Skapa windows 10 education usbinstall

Permalänk
Medlem

Skapa windows 10 education usbinstall

Som det står i rubriken så hade jag tänkt installera windows 10 education med ett usb på en ny dator. Så då behöver jag skapa en usbbootable drive med den relevanta iso filen.

Går det att göra med detta verktyget?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag laddade ner det, men då jag inte har den relevanta iso filen eller usb stickan än så kom jag inte så långt. Anledning till att jag frågar om det funkar är för att det inte står att man väljer iso fil någon gång i dokumentationen.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte riktigt hur det funkar med education men åtminstone för de vanliga versionerna, home och pro, så är det samma ISO och man får den version som ens nyckel gäller för eller vald version om man inte skriver in någon nyckel vid installationen (men då krävs förstås en nyckel av rätt version inom kort för att inte Windows ska gnälla).

Permalänk
Medlem

@snajk: Jo, jag har hittat samma information som du, hittade även detta:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/vlacademicw...

Tror jag kommer testa det verktyget först.

Permalänk
Avstängd

@Narien: Det funkar säkert bra, men det där är samma installationsprogram som för Home och Pro så funkar det så funkar en vanlig ISO också.

Permalänk
Medlem

@snajk: Det är inte exakt samma, detta börjar t.ex med att man skriver in cdkey.

Permalänk
Avstängd

@Narien: Nja, tittar du på filnamnet så är det ganska tydligt att det inte är någon specialrelease för education-installationer i alla fall. Men det är sant att det programmet kräver en nyckel för att man ska kunna göra någonting alls.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jo namnen är snarlika, men när man startar upp programmen är de olika, den ena kräver cd key direkt och den andra låter en skapa installationssticka utan. Om inte annat så är de konfigurerade olika.

Det känns iaf vettigare att använda den från academic länken då jag tänkt installera education varianten.