Regeringen vill ha in programmering på schemat i grundskolan

Permalänk
Medlem

Ett bra tillfälle att stat och kommuner helt går över till Linux, servar å allt. Skulle spara massor med licens avgifter och denna nya utbildning skulle introducera kidsen för Linux istället för som nu att skolorna skapar appel konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Ett bra tillfälle att stat och kommuner helt går över till Linux, servar å allt. Skulle spara massor med licens avgifter och denna nya utbildning skulle introducera kidsen för Linux istället för som nu att skolorna skapar appel konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte realistiskt. Finns de som provat och de går alltid tillbaka sen till MS. Finns inga bra sätt att hantera Linux, inga katalogtjänster ingen managering osv. Handlar inte alltid om kostnad.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Blir många nya lärare i så fall de flesta idag kan inte ens starta en dator -.-

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zaltrip:

Att lära ut programmering i grundskolan är nog inte riktat mot att de faktiskt ska bli programmerare som kan skriva perfekta klasser i c++, utan är nog riktat mer mot att elverna ska lära sig kunna tänka logiskt och byta ner problem till delproblem, vilket i sin tur leder till bättre kunskaper inom bland annat matematik och fysik. Så jag skulle gissa att språket skulle vara väldigt enkelt som t ex python eller liknande.

Exakt. Sedan ska det vara lika svårt för alla, så varför inte Brainfuck

Skriver ut "SWEC" i Brainfuck

++++++++++++++++[>+++++>++++<<-] >+++. ++++. >+++++. --.

Själv fastnade jag totalt för programmering redan som väldigt liten efter sett War Games, även om jag visste att det inte fungerade (hade lite hum om programmering redan då) så kunde jag inte låta bli att testa detta på min dåvarande VIC 20

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul, typ... Är själv en "ung" liten datanörd som går mitt sista år i grundskolan. Om detta innebär att jag skulle behöva gå längre i skolan, aldrig att jag går med på detta men om dom tar bort något meningslöst tillexempel elevens val, då kan jag garanterat gå med på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Inaktiv

Programmering som ämne i grundskolan har man hört snack om länge, men har i likhet med tredje terminen inte resulterat i något. Ska vi ta en chansning att det inte blir något den här gången heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Blir många nya lärare i så fall de flesta idag kan inte ens starta en dator -.-

Sverige är så bra när det kommer till obehöriga lärare, så det här ska vi nog klara av utan att behöva anställa nya lärare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

Många föräldrar och beslutsfattare vet nog inte riktigt vad programmering är, annat än såna där dumheter som kidsen håller på med. Kan tänka mig en helt del motstånd baserat på förutfattade meningar mot detta. Mycket viktigare att barnen lär sig sticka och snickra ju.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Ett bra tillfälle att stat och kommuner helt går över till Linux, servar å allt. Skulle spara massor med licens avgifter och denna nya utbildning skulle introducera kidsen för Linux istället för som nu att skolorna skapar appel konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Admin kommer säger nej för att deras mediokra kunskaper inte längre räcker till för att hålla skolsystemen säkra, och lärarna kommer säga nej för att det inte har MS-officepaketet. Och det är dom som bestämmer över det lokalt, så tyvärr lär det inte hända.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Mer fys är vad som behövs. Inte fler ämnen och mer sitta stilla. Bra fysik gör dig till en bättre student. ... Punkt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@Zaltrip:

Jo men man kan ju inte ha en kurs i programmering på ett halvår utan att någon gång under det tiden åstadkommit ett "hello world".
Om majoriteten av undervisningen kommer att bestå av att förstå begreppen och bryta ner problem som du säger så skulle ett funktionsbaserat språk t.ex haskell vara mycket bättre som grund än python.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det går att säga om alla ämnen...
Utifrån hur skolan fungerar idag tycker jag det är bra att introducera för alla elever så de får en chans att se det och inte bli förskräckta när de väl måste använda det i arbetslivet.

Exakt. Gör en väldigt grundläggande obligatorisk kurs så de får känna på hur det är, så alla får chansen att bli intresserad av programmering.

Skrivet av kotz:

Mer fys är vad som behövs. Inte fler ämnen och mer sitta stilla. Bra fysik gör dig till en bättre student. ... Punkt

Att man måste röra på sig är ju helt klart viktigt men man blir ju inte bättre på matematik eller programmering o.s.v. genom att bara köra mer idrott. Programmering är så pass relevant i dagens samhälle att barnen ska kunna prova på det tidigt och bli bekant med det. Men samtidigt så får de inte glömma bort att träna och vara ute och röra på sig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Datavetenskap mer än språk

Skrivet av Doktor_Krall:

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

Fast du kan inte förstå hur datorer fungerar om du läser ett extra språk. Min poäng är du kan inte jämföra dom två med varandra bara för att man kallar båda "språk".
Datavetenskap är mer än ett "språk".
Alla är inte intresserade av att läsa matte men det är ett kärnämne medans extra språk inte är det. Eftersom matte är så grundläggande så behövs det nästan överallt detsamma börjar hända med datavetenskap. Frågan är om datavetenskap ska bli ett kärnämne? Det vet inte jag men jag tycker din jämförelse med språk inte riktigt håller och att datavetenskap är mer än ett till språk i läroplanen.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Avstängd

Absolut, men det skall vara valbart.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se någon form av datorkunskap istället för ren programmering.

Permalänk
Medlem

@Konabu:
Finns ju redan?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Precis som vi lär oss hantverk i trä- och syslöjden så känns det rimligt att vi också ska lära oss ett datoriserat "hantverk". Ge ungar möjligheten att stärka sin "gör-det-själv" möjlighet även inom IT!

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk

Skulle vara väldigt grundligt enligt mig isåfall, mer om hur det funkar än hur man faktiskt programmerar. Fast å andra sidan så är skolsystemet kasst som det är så hade behövts göras om helt i vilket fall...

Permalänk
Skrivet av Doktor_Krall:

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

Kod är visst för alla. Språk också. Att bunta ihop kod och språk däremot som om man skulle välja mellan dem är dumt. Medan kod mest utvecklar logiskt tänkande utvecklar språkinlärning andra egenskaper, såsom den kognitiva förmågan och gör det lättare att lära sig andra språk. Alla dessa egenskaper är viktiga, men man får göra en avvägning mellan dem och välja vilket ämne man vill läsa mest. Att helt ta bort språkundervisningen i spanska/franska/tyska till fördel för programmering tror jag dock inte på, det är nyttigare att utveckla flera förmågor än att koncentrera sig på en av dem, även om det är just den förmågan man kommer använda mest i sitt jobb senare i livet. Att utveckla flera förmågor gör en smartare och får en att dra kopplingar lättare. Jag har aldrig förstått varför vissa tror att det man lär sig i skolan måste ha någon direkt koppling till arbetslivet.

Skrivet av ShatteredXs:

Blir många nya lärare i så fall de flesta idag kan inte ens starta en dator -.-

Det finns nog många lärare som kan både starta och stänga av en dator! Men man får ju inte glömma att det aldrig är för sent att lära sig heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Kod är visst för alla. Språk också. Att bunta ihop kod och språk däremot som om man skulle välja mellan dem är dumt. Medan kod mest utvecklar logiskt tänkande utvecklar språkinlärning andra egenskaper, såsom den kognitiva förmågan och gör det lättare att lära sig andra språk. Alla dessa egenskaper är viktiga, men man får göra en avvägning mellan dem och välja vilket ämne man vill läsa mest. Att helt ta bort språkundervisningen i spanska/franska/tyska till fördel för programmering tror jag dock inte på, det är nyttigare att utveckla flera förmågor än att koncentrera sig på en av dem, även om det är just den förmågan man kommer använda mest i sitt jobb senare i livet. Att utveckla flera förmågor gör en smartare och får en att dra kopplingar lättare. Jag har aldrig förstått varför vissa tror att det man lär sig i skolan måste ha någon direkt koppling till arbetslivet.

Det finns nog många lärare som kan både starta och stänga av en dator! Men man får ju inte glömma att det aldrig är för sent att lära sig heller.

Jag håller dig. Det man lär sig i grundskolan bör vara just grundkunskaper som inte är direkt kopplade till en specifik yrkesroll. Yrkesutbildningar kan komma senare, som det redan gör idag med gymnasie och högskola/universitet och tom KY-utbildningar.
Det känns som att man ser ner på grundläggande kunskaper idag. Man inför datorer väldigt tidigt för att man anser att individuella skillnader i motoriska färdigheter och mognad på något sätt skulle slätas ut. Flera studier visar istället att skriva för hand ökar inlärningen, precis som att läsa från papper är bättre än att läsa från en skärm. Jag menar inte att man ska slänga ut datorer, men jag tror att man har för stor tilltro till datorer i dagens utbildning där webben är lösningen på alla problem. Trodde jag skulle få spel när grabben sa att wikipedia gick bra att använda som källa när de gjorde sina uppgifter i skolan...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Mer fys är vad som behövs. Inte fler ämnen och mer sitta stilla. Bra fysik gör dig till en bättre student. ... Punkt

Tycker att "punkt" är ett mycket svagt argument. Tycker att man till att börja med kan göra skolidrotten bättre i stället för att införa mer av den.

Permalänk
Medlem

Låter som en utmärkt idé, att ha någon slags grundläggande uppfattning om hur man programmerar är absolut användbart idag.

