Byta ut 40mms fläkt i litet nätagg

Permalänk
Medlem

Byta ut 40mms fläkt i litet nätagg

Hej,

jag har en NVR som i sitt nätagg har en otroligt högljudd 40mms fläkt. Tänkte att jag skulle byta ut denna och köpte en Fractal 40mms fläkt, men kom hem och skulle installera och upptäckte då att kontakterna skiljde sig åt. Den befintliga fläkten satt kopplad med en 2-pins kontakt men den nya hade en större med tre pinnar :'(

Kollade nu på en annan (annat märke) hos Dustin och den hade också 3-pins-kontakt.

Har alla fläktar 3-pins-kontakter nu? På min tid hade "vanliga" fläktar bara 2-pins-kontakter.

Vad gör den tredje kabeln/pinnen?

Permalänk
Medlem

Tredje pinnen är bara en varvtalsgivare, och krävs inte för att fungera.

Se dock upp med fläktbyte i nätagg, för om den nya fläkten flyttar mindre luft (eller har lägre statiskt tryck, men det borde inte spela någon större roll i ett nätagg) så kan agget förstås överhettas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att mäta eller på annat sätt ta reda på luftflödet?

Står inget på själva fläkten, och har mailat tillverkaren (HIKVISION) men inte fått svar.

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkar som t.ex. noctua skickar med en 2 pins adapter till sin 40mm fläkt, även en universaladapter som man kan sätta fast på den gamla kabels ifall det skulle behövas.
Dock betalar man ju gott för den enkelheten, typ 140kr för en 40mm fläkt...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hittade fläkten som sitter i nätagget från början:

http://www.jamicon.com.tw/media/flash/DCFanView/assets/pdf/KF...

8.84 CFM - 0.237 inch H2O (0.5925) statiskt tryck - 32.9 Db (:()

Den nya fläkten (Fractal Silent Series R3):

http://www.fractal-design.com/media/a874e762-d5c5-4983-9528-b...

3.6 CFM - 1.24 mm H2O statiskt tryck - 20 Db

Mindre bra nyheter då alltså

Ni som kanske har lite koll, går det att hitta en relativt tyst fläkt som flyttar 8.84 CFM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Hittade fläkten som sitter i nätagget från början:

http://www.jamicon.com.tw/media/flash/DCFanView/assets/pdf/KF...

8.84 CFM - 0.237 inch H2O (0.5925) statiskt tryck - 32.9 Db (:()

Den nya fläkten (Fractal Silent Series R3):

http://www.fractal-design.com/media/a874e762-d5c5-4983-9528-b...

3.6 CFM - 1.24 mm H2O statiskt tryck - 20 Db

Mindre bra nyheter då alltså

Ni som kanske har lite koll, går det att hitta en relativt tyst fläkt som flyttar 8.84 CFM?

Det är svårt att hitta en liten 40mm som både är tyst och flyttar vettigt med luft. Det bästa är om det finns plats att sätta dit en större med adapter eller monterad utanpå på något vis.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är svårt att hitta en liten 40mm som både är tyst och flyttar vettigt med luft. Det bästa är om det finns plats att sätta dit en större med adapter eller monterad utanpå på något vis.

Ja det verkar i stort sett omöjligt att hitta någon sådan.

Den sitter inne i nätagget med luftintag genom perforerad stål bak till. Tror du att det går att sätta någon 80mms fläkt med hjälp av en adapter (finns sådana?) och få det att funka bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ja det verkar i stort sett omöjligt att hitta någon sådan.

Den sitter inne i nätagget med luftintag genom perforerad stål bak till. Tror du att det går att sätta någon 80mms fläkt med hjälp av en adapter (finns sådana?) och få det att funka bra?

Det lär bli trångt om den sitter inne i ett litet nätagg, eftersom en 80mm är 4ggr så stor, men det kan ju gå att montera den utanför på den perforerade plåten, beroende på hur det ser ut.

Mitt HTPC-chassi har t.ex. plats för 2st 40mm-fläktar i bredd i bak som utsug, men jag har klippt upp plåten lite och monterat en stor 120mm med skruvar/buntband i några av de perforerade hålen och den lyckas dra ut rätt mycket luft utan att låta knappt alls.

Som utsug fungerar det ju oftast bra, men som inblås kan man behöva vara mer noggrann med adapter eller tätning så det verkligen trycks in på rätt ställe och inte runt sidorna av fläkten bara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det lär bli trångt om den sitter inne i ett litet nätagg, eftersom en 80mm är 4ggr så stor, men det kan ju gå att montera den utanför på den perforerade plåten, beroende på hur det ser ut.

Mitt HTPC-chassi har t.ex. plats för 2st 40mm-fläktar i bredd i bak som utsug, men jag har klippt upp plåten lite och monterat en stor 120mm med skruvar/buntband i några av de perforerade hålen och den lyckas dra ut rätt mycket luft utan att låta knappt alls.

Som utsug fungerar det ju oftast bra, men som inblås kan man behöva vara mer noggrann med adapter eller tätning så det verkligen trycks in på rätt ställe och inte runt sidorna av fläkten bara.

Detta verkar vara svårlöst