande DSLR eller foto/video men även artiklar och böcker så skulle det uppskattas med.

Skickades från m.sweclockers.com

denna tar upp ganska mycket dock för canon system
https://www.dustinhome.se/product/5010456540/bok-battre-bilde...

men funktionerna finns på alla kameror mer eller mindre så utelämnar du hur man kommer åt dem på just canon och bara skriver om själva funktionen så är själva funktionerna ungefär samma på alla kameror.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows