Intel Core i7-6700K "Skylake" bristvara året ut

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-6700K "Skylake" bristvara året ut

Det råder total brist på Intel Core i7-6700K och den som planerar ett inköp kan få vänta till början av 2016, detta enligt flera väl insatta källor till SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då tror jag mer på förklaring nummer två. Intel stryper tillgången så att partners kan sälja slut på gammal skit först. Det är skumraskfasoner men nej nej vi ska hylla den fria marknaden och intel får självklart mjölka marknaden så mycket de vill.... Suck!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

för ett brutalt överprisat pris, min kompis köpte den cpu'n vid lansering för 3649kr.

de vill antagligen sälja slut alla i7 4790k utan att dumpa priset till under 3000kr...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

"Brist", hahaha dom håller på sakerna likt diamanter.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Snusfri

Min kära 2600K får hålla ett tag till då 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Min kära 2600K får hålla ett tag till då 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Min gamle FX8350 får också kämpa vidare

Zen får avgöra om man tar AMD eller INTEL till nästa uppgradering.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Tragiskt nog är det nog inte många som bryr sig. En 6700K gör ju ingenting som inte en 4790K gör.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Detta är bara en försmak av vad som kommer att hända om inte nästa processor från AMD blir en succé!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Oliver91:

för ett brutalt överprisat pris, min kompis köpte den cpu'n vid lansering för 3649kr.

de vill antagligen sälja slut alla i7 4790k utan att dumpa priset till under 3000kr...

Stämmer att det är överpris, vi lyckades hitta ett par stycken tray-CPUer utomlands som vi fick köpa till ockerpris, och är därmed tvugna att ta ut ett slutkundspris därefter också tyvärr.
Men för vissa personer är det ju viktigare att få tag i produkten än att priset är superlågt så vi slog till så fort vi blev erbjudna några.

Egentligen brukar ju tray vara billigare än retail men vi fick betala åtskilliga hundralappar extra för dessa just eftersom det är sån brist.

Sälja slut 4790k är det inte tal om, snarare måste vi helt plötsligt tänka om och köpa in massvis med extra 4790k på grund av att folk vill fortfarande köpa i7or.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Egentligen brukar ju tray vara billigare än retail men vi fick betala åtskilliga hundralappar extra för dessa just eftersom det är sån brist.

Sälja slut 4790k är det inte tal om, snarare måste vi helt plötsligt tänka om och köpa in massvis med extra 4790k på grund av att folk vill fortfarande köpa i7or.

Skillnaden mellan tray och box för skylakes K-modeller är väl enbart kartongen? Innan skylake har det ju varit med en kylare i boxversionen också, därav viss prisskillnad tänker jag.

Jag uppfattar det som att det visst är tal om att sälja slut 4790k, fast från Intels sida, inte återförsäljarnas

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Stämmer att det är överpris, vi lyckades hitta ett par stycken tray-CPUer utomlands som vi fick köpa till ockerpris, och är därmed tvugna att ta ut ett slutkundspris därefter också tyvärr.
Men för vissa personer är det ju viktigare att få tag i produkten än att priset är superlågt så vi slog till så fort vi blev erbjudna några.

Egentligen brukar ju tray vara billigare än retail men vi fick betala åtskilliga hundralappar extra för dessa just eftersom det är sån brist.

Sälja slut 4790k är det inte tal om, snarare måste vi helt plötsligt tänka om och köpa in massvis med extra 4790k på grund av att folk vill fortfarande köpa i7or.

4790k är ju en fantastisk processor så det är ju inte så konstigt ändå, men har inte moderkortstillverkarna slutat tillverka Z97 moderkort?

med priserna på i7 6700k skulle jag nog satsat på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203100-intel_... om jag var ute efter en rejäl i7a ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då tror jag mer på förklaring nummer två. Intel stryper tillgången så att partners kan sälja slut på gammal skit först. Det är skumraskfasoner men nej nej vi ska hylla den fria marknaden och intel får självklart mjölka marknaden så mycket de vill.... Suck!

När AMD inte är kapabla att visa upp något som kan konkurrera med dessa processorer så är det inte konstigt att Intel kan göra vad dom vill.
Man kan heller inte påstå att Intel gör något olagligt heller med att hålla tillbaka tillgången på dessa processorer...

Undrar dock om Intel också håller tillbaka tillgången av laptop-modellerna...
Finns allt för litet utbud av skylake-laptoppar...

Permalänk
Medlem

Tur att man hann knipa en, då! Blir väl lättare för de som är sugna på att uppgradera nu att välja 5820K istället.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa upp de som finns kvar i nya netonnet butiken i Borås, de säljer dessa dessutom för 3490 kr också.

Edit: https://www.netonnet.se/art/lagershop/boras?page=3 finns kvar i lager än så länge i alla fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

3500 för 6700k är bra pris. När jag köpte min 6700k på webhallen för några veckor sedan så hade de +50 i lager. Trodde inte de skulle ta slut så snabbt några dagar efter hehe. Så många personer som ville köpa skylake uppgraderingspaket från webhallen som inte kunde det, stor förlust för er pga. bris på processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Man kanske skulle köpa upp de som finns kvar i nya netonnet butiken i Borås, de säljer dessa dessutom för 3490 kr också.

Stack till Borås igår och köpte en sådan. Chocken att jag sparade 500kr var värd resan.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Känner återigen att man gjorde rätt val för en vecka sedan med X99 + 5820k (3490 kr)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010791973/core-i7-4790k-4-...

Kampanjpris på dustin för 2890kr 10st kvar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Skulle garanterat titta lite extra på 5820k just nu om jag skulle uppgradera.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Surt att det är sisådär 40 mil till borås. Processorn är i princip det enda jag har kvar att köpa till nya bygget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Känner återigen att man gjorde rätt val för en vecka sedan med X99 + 5820k (3490 kr)

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Enda fördelen med 6700K är hög singeltrådsprestanda och integrerad GPU (inget behov) - dvs om man spelar i låg upplösning (1080p) eller behöver väldigt hög FPS (CS:GO) t ex. Tar 6 kärnor i ~4.2Ghz över 6700K varje dag i veckan

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Men vafan åter i lager på netonnet 29/10 hoppas fan att den skickas. Sista jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Man kanske skulle köpa upp de som finns kvar i nya netonnet butiken i Borås, de säljer dessa dessutom för 3490 kr också.

Edit: https://www.netonnet.se/art/lagershop/boras?page=3 finns kvar i lager än så länge i alla fall.

hehe kan du inte åka å köpa en åt mig? kan pröjsa 4000 om du skickar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Men vafan åter i lager på netonnet 29/10 hoppas fan att den skickas. Sista jag behöver

betvivlar det datumet, komplett hade samma datum men uppdaterade igår till 14e nov

Permalänk
Medlem

Då är ju en 5820k den som lyser störst och bäst att få tag på. Där du för några hundralappar vinner mer prestanda i flertråd applikationer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Enda fördelen med 6700K är hög singeltrådsprestanda och integrerad GPU (inget behov) - dvs om man spelar i låg upplösning (1080p) eller behöver väldigt hög FPS (CS:GO) t ex. Tar 6 kärnor i ~4.2Ghz över 6700K varje dag i veckan

Samt billigare moderkort. Sedan hur många spel kräver 6 kärnor egentligen? Äveni gtav som använder upp till 8 kärnor presterar en quad likvärt med en 6 core som vi kan se.

Permalänk
Medlem

Såg en i Malmö på NetonNet när jag var och plockade upp en 5820 tidigare idag. Fanns ett par i5:or kvar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Samt billigare moderkort. Sedan hur många spel kräver 6 kärnor egentligen? Äveni gtav som använder upp till 8 kärnor presterar en quad likvärt med en 6 core som vi kan se.

Du slog huvudet på spiket, merparten av tiden jag spenderar vid datorn är inte vid spelande utan involverar multitasking och tyngre uppgifter som rendering med mera.

Sen är det ju så att x99 instegsmodeller för moderkort i regel motsvarar mid-highend z170 i funktioner med mera.

Jag betalade 6870 SEK för

5820k
ASUS X99-A
16GB DDR4

Tar jag motsvarande 6700k, ASUS Z170-A, 16GB DDR4 landar det på 6521 SEK.

Den lilla skillnaden gjorde det solklart för mig iaf Tänk såhär, om alla moderna i7 ändå inte kommer agera flaskhals i spel, borde man inte väga in andra parametrar då? Hur mycket stör du dig på när du packar upp en film med winrar? När du ska rendera ett litet videoklipp? Alla liknande processer kommer du älska dom två extra kärnorna som pinnar på under huven.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra