Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Måste hårdisken vara samma märke som dater eller det kvittar

Nej alla 2.5 tum SATA HDD eller SSD bör fungera i datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Heliozz:

nej

Permalänk
Medlem

Är detta en bra hdd vet inte vad man ska kolla efter när man ska köpa en
http://www.inet.se/produkt/4304942/toshiba-laptop-1tb-5400rpm...

Permalänk
Medlem

@Heliozz: Jag har ingen erfarenhet av 2.5 SATA HDD, men jag har läst lite om Toshiba Laptop 1TB 5400rpm 8MB och där skriver dom att den är tyst men ganska långsam när det gäller skrivningar till hårddisken.

Jag tycker att du bör ta ut hårddisken (HDD) som du har i datorn och kontrollera om det är en 7mm eller 9.5mm tjock HDD, om du köper en HDD som är lika tjock som den gamla HDD så kommer den nya att passa utan problem till Hard Drive Caddyn som finns i datorn.

Och om du kan tänka dig att köpa en SSD som är dyrare och har mindre lagringsutrymme men som är mycket snabbare än alla HDD så finns Samsung 850 EVO 250GB eller Crucial BX100 250GB för drygt 800kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2880218,2973974

Video: SSD on Lenovo ThinkPad T420 - Windows 7 - FAST!!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=6ootR_5LvPw

Om du köper en 7mm SSD och du har en 9.5mm Caddy i datorn så finns det billiga 7mm Caddy på ebay, Lenovo Thinkpad 7mm to 9.5mm HDD Hard Drive Caddy Rubber Rail http://www.ebay.com/itm/IBM-Lenovo-Thinkpad-7mm-to-9-5mm-HDD-...

Men du kan först testa om det går att installera din nya HDD eller SSD med dom gamla Rubber Rail som finns i datorn som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=lLAlTbA5GXQ

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: har inte pengarna till att köpa en dyr ssd

Permalänk
Medlem

Kan ni hjälpa mig hitta en hdd för 500-600 kr på inet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Heliozz, vet inte om det blev fel sida av sängen idag (för mig)... men.

Du har fått bra tips om vad du kan göra för att se om/vad som är trasigt.
Jag tycker inte att det är säkerställt att något är fysiskt trasigt, du skriver att du raderat explorer.exe vilket inte är bra och ställer till det i felsökningsyfte för dig.

Baserat på dina frågor så är du inte så insatt till att börja med och det verkar inte heller som om du har intitativ att göra saker på egen hand.

Genom att googla lite på och titta på de YouTube videos som länkats i tråden (och när du tittar på dem så föreslår ju YouTube en massa andra som du också kan titta på) så skulle du ganska snabbt få en uppfattning om åt vilket håll du ska leta.

Jag hade gjort detta om jag varit i din situation.
* bootat på en USB men en LiveLinux
- Kontrollerat ifall disken hittas, att det går att läsa skriva till den
- Om ovan funkar så är disken inte trasig, då återstår det att få den att boota.
- Ordnat en Windows skiva med det OS som du har och kört repair
- Ev manuellt kopierat tillbaka explorer.exe

(Alternativ till ovan om du ha en SATA-USB docka är att sätta i disken i den och se ifall den går att läsa i annan dator)

* Om disken är trasig, plocka ur den och köpa en ny.
- SSD eller HDD efter vad plånboken tillåter
- Installera om Windows

För att installera om så behöver du media, lättas är att kontakta tillverkaren så kan de säkert skicka ut det till dig mot en mindre avgift. Alternativet så betalar du för en ny Windows licens om du vill ha kvar datorn men inte kan få tag på en laglig installation, kostar dig ca 1 tkr.

Om du inte reder med något av detta lämna in datorn på en felsökning och kostnadsförslag så att någon annan fixar det till dig, då jag tycker att du borde ha kommit längre med de tips som skrivits i tråden så här långt.

(Jag förutsätter också att du inte är av släktet Trolla Maximus Trollus )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men det är inte bara att du glömt ett usb-minne eller skiva i så att den försöker boota från det?!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Stàr det på hårdisken vilen storek den är ??

