Svärfars backup på DVD-RW skivor är borta!

Permalänk
Medlem

Svärfars backup på DVD-RW skivor är borta!

Fick ett panikartat samtal från min svärfar igår som håller på och lägga över sina gamla semesterfilmer från dvd till hdd.
Han sa att skivorna var tomma eller nåt så for dit.

Visar sig att han han manuellt kopierat gamla semesterfilmer och dyligt från 80 talet som legat på videoband till dvd-rw skivor för många år sedan.

Och nu när han ska rippa dem verkar det som om ca 10 skivor är tomma i stort sett. Det är DVD-RW skivor och man ser att nåt är bränt på dem men varken dvd spelarna eller någon dator klarar att läsa dem.

Vad kan jag göra här? har han lyckats skapa nån multisession grej på skivorna eller har de helt enkelt pajat med åldern?
Det mesta har han kvar på band så han kan sätta sig i en 30 timmar och kopiera vhs band men det var han inte så jätte sugen på.. KAN man rädda datan på något vis?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Kanske enklast att helt enkelt kontakta ett företag som sysslar med "data recovery".

En annan grej jag reagerar på är att svärfar inte är sugen på att sitta 30 timmar och kopiera över filmerna igen, men att du ska lägga samma mängd (eller mer) timmar på att försöka hitta en lösning är OK?
Har själv varit i situationer liknande detta där det är "OK" att slösa med min tid så länge personen som har problemet kan komma tillbaka till något som är fix-och-färdigt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tänker inte sitta 30 timmar och köra recovery direkt
Var ett par filmer som inte fanns kvar som han inte vill tappa så värt att göra ett försök.
Kan säga att svärfar lagt ett antal hundra timmar på min kåk så kan nog hjälpa honom med det här om det är möjligt

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Fick ett panikartat samtal från min svärfar igår som håller på och lägga över sina gamla semesterfilmer från dvd till hdd.
Han sa att skivorna var tomma eller nåt så for dit.

Visar sig att han han manuellt kopierat gamla semesterfilmer och dyligt från 80 talet som legat på videoband till dvd-rw skivor för många år sedan.

Och nu när han ska rippa dem verkar det som om ca 10 skivor är tomma i stort sett. Det är DVD-RW skivor och man ser att nåt är bränt på dem men varken dvd spelarna eller någon dator klarar att läsa dem.

Vad kan jag göra här? har han lyckats skapa nån multisession grej på skivorna eller har de helt enkelt pajat med åldern?
Det mesta har han kvar på band så han kan sätta sig i en 30 timmar och kopiera vhs band men det var han inte så jätte sugen på.. KAN man rädda datan på något vis?

Vad händer om du stoppar skivan i en till tv kopplad dvd/bluerayspelare? Har varit med om situationer där spåret inte varit korrekt stängt och man då ser utrymmet som är kvar som tom utrymme men inte ser det trasiga spåret i dator som standard.

Permalänk
Medlem

Kanske dessa länkar hjälper dig något?

https://www.raymond.cc/blog/recover-photo-and-data-from-scrat...

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-repair-and-recover-data-f...

Om du har möjlighet så försök sänka hastigheten på den läsaren som du använder - om det är vissa delar av skivan som är svåra att läsa så går det kanske bättre när den snurrar långsammare.

Det självklara - har du flera olika läsare prova i alla.

OM svärfar kommer ihåg med vilket program han skapade/brände skivorna så kanske lite googling på "programnamn" och diverse termer som "problem to read, not able to read, data loss" kan ge andra uppslag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Olika läsare är olika bra på att läsa skivor, äldre Plextor typ 714 och 716 är nog i särklass bäst, men rw skivor har kort livslängd, de är defintivt inte till för långtidslagring så det är möjligt att salterna på skivan har flutit ihop igen på samma sätt som när man raderar den för att bränna igen, klarar en rw skiva 10 år får man vara glad, förvaras den olämpligt så kan den raderas väldigt fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Olika läsare är olika bra på att läsa skivor, äldre Plextor typ 714 och 716 är nog i särklass bäst, men rw skivor har kort livslängd, de är defintivt inte till för långtidslagring så det är möjligt att salterna på skivan har flutit ihop igen på samma sätt som när man raderar den för att bränna igen, klarar en rw skiva 10 år får man vara glad, förvaras den olämpligt så kan den raderas väldigt fort.

Håller med, RW är inte till lagring.

Finns en DVD skiva som heter DVD-RAM, den är betydligt bättre om man ska arkivera. Inte nog med att den har ECC liknande teknik gjort i skivan, men även att den har förbättringar som gör spåren lättare att urskilja för läsaren. Detta gör att om du gör dem väl (bränner lägsta hastighet med bra brännare), lagrar svalt och mörkt, samt repskydade, så håller de länge (längre än HDD tom).

Long life — without physical damage, data is retained for an estimated 30 years. For this reason, it is used for archival storage of data

Dock med tanke på priset/GB för dessa, samt att du är beroende av en läsare/brännare av bra kvalitet, så kan lagring på HDD löna sig. Tänk dock på att lagrar du på HDD måste du ha ECC korrigerande filsystem, samt minst 2 ex även där (dvs samma info på 2 HDD) för att minska risken för problem den dagen du ska "läsa" det igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vad händer om du stoppar skivan i en till tv kopplad dvd/bluerayspelare? Har varit med om situationer där spåret inte varit korrekt stängt och man då ser utrymmet som är kvar som tom utrymme men inte ser det trasiga spåret i dator som standard.

Dvdn kan inte läsa den, och har provat skivorna i 3-4 olika datorer nu och det enda som hoppar upp är "det finns en fil att skriva till skivan" med windows inbygga brännar program.

Skrivet av mrqaffe:

Olika läsare är olika bra på att läsa skivor, äldre Plextor typ 714 och 716 är nog i särklass bäst, men rw skivor har kort livslängd, de är defintivt inte till för långtidslagring så det är möjligt att salterna på skivan har flutit ihop igen på samma sätt som när man raderar den för att bränna igen, klarar en rw skiva 10 år får man vara glad, förvaras den olämpligt så kan den raderas väldigt fort.

Är just det här jag är misstänksam att det har hänt, han har väl haft dem i nån fuktig källare eller nåt i 10 år eller så.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf