Iphone 6 stänger av sig i kyla

Permalänk
Medlem

Vafan nu hände det igen för mig fast i vardagsrummet.

Lämnade mobilen i soffan, kom tillbaka 20min senare. Avstängd. Startade den. 8% batteri. Hade 50% innan. Får nog lämna in detta snart.... Den har inte varit ute på nästan ett dygn så detta har inget med kyla att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Ska detta funka bör man nog ha en vattentät Sony eller nån som går att tvätta av

Mja, när det är mellan 10 och 20 minusgrader är inte pungsvett något jätteproblem, inte för mig iaf

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Minus 20 plus grader?

Ibland blir det fel!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min 4s dog vid nollgradigt om batteriet var runt 50% eller mindre. Dessutom sjönk batterikapaciteten oroväckande fort. Med min 5s har jag inte problemet, så själv kopplar jag det till batteriets ålder/kondition mer än något annat.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Hmm, min nexus fungerade då perfekt i -35.

Permalänk
Datavetare

@whisky: fast är det inte bara det där med batterinivån temporärt? Hade också problem att min Iphone6 ibland dog vid senaste skidresan, men då var det under -20... Innan den dog såg man att listad batterinivå snabbt kröp mot noll, när telefonen väl dog gick den inte att starta igen innan man kom in i värmen och då var batterinivån tillbaka ungefär där den borde ha varit.

Även om det var rejält kallt är det fortfarande en försämring jämfört med min förra telefon (en relativt billig Android). Där blev skärmen lite seg, men telefonen fungerade i kylan. Frugans Nexus 5 må ha konstant usel batteritid, men den klarar i alla fall kyla!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min Iphone 6 funkar klockrent. Och då har jag typ 3/4 kvar av skärmen

Permalänk

Har inte lika mycket problem som TS men vintertid lägger jag alltid iPhones i framfickan på ett par tajta jeans, håller sig varm med hjälp av kroppsvärmen.

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/article...

Om ifån och kyla. Tips och trick (även om några är rätt dumma)

Enda tipset är att ha 100% när du ska ut i kylan och ha mobilen på ett bra ställe typ innefickan på dunjackan eller i ett fodral/mobilstrumpa i framfickan. Om du ringer mycket så använd ett headsett på vintern och låt mobilen ligga varmt i fickan.

Verkar vara mest ifåns som många dör direkt vid 0 (feature) medans många andra modeller kan hålla sig till någon minusgrad iallafall, min Sony funkar utmärkt ner till -10 iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Är inte detta en "feature" sedan iPhone 5? Vet att ett par kompisar med iPhone 5 klagar över problemet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Nej, den tappade väldigt mycket i kapacitet också. De sista gångerna jag använde luren i "kyla" (dvs skånsk vinter med temperaturer runt nollan och nästan 100% luftfuktighet) innan jag uppgrade till en 5s så var batteriprocenten ofta bra i början (minst 80%).
Då kunde den dö utan förvarning för att sedan starta efter en stunds handpåläggning (ingen magi eller religiöst nonsens - bara värme). Batteriprocenten efter en uppstart kunde då många gånger ha fallit till 60-65%. Upprepade "dödsfall" kunde sedan uppstå med tapp på upp mot 20% vid varje tillfälle. Om jag inte brydde mig om att starta om den så visade den ändå ett stort tapp när den fått ligga till sig lite inomhus.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robertr81:

Hade inte detta problem alls med min iphone 4.
Har iphone 6 och den stänger av sig direkt bara jag tar upp den ur fickan. Kommer jag in i värmen så fungerar den efter en stund igen. Någon med liknande problem. Vet att lithiumbatterier är känsliga men detta är extremt. Kan inte använda den alls ute

Hade liknande problem med 5s, touch skärmen funkade inte ute i kalla vädret men så fort man kommer in i värmen så funkar den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Har använt 3g, 4, 4s, 5s och nu 6+ utan problem alla år i ned till -30 graders kyla.
Så det är ingen "feature" utan snarare olika varma fickor.

Det finns nog ingen mobiltelefontillverkare som garanterar att det skall funka under 0. Nokia var duktiga på det.

Sony Ericsson hade alltid -20 som deras gräns. LG kör med -20 för Nexus 5 som jag körde med i 1 ½ år. Och -10 för Nexus 4. Enligt LGs Safety and Warranty manual:
Safe operating temperatures. Do not use
or store in ambient temperatures lower than
–20°C (–4°F) or higher than 50°C (122°F).
Jag har själv inte haft detta problem med någon telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Har använt 3g, 4, 4s, 5s och nu 6+ utan problem alla år i ned till -30 graders kyla.
Så det är ingen "feature" utan snarare olika varma fickor.

Det finns nog ingen mobiltelefontillverkare som garanterar att det skall funka under 0. Nokia var duktiga på det.

Jag har testat alla fickor jag har, även innerficka på tjock dunjacka. Inget av det hjälper, hinner typ ta ett fotografi eller skriva ett halvt sms sen stänger skiten av sig så det har inget med olika varma fickor för min del att göra. Kan inte göra ett skit åt det heller då apple så fint har garderat sig...

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

och jag som just beställt iphone 6s plus, men fungerar dom inte i kyla så är det ju kört..

försökte kolla sony och samsung men hittar ingen info om användning i kyla

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattismarkus:

och jag som just beställt iphone 6s plus, men fungerar dom inte i kyla så är det ju kört..

försökte kolla sony och samsung men hittar ingen info om användning i kyla

Sök på den samsung/sony modell du är ute efter och sedan operating temperature vilket betyder användningsområde. Det visar vilka temperatur områden som tillverkaren säger att telefonen ska fungera i

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Flera måndagsex

Skrivet av robertr81:

Jävla skittelefon. Oanvändbart i ett land som detta
Dock känner jag andra med samma telefon som inte har dessa problem.
Har väl fått ett måndagsex av batteriet

Min är precis likadan. Var ute och gick i blåsigt väder 0-gradigt och så fort jag skall använda kameran så stängs den av.

Samma sak igår i bilen med 6% batteri kvar och jag startar kameran, så stängdes den av. Den är otroligt känslig, inte alls som min förra 5a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma här

Skrivet av imjohannes5670:

Samma här nu på vintern. HTC One M8, kollar batteriet, står på 40%, öppnar snapchat - stendör.. Startar jag så dör den omedelbart, måste sätta i laddaren för att få liv i den och då visar batteriet 40% igen -.- Dock har jag ju kommit in i värmen då.. Smått irriterande hursom.

Det jag kommit på än så länge som dödar mitt batteri med en gång i kylan är:
Snapchat
Flashlight

Sms osv funkar hur bra som helst

Japps samma här, snapchat/kameran får mobilen att dö direkt. Men sms och safari funkar helt okej.

Men det som spelar störts roll är vilken ficka man har den i. Åkt skidor och haft den i fickan på ytliga vindjackan, dör direkt. Har mobilen innanför tightsen mot magen, klarar sig helt okej.

Så håller man den varm fungerar det. Spelar såklart roll vad för fodral/väska man har den i. Klumpiga stora läderfodran håller den nog varmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har samma problem.
Blev full som ett as en kväll, hade precis flyttat till visby och drog iväg med några nya klass kompisar. Skulle cykla hem och tog fel väg, tog fram telefonen och den tog. Vilse i 1,5 timme.
Behöver hjälp, vill inte uppleva detta igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skateerik:

Har samma problem.
Blev full som ett as en kväll, hade precis flyttat till visby och drog iväg med några nya klass kompisar. Skulle cykla hem och tog fel väg, tog fram telefonen och den tog. Vilse i 1,5 timme.
Behöver hjälp, vill inte uppleva detta igen.

finns 2 alternativ

1. Drick mindre! behärska dig själv och ha dina gränser.
2. Byt till CAT S30