Permalänk
Medlem

Menar du storlek som i lagringskapacitet (GB/TB) eller menar du fysisk storlek?
Kan inte lova att svaret är ja på bägge frågor, men har du väl modellnamnet så går det att googla fram annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Stàr det på hårdisken vilen storek den är ??

Det är många som försöker hjälpa dig med felsökning i denna tråd men dom får inga svar från dig.

Om du vill veta specifikationerna för hårddisken som finns i datorn så kan du googla på tillverkarens artikel nr som finns skrivit på hårddisken.

Här är ett sökresultat för MQ01ABD100 som är artikel nr för hårddisken Toshiba Laptop 1TB 5400rpm 8MB https://www.google.se/search?q=MQ01ABD100&ie=utf-8&oe=utf-8&g...

Du kan även söka på Newegg som har specifikationer och omdömen på nästan alla datorkomponenter som finns till salu http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168221493... (klicka på dom gula äggen för att läsa omdömen och scrolla ner och klicka Specifications för läsa fakta om hårddisken).

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: det problems är att jag vet modellen och så fast den Finns båda I 7och 9

Permalänk
Medlem

@Mieriola: on det är 7.5 eller 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Måste hårdisken vara samma märke som dater eller det kvittar

Inga datortillverkare tillverkar HDD/SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

@janee: det problems är att jag vet modellen och så fast den Finns båda I 7och 9

7mm och 9.5mm har säkert olika Artikel Nr så om du googlar på Artikel Nr så bör du hitta specifikationerna för din HDD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kom igen!
Är det ingen som fattar att han bara trollar?
Dör av skratt efter att ha läst tråden

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Kom igen!
Är det ingen som fattar att han bara trollar?
Dör av skratt efter att ha läst tråden

Det är inte alltid lätt att avgöra om det är någon som trollar eller en helt okunnig person, i denna tråd finns det många exempel på tekniskt okunniga personer http://www.sweclockers.com/forum/trad/1383283-roliga-saker-vi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer på att han stavar fel på nästan alla ord @janee:

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Måste hårdisken vara samma märke som dater eller det kvittar

spelar ingen roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Jag tänkte mer på att han stavar fel på nästan alla ord @janee:

Ja Heliozz är extremt slarvig när han skriver men eftersom även jag har problem att stava och skriva korrekt svenska så har jag inte reagerat så mycket på alla stavfel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Inga datortillverkare tillverkar HDD/SSD.

Jaså? Samsung och Toshiba är två exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Dum fråga kanske, men det är inte bara att du glömt ett usb-minne eller skiva i så att den försöker boota från det?!

Vill fråga detsamma, klassiskt problem. Plocka ur USB-minnen / diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Inga datortillverkare tillverkar HDD/SSD.

Skrivet av HerrNilsson:

Jaså? Samsung och Toshiba är två exempel

IBM också!

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

IBM också!

ASUS och Intel är två till

Permalänk
Medlem

Annars såg jag i tråden "dagens fynd" att netonnet säljer 120 GB intel 535 SSD för 449 kr. Den kan väl duga?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Klart värt priset jämfört med att köpa någon långsam mekanisk disk.

Vi har en Lenovo T420 hemma. Där kör vi mSATA SSD som boot-disk och en mekanisk 2,5-tums hårddisk som lagringsdisk. Vet inte hur du har det i din men kan vara värt att kolla så att det inte bara är fel disk den försöker starta ifrån.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: ASUS gör väl inga hårddiskar?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag har fixat det köpte den hårdisken såsom rekommendera var en mekanisk men den funkar

Om.jag köper en ny hårddisk och kör sli tror jag det heter kan jag flytta OS till den andra hårdisken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Heliozz:

Tack för alla förslag har fixat det köpte den hårdisken såsom rekommendera var en mekanisk men den funkar

Om.jag köper en ny hårddisk och kör sli tror jag det heter kan jag flytta OS till den andra hårdisken

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat så modermodemet är helt?
Om modermodemet är helt kan du enkelt köra sli med dina hårdiskar. Se till att installera OS på GPU bara.

Visa signatur