Permalänk
Medlem

Förra Vardagsrum/dator ljudet

Lite TV och dator ljud i Akustikreglerat rum för optimal ljud återgivning, om man så vill: "studio i hemma miljö"

Nuvarande Setupp:

Signalkälla 1 nätverk: Dator => Sonos => Camebridge DACMagic => Stereo RCA

Signalkälla 2 BD-spelare: Marantz UD5007 => HDMI och Stereo RCA

Försteg: Marantz NR1605 => Ino bcX kontrollbox

Slutsteg: Rotel RB1080

Högtalare:
Front: Ino Audio pi60s 2012 mörk oljad EK + bs60-2011version i special mått
Center: "På G"
Surround: 6st Ino Audio a1

Extra: 2x Svanå V6 basabsorbenter + 2st 23x126x61 och 1st 60x60x55 DIY basabsorbent (tot ca 1250liter basabsorpion) som dessutom ger i praktiken 95cm (med trösklar och soffrygg m.m.) distans till bakväggen och en trevlig avlastningsyta bakom soffan.
Diverse Akustik fix som stooor matta (ca85% av golvet täckt av matta/möbler), 9kvm ca 20-25cm tjock absorbent vägg, ca 40% av sidoväggarnas väggyta har (mycket tjocka, 4lager 1kg/m2) draperier och sedan diffusorer på bakväggen.

Utöver det allmänt kombinerande av det som är snyggt, praktiskt och ljudmässigt bra som trevliga asymmetriska vägghyllor på väggen bakom lyssningsplats, stor tavla på ena sidoväggen har fått 3cm dämpmaterial i sig för en mer bredbandig absorption, soffan är stoppad med extra dämpskum för att bli en mer bredbandig absorbent och för att inte "sjunga med" vid vissa frekvenser (vilket jag upplever att dom flesta soffor gör, och det stör. :roll: ) osv...

Besök galleriet här

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Väldigt cleant, 5/5!

Permalänk
Medlem

Pi60s låter fantastiskt bra för dess pris! Ingvar öhman gör inget annat än bra/prisvärda högtalare, även Guru serien låter bättre än det allra mesta. Har dock aldrig lyssnat på Ino a1. Av ren nyfikenhet, låter de klangmässigt likt Pi60s och vet du möjligtvis vad de har för känslighet samt hur mycket de tål i förstärkarkraft? Kul att nån här på swec har ordentligt ljud!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Pi60s låter fantastiskt bra för dess pris! Ingvar öhman gör inget annat än bra/prisvärda högtalare, även Guru serien låter bättre än det allra mesta. Har dock aldrig lyssnat på Ino a1. Av ren nyfikenhet, låter de klangmässigt likt Pi60s och vet du möjligtvis vad de har för känslighet samt hur mycket de tål i förstärkarkraft? Kul att nån här på swec har ordentligt ljud!

Ja det är mycket bra högtalare, har haft väldigt mycket ino senast åren och varit både uppe på i32s med basmoduler och nere på piPs/Guru QM10Two samt i stort sätt allt där imellan.
Men nu har jag (äntligen!) hittat hem till en bra balans av investerade pengar, storlek på systemet som helhet med elektronik osv... samt behov av / tillgängligt ljudtryck.
Och sist men inte minst kommit fram till vilka kompromisser som jag kan leva med och vilka jag inte kan leva med!

Ino a1 är ju Inos lilla surround högtalare och egentligen anpassad för att arbeta ihop med mindre fronthögtalare än pi60s.
Det betyder ju dock inte att det blir fel att kombinera dom, tvärtom så blir det alldeles jätte bra
Man får tänka på att surround högtalarna inte kan prestera samma ljudtryck som fronthögtalarna (detta är inget problem för mig som inte tittar på film med sådär jätte hög ljudnivå oavsett), om nu närmare referensnivå i ett rum av min storlek på 18kvm kan anses vara begränsande... ?! (detta gäller då 6st a1).
Dom låter inte riktigt lika bra uppe på dessa ljudnivåer, men dom klarar av att göra jobbet om man nu vill.
Dock så skulle jag rekommendera Ino-s stora surround a2 om man vill spela upp film på referensnivåer, 6st av dessa och man sitter lugnt i båten.

ljudmässigt så fungerar a1 och pi60s bra ihop, jag hade problem i början att få till det pga placering av surround som gjorde att a1 var lite för ljusa i klangen, men nu lirara det bra ihop och jag är nöjd.

