Permalänk

1 POE Kabel och 2 POE Kameror.

Hej!

Jag är ute hos svågern o drar lite nätverk i hans lya. (Dom får nytt o fräscht fiber in i kåken)
Nu har jag dragit 4 stycken cat6 kablar(skärmade) från källarn upp till Vinden för att sen sticka ner dom från taket.
Kabel

Jag har en Ubiquiti EdgeRouter Poe nere i källarn.

Tanken är att i framtiden installera 2 stycken kameror på husknuten. Ubiquity UniFi Camera

Jag tänkte hör om jag kan driva 2 kameror med 1 Kabel om jag kör en split dosa på varje ände.
Tex 2 stycken Dosor nere i källarn och en uppe i vinden men bara på en kabel för POE injektion.
POE injektionen sker från Routern då jag tänkte ta två portar från den o mata in dom till en o samma kabel som går upp till vinden.

Ursäkta min okunskap inom el.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldervall:

Hej!

Jag är ute hos svågern o drar lite nätverk i hans lya. (Dom får nytt o fräscht fiber in i kåken)
Nu har jag dragit 4 stycken cat6 kablar(skärmade) från källarn upp till Vinden för att sen sticka ner dom från taket.
Kabel

Jag har en Ubiquiti EdgeRouter Poe nere i källarn.

Tanken är att i framtiden installera 2 stycken kameror på husknuten. Ubiquity UniFi Camera

Jag tänkte hör om jag kan driva 2 kameror med 1 Kabel om jag kör en split dosa på varje ände.
Tex 2 stycken Dosor nere i källarn och en uppe i vinden men bara på en kabel för POE injektion.
POE injektionen sker från Routern då jag tänkte ta två portar från den o mata in dom till en o samma kabel som går upp till vinden.

Ursäkta min okunskap inom el.

Tack på förhand!

Det borde gå, dock vet jag inte hur skärmad kabel och POE fungerar ihop.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tveksamt, om jag inte har helt fel så brukar strömmen gå på ett specifikt par i kabeln, och med splittren tappar du strömmen till en kameran och datatrafiken till andra kameran...

Splittren gör ju som så att den låter två enheter använda två par var i kabeln, därav kan man få dubbla enheter via en kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
Om du vet hur du kopplar kan du nog kanske få igång det via de uttagen... Men det blir ju lite fulhackat...

Läste mer noggrant...
Permalänk

Tack för svar!

Borde det i princip vara att klippa av en stump extra 8 ledare för att kedja den till båda kontakterna uppe i vinden så får man 2 uttag där?

Såg att POE injektionen från routern låg på 12W på en port och kamerorna max går på 4.5W styck. Så det borde fungera. Eller är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Medlem

Skärmad kabel och PoE är absolut inga problem. Som det skrevs ovan så använder PoE ett par i kabeln så jag är osäker på hur det funkar med en splitter. Varför inte dra en extra kabel?

Permalänk

@Aldervall: Njaa, inte helt. Den har 8 ledare som vi redan kommit fram till, men det är förmodligen så att 2 par, alltså 4 ledare, används för data. Så skulle man t.ex ha två datorer via en kabel så skulle det fungera med en splitter.

Om det däremot skulle skickas ström över t.ex ledare 5 och 6, då går det inte längre att splittra. Det du behöver till två kameror totalt är 8 ledare för data men 2 för ström eftersom strömmen kan delas direkt vid slutet av kabeln. Data säger sig själv att man inte kan splitta, man kan t.ex inte koppla in två usb-minnen till samma usb-port.

Om man däremot på något sätt kan länka vidare data mellan kamerorna, så som man gör med en sån där speciell kabel man kopplar mellan två enheter direkt utan router, då kanske det går. Men det får någon mer kunnig svara på.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Aldervall: Njaa, inte helt. Den har 8 ledare som vi redan kommit fram till, men det är förmodligen så att 2 par, alltså 4 ledare, används för data. Så skulle man t.ex ha två datorer via en kabel så skulle det fungera med en splitter.

Om det däremot skulle skickas ström över t.ex ledare 5 och 6, då går det inte längre att splittra. Det du behöver till två kameror totalt är 8 ledare för data men 2 för ström eftersom strömmen kan delas direkt vid slutet av kabeln. Data säger sig själv att man inte kan splitta, man kan t.ex inte koppla in två usb-minnen till samma usb-port.

Om man däremot på något sätt kan länka vidare data mellan kamerorna, så som man gör med en sån där speciell kabel man kopplar mellan två enheter direkt utan router, då kanske det går. Men det får någon mer kunnig svara på.

Precis! 2 par används till data så det funkar inte att splitta om man ska använda PoE. Satsa på extern strömförsörjning eller dra en extra kabel.

Permalänk

Återigen tack!

Jag tänkte snåla lite med kablage till kamerorna för att dra ner en extra till ett kontor som han sitter o jobbar ifrån. Men han kan lika gärna ansluta via WiFi. Han sitter på 4G anslutning nu.
Då kablagen var väldigt tjocka och otympliga att jobba med så drog jag bara 4 stycken.

Upplägget ser ut såhär

Kabel 1: POE Kamera
Kabel 2: POE Kamera
Kabel 3: POE Wifi
Kabel 4: Tv-box/vardagsrum

Sen har jag även en 5:e kabel som går till ett hus till grannen. Så alla portar i routern är upptagna.

Men som sagt får nog köra 2 kablar till kamerorna för att minska på problem!

Permalänk
Medlem

@Aldervall: Lite sent kanske, men när jag drog PoE och satte upp kameror hade jag router i källaren, och en PoE-switch på vinden, god för 4 enheter på PoE

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldervall:

Återigen tack!

Jag tänkte snåla lite med kablage till kamerorna för att dra ner en extra till ett kontor som han sitter o jobbar ifrån. Men han kan lika gärna ansluta via WiFi. Han sitter på 4G anslutning nu.
Då kablagen var väldigt tjocka och otympliga att jobba med så drog jag bara 4 stycken.

Upplägget ser ut såhär

Kabel 1: POE Kamera
Kabel 2: POE Kamera
Kabel 3: POE Wifi
Kabel 4: Tv-box/vardagsrum

Sen har jag även en 5:e kabel som går till ett hus till grannen. Så alla portar i routern är upptagna.

Men som sagt får nog köra 2 kablar till kamerorna för att minska på problem!

Jag hade valt att köra med en separat PoE switch till Wifi och kameror så man har lediga portar för framtida expansion
Det finns riktigt trevliga slimmade Cat 6 kablar från AMP, är mycket trevligare än skärmat. Känns lite overkill med skärmad kabel i hemmet.