Hjälp i Västerås med nätverk

Permalänk
Avstängd

Hjälp i Västerås med nätverk

Tjena!

Någon här som är en jävel på nätverk och bor i Västerås.

Jag har
1 st Router D-Link DIR666
1 st Hub Netgear
3 st datorer (1 trådad och 2 trådlösa)
1 st TV (Trådad)
1 st Ipad (Trådlös)
2 st Iphone (Trådlös)
1 st NAS Synology (Trådad)
1 st Boxee Box (Trådad)
1 st PS3 (Trådad)
2 st Sonos (1 trådad, 1 trådlös)
2 st skrivare (En skrivare är endast kopplad till en dator, den andra nätverksskrivaren går trådlöst och till en dator som är trådlös)

Vill kunna hämta musik från min NAS till Sonos systemet.
Vill kunna hämta musik från min NAS till Boxee Box
Skriva ut på min skrivare från datorerna.

Allt utom skrivaren har funkat tidigare men nu har jag flyttat till Västerås och får inte igång prylarna som jag vill.
Det ska inte vara så svårt om man inte är ett pucko som jag eller så är man helt enkelt för gammal när man gått över 40 år.
Någon som är sugen på att hjälpa mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Koppla Router - Hub - Datorer
Är övrigt trådlöst, eller finns det flera anslutningar i routern?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olol:

Koppla Router - Hub - Datorer
Är övrigt trådlöst, eller finns det flera anslutningar i routern?

Mer eller mindre allt är trådat som du skrev, lite i routern och lite i huben. Kommer ändå inte åt allt via min dator. Tror det är massa portforward inställningar som jag aldrig förstått mig på.
Kommer åt min NAS då och då men endast från datorn och inte från varken sonos eller Boxeebox.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Internt så ska du inte port forwarda något, allt skall vara öppet. Kollat att du har rätt ip:n?

Brandväggar i datorn som kan strula till det?

Vad för protokoll delar du från NAS, klarar sonos / boxeebox det?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Låter spontant som konflikt nånstans eller glapp/skadad kabel.. Försök å anslut en sak åt gången å testa att de funkar.

samt som sas tidigare inte port forward internt.. Låter som nån annan än du själv har satt upp nätet på gamla platsen innan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrHummf:

Låter spontant som konflikt nånstans eller glapp/skadad kabel.. Försök å anslut en sak åt gången å testa att de funkar.

samt som sas tidigare inte port forward internt.. Låter som nån annan än du själv har satt upp nätet på gamla platsen innan?

Stämmer, fick hjälp sist också men då hade jag kommit en bit på väg själv innan. Tyvärr var det nästan 5 år sen och kommer inte ihåg allt.
Så därför hoppas jag på någon vänlig skäl här på sweclockers.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Mer eller mindre allt är trådat som du skrev, lite i routern och lite i huben. Kommer ändå inte åt allt via min dator. Tror det är massa portforward inställningar som jag aldrig förstått mig på.
Kommer åt min NAS då och då men endast från datorn och inte från varken sonos eller Boxeebox.

Som jag skrev så har detta funkat tidigare. Är flac, mp3 och filmer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

1. Fungerar internet på någon av enheterna?
2. ipad, iphone osv bör ju vara något som du kan fixa själv. Om inte det trådlösa fungerar på dem så är det troligtvis din internetanslutning.
3. skrivaren ansluter du till ditt trådlösa istället för din dator så kommer den att fungera ifrån alla maskiner.

Permalänk
Medlem

Du vill definitivt slänga hub'en och skaffa en switch. Jag kan motivera mer djupgående om du vill men om du nöjer dig med bara svaret så är det: skaffa switch, omedelbums.