Morsans dator - är windows 10 en bra idé?

Permalänk

Morsans dator - är windows 10 en bra idé?

Var precis hemma hos morsan för att hjälpa henne med en blåtandshögtalare. Herregud, datorn är så in i helvete seg, det är nästan så att man kan höra en floppy puttra.

En ominstallation av Windows är obligatoriskt. Just nu kör datorn Windows 7. Jag funderar på att installera Windows 10 istället, eftersom det går på samma produktnyckel.

Datorn är en Packard Bell Easynote TJ65. Specs är som följer.

Intel Pentium Dual Core T4300
NVIDIA GeForce G 105M
4 gig ram

Jag är lite orolig huruvida drivrutiner till CD, ljudkort, nätverkskort osv. ska fungera. Är det risk för det, eller är drivrutiner samma till Windows 7 och Windows 10? Jag hittade en länk på driverscape för drivrutiner för datorn, men jag vet inte om den sidan är att lita på. Den påstår att de har drivrutiner som är kompatibla med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Gör en uppgradering av windows först, genom windows 7. Annars vet jag inte om windows 7 nyckeln funkar.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Windows 10 har ett väldigt, väldigt bra stöd med extremt många drivrutiner direkt från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Windows 10 har ett väldigt, väldigt bra stöd med extremt många drivrutiner direkt från start.

Men inte så bra för äldre hårdvara.
Eller kanske man bör säga inte bättre än W7.
Jag har sett en hel del komponenter som fungerat bra i W7 inte fungera eller blir instabila med W10.
Drivrutinsproblem helt klart, men chansen att någon snickrar ihop en ny drivrutin till en 7 år gammal card reader är ju rätt liten.

Permalänk
Medlem

Har själv uppdaterat mina datorer till W10; en från 8.1 och en från 7.
Jag har själv inte stött på några drivrutinsfel på någon av dem, men leta ändå till dig alla nyaste drivrutiner till datorn (Enhetshanteraren, here I come) och spara dessa på ett usb och installera, det gör alltid jag när det är dags för lite återställning.

P.S. leta alltid på tillverkarnas hemsidor, inte på något annat; då driversen där ofta är gamla.

Permalänk
Medlem

Då du redan är villig att ominstallera Windows kan du ju lika gärna testa Windows 10 och byta tillbaka om det är sämre.

Grafikkortet har åtminstone officiella drivrutiner för Windows 10

Permalänk

Jag har läst vad ni har att säga, och vid närmare eftertanke är det nog lika bra att stanna vid Windows 7. Hade det varit min egen dator hade jag gått till Windows 10, men eftersom det handlar om en dator jag inte har tid eller tillgång till att felsöka och jaga drivrutiner till på studs får det bli Windows 7.

Tack för svaren, det uppskattas!