Internet stängs av då jag laddar ner spel från steam?

Permalänk
Medlem

Internet stängs av då jag laddar ner spel från steam?

Hej!

Problemet är att då jag försöker ladda ner spel via steam så stänger internet uppkopplingen av sig och sen måste jag stänga av och på nätverksadaptern, Eftersom jag har samma problem både hos mamma och pappa så känns det otroligt att det har med routern att göra. Har prövat att ominstallera både min nätverkskortdrivrutiner samt steam. Har också prövat att begränsa nedladdningshastigheten via steams inställningar och ett program som heter netlimiter men ingenting verkar funka, har googlat runt men har inte lyckats hitta någonting som har hjälpt mig.

Jag kan ladda ner andra saker som inte är via steam oavsett storlek (gta v 60 gb) och har inte problem med hastigheten av nätverket.

Ska få låna ett nätverkskort av en vän imorgon för att kolla om det är ett hårdvaruproblem på min sida.

Uppdaterar då jag har prövat med det andra nätverkskortet

Update: Hans nätverkskort passade inte i min dator så problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

@Fabbeee: Hej har du möjlighet att prova med ett externt nätverkskort? får du för en billig slant eller låna av nån. bara för att utesluta eventuella störningar.

Permalänk
Avstängd

Har både mamma och pappa samma Router?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har dina föräldrar samma leverantör av internet?

Försök hitta gemensamma nämnare i det hela.
Har du någon annan dator i nått av hemmen som du kan testa bara installera steam och dra ner ett spel? (Så du vet om det är linan/router, eller just ditt kort/dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Har både mamma och pappa samma Router?

Dom har inte samma router.

Skrivet av Paddanx:

Har dina föräldrar samma leverantör av internet?

Nepp

Försök hitta gemensamma nämnare i det hela.
Har du någon annan dator i nått av hemmen som du kan testa bara installera steam och dra ner ett spel? (Så du vet om det är linan/router, eller just ditt kort/dator).

Bra ide, kan pröva på pappas

Permalänk
Medlem

Har samma problem... Får begränsad anslutning efter ett tag och behöver då koppla bort och återansluta så funkar det igen ett par minuter tills det händer igen eller om den lyckas ladda klart.
Har inte prövat några lösningar då jag nyss ominstallerat burken, men kan återkomma om jag kommer på något.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Det som jag funderade på kan vara om det är samma routers eller även om det inte är samma märken, IP Flood Detection, dvs när du försöker ladda ner något så känner routern av att du får kontakt med massor av Peers och då tror att det är en attack av något slag (DDOS), då kan den stänga ner anslutningen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalwar:

@Fabbeee: Hej har du möjlighet att prova med ett externt nätverkskort? får du för en billig slant eller låna av nån. bara för att utesluta eventuella störningar.

Har inget sådant hemma men kan kolla om en kompis har någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har samma problem... Får begränsad anslutning efter ett tag och behöver då koppla bort och återansluta så funkar det igen ett par minuter tills det händer igen eller om den lyckas ladda klart.
Har inte prövat några lösningar då jag nyss ominstallerat burken, men kan återkomma om jag kommer på något.

Okej, gör så

Skrivet av Neonodia:

Det som jag funderade på kan vara om det är samma routers eller även om det inte är samma märken, IP Flood Detection, dvs när du försöker ladda ner något så känner routern av att du får kontakt med massor av Peers och då tror att det är en attack av något slag (DDOS), då kan den stänga ner anslutningen.

Okej kan kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har dina föräldrar samma leverantör av internet?

Försök hitta gemensamma nämnare i det hela.
Har du någon annan dator i nått av hemmen som du kan testa bara installera steam och dra ner ett spel? (Så du vet om det är linan/router, eller just ditt kort/dator).

Prövade med pappas dator och det funkade så problemet ligger i min dator.

Permalänk
Avstängd

Installera om steam och se om problemet försvinner

Skrivet av Fabbeee:

Prövade med pappas dator och det funkade så problemet ligger i min dator.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Installera om steam och se om problemet försvinner

Som jag skrev där uppe har jag ominstallerat både steam och mina nätverkskortsdrivrutiner

Permalänk
Medlem

@Fabbeee:

Hej
du har inte någon nätverks prioritering igång typ Asus AI suit?

Edit: vad har du för nätverks kort eller moderkort?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@Fabbeee:

Hej
du har inte någon nätverks prioritering igång typ Asus AI suit?

Edit: vad har du för nätverks kort eller moderkort?

Har igång Ai suite men har ingen vetskap om någon nätverksprioritering inom det?

Jag har ett Asus Gryphon 1150 Z97

Permalänk
Medlem

Starta AI suite och kolla så inget är konfigurerat under nätverksfliken, tror det heter netvork control

Skrivet av Fabbeee:

Har igång Ai suite men har ingen vetskap om någon nätverksprioritering inom det?

Jag har ett Asus Gryphon 1150 Z97

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Starta AI suite och kolla så inget är konfigurerat under nätverksfliken, tror det heter netvork control

Kollade i inställningarna till det och det verkade inte som det var något som var konstigt.

Permalänk
Medlem

Ok bara en tanke

Skrivet av Fabbeee:

Kollade i inställningarna till det och det verkade inte som det var något som var konstigt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Njää, Då är det nått fel som är trasigt, troligtvis modermodemets hårddiskar som är felvända i lagringsslottarna

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia:

Du får nog förklara mer än så om jag ska förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

@Neonodia:

Du får nog förklara mer än så om jag ska förstå

Jag tror jag löst mitt problem, det är WMM som ställt till det för mig.
Stängde av på 2.4Ghz och 5Ghz bandet och inte förlorat anslutningen än!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Jaha, du körde Wireless.. en liten detalj du glömnde nämna

Skrivet av Brainsplitter:

Jag tror jag löst mitt problem, det är WMM som ställt till det för mig.
Stängde av på 2.4Ghz och 5Ghz bandet och inte förlorat anslutningen än!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jaha, du körde Wireless.. en liten detalj du glömnde nämna

Eh nää de gjorde jag väl inte heheh...

Tänkte faktiskt inte på de då TS inte skrev något om det (indirekt så gjorde han) så vart undermedvetet att han hade det också

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Ah sorry trodde det va ts som skrev "ditt inlägg"

Skrivet av Brainsplitter:

Eh nää de gjorde jag väl inte heheh...

Tänkte faktiskt inte på de då TS inte skrev något om det (indirekt så gjorde han) så vart undermedvetet att han hade det också

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