Placerade som dom ska på vägg och om 6st så är känsligheten ganska hög ( 93dB 2,83v ) och impedansen ca 4ohm/ kanal (3st parallell kopplade/ kanal) så 2w vid 4ohm behövs för att spela ca 93dB med 6st a1.
Ca 80w vid 4ohm kommer man så långt på som man behöver i normala rum = max outputt ca 110dB då, och det är nog i översta laget... starkare än vad som är optimalt att spela med 6st a1 oavsett, då är dom för små och man borde skaffa a2 !
Men för dynamisk kapacitet så är det bra att ha !

Jag valde a1 för att:
1: surround inte är så jätte viktigt för mig
2: för att jag fick dessa beggade till mycket bra pris
3: för att jag tycker att a2 är för stora och fula.
Jag ville ha små och smutta surround men med mycket bra och omslutande surround ljud (bio upplevelse, annars är det inte värt att ha surround alls om man inte får det...) och detta uppfyller 6st a1 galant !
Det finns planer att kanske köpa 2st till, så att det blir 8st a1, detta för att i ett litet rum som mitt hamnar man nära högtalarna och det är svårare att lura hjärnan att ljudet är homogent och inte bara kommer från högtalarna.
Då kan man behöva ha fler i mindre rum, hur omvänt det än kan låta

Men det är ju inte så att det är dåligt på något vis nu, men ja det kan ju bli bättre Hahaha

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Blir sugen på nya högtalare varje gång man ser såna här gallerier!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Ja det är mycket bra högtalare, har haft väldigt mycket ino senast åren och varit både uppe på i32s med basmoduler och nere på piPs/Guru QM10Two samt i stort sätt allt där imellan.
Men nu har jag (äntligen!) hittat hem till en bra balans av investerade pengar, storlek på systemet som helhet med elektronik osv... samt behov av / tillgängligt ljudtryck.
Och sist men inte minst kommit fram till vilka kompromisser som jag kan leva med och vilka jag inte kan leva med!

Ino a1 är ju Inos lilla surround högtalare och egentligen anpassad för att arbeta ihop med mindre fronthögtalare än pi60s.
Det betyder ju dock inte att det blir fel att kombinera dom, tvärtom så blir det alldeles jätte bra
Man får tänka på att surround högtalarna inte kan prestera samma ljudtryck som fronthögtalarna (detta är inget problem för mig som inte tittar på film med sådär jätte hög ljudnivå oavsett), om nu närmare referensnivå i ett rum av min storlek på 18kvm kan anses vara begränsande... ?! (detta gäller då 6st a1).
Dom låter inte riktigt lika bra uppe på dessa ljudnivåer, men dom klarar av att göra jobbet om man nu vill.
Dock så skulle jag rekommendera Ino-s stora surround a2 om man vill spela upp film på referensnivåer, 6st av dessa och man sitter lugnt i båten.

ljudmässigt så fungerar a1 och pi60s bra ihop, jag hade problem i början att få till det pga placering av surround som gjorde att a1 var lite för ljusa i klangen, men nu lirara det bra ihop och jag är nöjd.