Programmering som skolämne skulle få ungefär samma funktion som slöjdämnena haft traditionellt; idén är inte att göra skräddare eller möbelsnickare av varenda kotte, men ämnena lär ungarna att våga ta tag i den sortens saker, och ger handlag och kunskap som är användbar i vardagen hela livet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av whisky:

Jag håller dig. Det man lär sig i grundskolan bör vara just grundkunskaper som inte är direkt kopplade till en specifik yrkesroll. Yrkesutbildningar kan komma senare, som det redan gör idag med gymnasie och högskola/universitet och tom KY-utbildningar.
Det känns som att man ser ner på grundläggande kunskaper idag. Man inför datorer väldigt tidigt för att man anser att individuella skillnader i motoriska färdigheter och mognad på något sätt skulle slätas ut. Flera studier visar istället att skriva för hand ökar inlärningen, precis som att läsa från papper är bättre än att läsa från en skärm. Jag menar inte att man ska slänga ut datorer, men jag tror att man har för stor tilltro till datorer i dagens utbildning där webben är lösningen på alla problem. Trodde jag skulle få spel när grabben sa att wikipedia gick bra att använda som källa när de gjorde sina uppgifter i skolan...

Precis, det är min uppfattning också. Känns som att ipads som min förra skola gav ut till varenda elev var mer en fjäskgrej samt ett argument för att verka "modern i sin studieteknik" eller nåt. För de var ju absolut inte det bästa alternativet att skriva på. Många datorsalar så att det räcker till alla elever, som mitt nuvarande gymnasium har, tror jag är rätta lösningen om man vill öka integreringen av it/media i undervisningen. Då finns datorer där när man behöver dem, och riskerar inte att bli ett distraktionsmoment eller någonting annat som stör undervisningen, på samma sätt som ipads lätt blir.

Skrivet av anon99339:

Tycker att "punkt" är ett mycket svagt argument. Tycker att man till att börja med kan göra skolidrotten bättre i stället för att införa mer av den.

Håller med!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket skeptisk till detta.

Skrivet av Pellemanify:

Skulle vara väldigt grundligt enligt mig isåfall, mer om hur det funkar än hur man faktiskt programmerar. Fast å andra sidan så är skolsystemet kasst som det är så hade behövts göras om helt i vilket fall...

Måste hålla med här. Det får vara väldigt grundläggande. Jag kan inte se framför mig hur 14-åringar ska kunna greppas saker som loopar och tabeller, än mindre förstå syntaxen i valfritt språk. Man har ju knappt börjat med variabler i matematiken vid den åldern, och det minns jag var ett väldigt steg för mig. Med det kanske bara är en vanesak? Idag älskar jag dock matematik och programmering, om än på en inte alltför hög nivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sverige är så bra när det kommer till obehöriga lärare, så det här ska vi nog klara av utan att behöva anställa nya lärare.

Håller med. Tror framförallt det är lärarpacket som är problemet, inte betygen eller programmeringen. Säger inte att programmering är ett dåligt ämne men att lära eleverna skriva och räkna kännas mer prioriterat. Programmering eller annan undervisning spelar ingen roll. Sen om kvalitén på programmerings undervisningen ska vara som på gymnasiet är det ändå bortkastad tid.

Kanske är det så enkelt som att lärarna måste böra göra sitt jobb eller få kicken som alla andra, ta ansvar för att eleverna lär sig det de ska. Mer engagerande lärare hade behövts som följer upp elevernas utveckling och faktiskt kan sitt ämne, vita åtgärder innan eleverna inte klarar slutbetygen. Svårt att tro att eleverna blivit dummare, troligare undervisningen som blivit sämre.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra om ungarna lär sig sitt modersmål ordentligt innan de ska börja läsa programmeringsspråk. Jag ser prov på denna språkliga begåvning även hos vuxna, här på Sweclockers t.ex. Det är många här som är underkända. Blir kvarsittning på detta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra, någon slags grundläggande kurs om programmering(Kanske inte språk specifikt utan mer typ pseudokod?) och datavetenskap hade varit något som folk faktiskt haft nytta av! Betydligt mer än hemkunskap, träslöjd eller något sånt skit.

Permalänk
Avstängd

Helt jävla idiotiskt förslag från regeringen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Låter utmärkt. Vi behöver att programmering flyttar från specifika teknikutbildningar och kommer in exempelvis i naturprogrammet eller ännu hellre redan i hög- eller mellanstadiet.

Att ha sett en if-sats, while-loop och for-loop är inte kärnfysik, det ligger om något mer i tiden än exempelvis träslöjd.

Absolut! Saknade programmering när jag gick natur. Det enda programmerings relaterat jag kunde välja i natur var spelutveckling vilket inte var mycket programmering alls.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra beslut och kan man göra utbildningen för detta lätt och förståeligt så kommer Sverige skörda frukterna i framtiden. Titta på dom där dyra hemdatorerna, 10 år senare dyker Skype och Spotify upp. Lite förenklat men ändå.