Permalänk

Hårddisk osynlig

Jag nyttjar Windows 7, och sedan denna morgon dyker inte en av hårddiskarna jag brukar för program och lagring upp i Dator.

Hårddisken fungerar, då jag testat den i en USB-hårddiskdocka. Där hittas disken och allt dess innehåll utan problem.

SATA-kontakterna för ström och data fungerar som de skall. Testade dem med en annan håddisk jag har liggande. Den hittades utan bekymmer.

I Windows 7:s enhetshanterare syns alla hårddiskar, och i egenskaperna kan läsas "Enheten fungerar korrekt" för alla utom en, där det istället säges: "Inga drivrutiner är installerade för den här enheten", vilket troligtvis gäller den problemdrabbade disken.

Hur kan detta åtgärdas?

Permalänk
Medlem

@Spajdermän:

Se till att du har enheten uppdaterad och bokad som aktiv i enhetshanteraren.

Högerklicka på "den här datorn" -> "hantera" -> "system verktyg" -> Enhetshanteraren
Så söker du upp enheten som är kopplad.

Kan ju också vara att den är i ett format som inte ditt system kan läsa. Tex om det är FAT32 eller NTFS. Är inte säker på detta men du kanske borde kolla vad det är så att du är säker på att det formatet går att läsa upp på ditt system.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

@Spajdermän:

Se till att du har enheten uppdaterad och bokad som aktiv i enhetshanteraren.

Högerklicka på "den här datorn" -> "hantera" -> "system verktyg" -> Enhetshanteraren
Så söker du upp enheten som är kopplad.

Kan ju också vara att den är i ett format som inte ditt system kan läsa. Tex om det är FAT32 eller NTFS. Är inte säker på detta men du kanske borde kolla vad det är så att du är säker på att det formatet går att läsa upp på ditt system.

Den är aktiverad. Jag har redan testat att inaktivera och aktivera igen.

Den har NTFS, och har endast varit i denna dator och fungerat oklanderligt i flera år, tills i morse.

Den syns inte heller till i Diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Nej, du hade en ny hårdisk, och den fanns i Diskhanteraren. Min har fungerat bra länge, men plötsligt finns den inte ens i Diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Nej, du hade en ny hårdisk, och den fanns i Diskhanteraren. Min har fungerat bra länge, men plötsligt finns den inte ens i Diskhanteraren.

Så den slutade bara fungera plötsligt? Du gjorde inga förändringar i system övht?
Om den inte hittas i enhetshanteraren så är det ju något som blockerar den från att övht läggas till.
Vad har du för system (dvs info om ditt system) och även brandvägg eller Antivirus som är igång.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Så den slutade bara fungera plötsligt? Du gjorde inga förändringar i system övht?
Om den inte hittas i enhetshanteraren så är det ju något som blockerar den från att övht läggas till.
Vad har du för system (dvs info om ditt system) och även brandvägg eller Antivirus som är igång.

Jag körde CCleaner för ett par dagar sedan, och misstänkte lite lätt att det kunde ha med saken att göra, så jag återställde förändringarna det gjorde.

Måhända jag bör uppdatera diverse drivrutiner för moderkortet.

Systemet i sig är det inga problem med, och jag använder Avast, som f.ö. också vägrade starta idag och fick ominstalleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Jag körde CCleaner för ett par dagar sedan, och misstänkte lite lätt att det kunde ha med saken att göra, så jag återställde förändringarna det gjorde.

Måhända jag bör uppdatera diverse drivrutiner för moderkortet.

Systemet i sig är det inga problem med, och jag använder Avast, som f.ö. också vägrade starta idag och fick ominstalleras.

Se till att du har uppdaterat allting, återkom när du är klar.
För övrigt så kan jag säga att jag inte heller förstår varför den skulle sluta fungera om nu inget blockerar den för att kopplas.
Testat starta datorn i felsäkert läge och se om den hittas då? Se till att startup ordningen i BIOS är som den ska (att den är med)

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Se till att du har uppdaterat allting, återkom när du är klar.

Drivrutinerna för moderkortet är nu uppdaterade, och trevligt nog så dök hårddisken upp igen!

Allt jag behöver göra nu är troligtvis att ge den dess forna enhetsbeteckning, F: istället för D: som datorn nu gav den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Drivrutinerna för moderkortet är nu uppdaterade, och trevligt nog så dök hårddisken upp igen!

Allt jag behöver göra nu är troligtvis att ge den dess forna enhetsbeteckning, F: istället för D: som datorn nu gav den.

Gott att höra!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Det kan vara liknande fel jag hade på en disk, som jag inte kunde få datorn att hitta. Det som hade hänt var att något hade blivit fel på den i enheteshanteraren, men den syntes inte i diskhanteraren.

Slutade med att jag gick in i enhetshanteraren och bara tog bort alla diskar, alla styrkontroller mm, och starta om. Datorn ska då installera om dessa och därefter fungerade min enhet.

Permalänk

Redigerat: Det löste sig. Jag upptäckte att DVD-brännaren hade fått beteckningen F:, så genom att byta den frigör jag F: för hårddisken.

I Diskhanteraren kan jag inte byta enhetsbeteckningen från D: till F:, vilket jag behöver för att få programmen på disken att fungera igen. Antagligen så tror Windows att F: är upptaget och att denna hårddisk är ny för systemet. Hur frigör jag enhetsbokstaven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Redigerat: Det löste sig. Jag upptäckte att DVD-brännaren hade fått beteckningen F:, så genom att byta den frigör jag F: för hårddisken.

I Diskhanteraren kan jag inte byta enhetsbeteckningen från D: till F:, vilket jag behöver för att få programmen på disken att fungera igen. Antagligen så tror Windows att F: är upptaget och att denna hårddisk är ny för systemet. Hur frigör jag enhetsbokstaven?

Inne i diskhanteraren, högerklicka på enheten (partitionen om det är en HDD, längst till vänster på enheten om det är DVD/CD) och välj "ändra enhetsbeteckning och sökvägar...".
Sen får du ta bort F: från tex DVDn, och sen ta okej. (Alt ändra den till något annat, typ O:)
Sen kan du göra samma på HDDns partition och ändra den.