Placerade som dom ska på vägg och om 6st så är känsligheten ganska hög ( 93dB 2,83v ) och impedansen ca 4ohm/ kanal (3st parallell kopplade/ kanal) så 2w vid 4ohm behövs för att spela ca 93dB med 6st a1.
Ca 80w vid 4ohm kommer man så långt på som man behöver i normala rum = max outputt ca 110dB då, och det är nog i översta laget... starkare än vad som är optimalt att spela med 6st a1 oavsett, då är dom för små och man borde skaffa a2 !
Men för dynamisk kapacitet så är det bra att ha !

Jag valde a1 för att:
1: surround inte är så jätte viktigt för mig
2: för att jag fick dessa beggade till mycket bra pris
3: för att jag tycker att a2 är för stora och fula.
Jag ville ha små och smutta surround men med mycket bra och omslutande surround ljud (bio upplevelse, annars är det inte värt att ha surround alls om man inte får det...) och detta uppfyller 6st a1 galant !
Det finns planer att kanske köpa 2st till, så att det blir 8st a1, detta för att i ett litet rum som mitt hamnar man nära högtalarna och det är svårare att lura hjärnan att ljudet är homogent och inte bara kommer från högtalarna.
Då kan man behöva ha fler i mindre rum, hur omvänt det än kan låta

Men det är ju inte så att det är dåligt på något vis nu, men ja det kan ju bli bättre Hahaha

En känslighet på 93dB är ju rejält bra för att kunna spela starkt! Själv kör jag ett par Q acoustics 2020 som surround, KEF KHT 2005 som surround back och front high, i ett rum ungefär lika stort som ditt. För mig föll surroundljudbilden på plats när jag skaffade surround back och framförallt när man kör äkta 7.1. Då blev jag helt omsluten av ljudet och högtalarna "försvann". Då har jag iof högtalarna ganska högt uppsatta och soffan ungefär 1.5 m in i rummet. Mina frontar är ett par Qln Artec 1600 som är ett par rejäla pjäser. Men faktum är att det inte krävs speciellt stora surroundhögtalare för att ljudet ändå ska låta bra/kännas stort (om man delar högtalarna ganska högt vill säga). Bara de klangmässigt låter ungefär som ens frontar.

Det är även roligt att se att du vinklar in högtalarna rejält. Det är många som inte har fattat att det blir bättre för ljudbilden, framförallt för de som sitter lite åt sidorna. Då försvinner också anledningen att skaffa en center, om invinklingen är tillräcklig (enligt mig). Men ljudnörd som man är kan det ju vara kul att ha ändå ;)!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

En känslighet på 93dB är ju rejält bra för att kunna spela starkt! Själv kör jag ett par Q acoustics 2020 som surround, KEF KHT 2005 som surround back och front high, i ett rum ungefär lika stort som ditt. För mig föll surroundljudbilden på plats när jag skaffade surround back och framförallt när man kör äkta 7.1. Då blev jag helt omsluten av ljudet och högtalarna "försvann". Då har jag iof högtalarna ganska högt uppsatta och soffan ungefär 1.5 m in i rummet. Mina frontar är ett par Qln Artec 1600 som är ett par rejäla pjäser. Men faktum är att det inte krävs speciellt stora surroundhögtalare för att ljudet ändå ska låta bra/kännas stort (om man delar högtalarna ganska högt vill säga). Bara de klangmässigt låter ungefär som ens frontar.

Det är även roligt att se att du vinklar in högtalarna rejält. Det är många som inte har fattat att det blir bättre för ljudbilden, framförallt för de som sitter lite åt sidorna. Då försvinner också anledningen att skaffa en center, om invinklingen är tillräcklig (enligt mig). Men ljudnörd som man är kan det ju vara kul att ha ändå ;)!

Ja känsligheten hjälper i alla fall till med att hålla termisk komprision nere och såklart även behovet av en biffig förstärkare
Dock så skrev jag lite fel/ otydligt ser jag nu, det stämmer med 93dB i känslighet för ett helt system om 6st a1 = vid 2ohm.
Alltså är känsligheten för 3st / kanal 90dB vid 4ohm och inte 93dB (även om totalkänsligheten ändå är intressant för just total systemkänslighet).

Men 90dB / 4ohm är inte fy skam det heller.

Man kommer rätt långt med <100w/4ohm då!

Kul att läsa lite om dina erfarenheter!
Multipla surroundkanaler är lösnignen för att få ett sömmlöst/homogent ljudfält och få det där omslutande ljudet som är hela meningen, så som jag ser det.
Gärna så många som 6-8st i normala storlekar på vardagsrum
Jag kör just nu 4st som surround och 2st som surround back, men har alltså en ide om att utöka och köra 6st som surround och 2st som surround back.

Att ha lyssningsplatserna en bit ut från närliggande väggar är oftast en fördel inte bara i fallet med att få en bra surround upplevelse, utan även gällande rumsakustisk påverkan i basområdet och för ljudbilden fram i rummet.
Nära väggen är en mycket dålig plats att sitta på i dom absolut flesta normala fall (finns undantag men att bena ut dessa är inte helt enkelt utan att titta på rummet som helhet, så det blir ju från fall till fall )
Det man generellt kan säga är ju att om du sitter nära väggen så kommer du ha svårare att få ett bra homogent ljudfält upplevt precis rakt bakom dig.
Du kommer även att hamna mer eller mindre mitt i tryckmaxima för hel och halvvågs resonansen på längden i rummet (beroende på rummets utforming och väggarnas konstruktion) samt att du kommer att hamna i en situation där reflekterat ljud från väggen bakom dig når dig för tidigt/ för lite fördröjt i förhållande till direktljudet framifrån och detta blir svårt för hjärnan att sortera ut.

Resultat: dålig omslutande effekt av surroundljudet, onödigt ojämn bas som har en kvarhängande karaktär (drar iväg) samt ljudbilden blir onödigt dålig.

Ja att ha soffan en bit ut i rummet är jätte bra

Och gärna placerad så att lyssnarna befinner sig på 1/4 av längden på rummet, så har du ett 4m långt rum så sitt gärna med huvudet på 1m från väggen bakom.
Man hamnar då i området för balans mellan tryck och flöde på längden i rummet, alltså där just den längsgående helvågs rumsresonansen hörs/ stör minst i alla fall.
Och samtidigt på en plats där längsgående halvvågs resonansen har lägre tryck än intill väggen, dock kvarstår denna som klart hörbar och hur mycket är ju helt beroende på från rum till rum med alla faktorer som inverkar.
Ojämnheter i basen är något man tyvärr inte kommer undan så lätt... (kräva massor av åtgärder, ofta i storleksordningen kring 1/5 av ordinare rumsvolymen för att mer eller mindre helt eliminera problem i basområdet, blir en hel del det )

Jag har 1300 liter Helmholtz basabsorbent med ganska lågt Q avstämda till resonanserna på längden och bredden beroende på placering, och dessutom rikligt med bredbanding absorbtion i rummet på både längden, bredden och även på höjden i rummet.
Och jag har placerat lyssnaren på väldigt nära 1/4 måttet på längden i rummet och högtalarna lika så, men dessa står även på var sin 1/4 av bredden på rummet. (och detta av samma orsaker som 1/4 på längden på rummet, spelar högtalarna i 1/4 måttet så triggas resonanserna minimalt)

Ändå så hörs min fundamentala rumsresonans klart och tydligt (men tar aldrig över, drar inte iväg och ligger snällt i och med att den nu mera har så låg efterklang samt att nivån har tagit ner en del, så den stör inte för mycket)
Och detta är ett rum där mer är jort än vad som är görbart för dom flesta...
Men man kommer långt med att placera sig själv och högtalarna på rätt ställen i rummet, OM rummets dimmensioner medger detta på ett sätt som ger ett bra förhållande mellan bredd mellan högtalarna och lyssningsnavstånd = tillåter ett bra ljudsceneri... Hahah
Det ska inte vara lätt !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz